Flygplansfysionomi - om fenans betydelse

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygplansfysionomi - om fenans betydelse

Inläggav Lars Sundin » 18 mar 2009, 12:07

I en annan tråd om likheter mellan Arado Ar 79 och den tjeciska Mraz M.1 Sokol var nog likheten med "det vertikala stjärtplanet", alltså fenan plus sidrodret, en avgörande sak. Jag kom härvid att tänka på författaren P C Jersilds avslutning i avsnittet "Schliemanns möda" i boken "Calvinols resa genom världen" där han tar upp detta viktiga (?) ämne. Jag tycker mycket om denna bok, även om P C nog tycker dessa tidiga fantasifulla skriverier är något överspelat. Han har utveckats till en mer verklighetsförankrad samhällsdebattör även om han fortfarande uttrycker sig skönlitterärt. Lyckligtvis.

P C Jersild är några få år äldre än jag; jag kan ha stött samman med honom i Stockholmsavdelningen av "Flygpojkarna". Han har på flera ställen i sitt författarskap berättat om sitt intresse för flyg och påverkan av närheten till Bromma, exempelvis i "Prins Valiant och Konsum", och berättat om det närmast sensuella i att se ett modellflygplan flyga eller att putsa balsaträ. Detta innan man insett att kvinnan ändå är häftigare. Kanske. Även ett sommarläger på F 13 skymtar i någon berättelse.

Alltnog, här är avslutningen i berättelsen "Schliemanns möda" där första världskrigets skyttegravskrig skildras som en en enda lång arkeologisk utgrävning genomförd av tyska universitetsstuderande. Det flyg-intressanta börjar längst ned på första sidan, efter stjärnan. Jersild beskriver på sitt rätt kyliga språk något som ändå är ganska starkt. Dofter, vindpustar. Maskrosorna i slutet av maj på ett gräsfält kommer man ju att tänka på. O s v.

Schliemann var en tysk "privatarkeolog", se http://sv.wikipedia.org/wiki/Heinrich_Schliemann. Han sägs ha hyggligt klarat tretton språk, däribland svenska. Fuskade kanske litet.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst