Moderator: Sven-Erik Jönsson
A total of 48 Ar 79s was built in B, D and E versions, the sub-types differing in only minor respects of equipment, etc, production terminating in 1941, and a number being utilised for liaison duties by the Luftwaffe.
I Lidköping håller John-Olof Andersson som bäst på att lägga sista handen vid ett renoveringsobjekt av det ovanligare slaget - en tjeckisk Mraz M.1C Solkol.
Sokol är som sagt en tjeckisk typ som konstruerades i smyg under den tyska ockupationen. Den har många drag gemensam med de tyska Arado-maskinerna. Prototypen till Sokol (som betyder falken) flög i sklutet av 1945. Den var tvåstisig. 1947 kom den 3-sitsiga M.1C med en 105 hp Walter Minor 4-III. M.1C ersattes i produktionen av M.1D som hade hel vindruta i stället för den delade på M.1C. M.1E var en sjöversion med två flottörer.
I mitten av 50-talet var den ganska vanlig (främst i Tyskland) men idag finns bara ett fåtal kvar. I Sverige har det aldrig funnits något ex av typen men i Finland har det funnits tre varav en fortfarande är aktiv.
Kroppen är utförd som en skakonstruktion med 2 mm plywodd. Även vingen är plywoodklädd, medan den nedre delen och skevrodren är dukklädda.
Fredric Lagerquist skrev:...
...Sedan, föregångaren till Sokol var Beneš-Mráz Be 550. Hur mycket hängde med från den produkten? Vad var det för något?
Fredric Lagerquist skrev:Fast egenligen känner jag att Arado-spåret håller på att svalna
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst