Bücker Bestmann - Sk 25 - litet nostalgi

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bücker Bestmann - Sk 25 - litet nostalgi

Inläggav Lars Sundin » 17 mar 2009, 07:55

När jag var inne i en annan tråd, googlade jag för att få fatt i något om Bücker Student men fann då detta:

http://flyghistoria.se/bestmannE.html (Jag tycker mig känna igen sajtägarens namn; har nog varit uppe på forumet förr eller om jag tipsat om hans webb-publicerande. Verkar verkligt fint; har dock inte kikat närmare.)

Som berättigar en annan tråd med tanke på önskemålen från dem som tror sig få grepp på tillvaron genom att notera allt i små anteckningsböcker. (Min "favoritson" passerade det stadiet i yngre tonåren och är nu pärmbärare i en stor svensk exportindustri. Jag hoppas han klarar "livs-racet" men är förstås lätt orolig. Fast det är ju en far alltid ;-).)

Lars S, som när han första gången satt i en flygmaskin, var det som ungefär 10-åring i en Bestmann på Ljungbyhed. Och som hoppas bilden av en kalenderbitare "in action" på Duxford 2007 kommer fram
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bücker Bestmann - Sk 25 - litet nostalgi

Inläggav Fredric Lagerquist » 17 mar 2009, 14:43

Vågar man hoppas på att man kommer få se lite flygande nostalgi i denna form a la Hägglunds på svensk himmel under 2009? ;-)

Lars Sundin skrev:Som berättigar en annan tråd med tanke på önskemålen från dem som tror sig få grepp på tillvaron genom att notera allt i små anteckningsböcker.


Jag för inte för några anteckningsböcker som Sundin syftar på........men i och för sig känner några som gör det.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Bücker Bestmann - Sk 25 - litet nostalgi

Inläggav Clouseau » 18 mar 2009, 01:09

Här är man inne på forumet för första gången på en dryg månad, och det första man ser är någon som tipsar om min sajt! Roligt! Flyghistoria.se hade premiär i somras och då lanserade jag den här på forumet, det är nog därifrån du känner igen mig Lars. I vilket fall fick den tack vare uppmärksamheten här en flygande start som faktiskt har hållit i sig, ungefär 600 besökare i månaden är det som avlägger ett besök på den svenska sajten. Det tycker jag är fantastiskt, särskilt som det tyvärr är ganska långt mellan uppdateringarna.

Det jag önskar nu är att det skulle lyfta också för den engelskspråkiga avdelningen. Den har inte lanserats på nåt särskilt sätt, men bara häromveckan fick jag besked om att den lagts in i länklistan på Aeroplane Monthlys hemsida i England. Med lite tur så tar det fart där också och då kan det bli riktigt kul!

Och Lars: missa inte min fars Sk 25-äventyr i Ljungbyhed på 40-talet, under länken Berättelser.
Användarvisningsbild
Clouseau
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 11 mar 2008, 22:45

Re: Bücker Bestmann - Sk 25 - litet nostalgi

Inläggav Lars Sundin » 18 mar 2009, 09:55

Tack kommissarien!

Jo det var en bra berättelse. Och sajten i övrigt är fin också. Anar att du är i skrivarbranschen.

Apropå skolning på Bestmann så var min salig farbror Bengt Sundin flyglärare på Ljungbyhed men antagligen var det några få år senare än när din far var där. Bengt S omkom sedan 1951 vid tjänst på F 6 så jag vet inte så mycket om hans flygande.

Han hade som yngre varit simlärare hemmavid någon sommar. En gång kommenterade han min dåliga koordinering mellan arm- och bentag och varje gång jag numera simmar (någon enstaka gång om året) och tar de första simtagen tänker jag på honom och "skärper mig". Däremot tyckte min segelflyglärare 20 år senare en gång spontant uppe i luften vid ett tillfälle att jag var rätt bra på att koordinera spak och pedaler så det jämnar ut sig.

Lars S

P S. Apropå "benföring" kan jag med mitt speciella/opassande sinne för humor inte låta bli att visa en bild från Ljungbyhed 1950. Bengt S längst till höger. En bild jag får tacka Guy Abrahamsson för. "Något beskuren" som det brukar stå.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst