Arado Sokol

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Arado Sokol

Inläggav Fredric Lagerquist » 15 mar 2009, 19:53

I Sverige flyger som kanske bekant en Mraz M.1D Sokol, SE-XGD, tillverkad 1949/50.

Bild

Notera fenan: Ett släktdrag från Arado...eller hur förhåller det sig med den biten..?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Arado Sokol

Inläggav Håkan Olsson » 15 mar 2009, 20:33

Mraz M1 har väl sina rötter i Arado AR 79 som var en förkrigskonstruktion.

Hur mycket Arado som är kvar i Mraz-versionen, förutom fenan, vet jag inte men jag kan ju gissa på att det var olika motorer i dem. Huven ser definitivt annorlunda ut så någon form av utveckling skedde väl i Tjeckoslovakien.
Håkan Olsson
 

Re: Arado Sokol

Inläggav Lars Sundin » 15 mar 2009, 20:41

En senare L-40 Meta Sokol har dock en annan fena som syns här vid EAA Fly In i juni 2005 på Barkarby. Samt ett kul landningsställ (som visst roat Bo Lundberg en gång samt även prövats på Bf 109). Vingplanformen påminner om Zlin aerobatic-planen som sägs ha påverkats av A J Anderssons Bestmann-design.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Arado Sokol

Inläggav Fredric Lagerquist » 15 mar 2009, 21:10

Bild

Arado 79an på Deutsches Technikmuseum i Berlin. Tjusig :D
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Arado Sokol

Inläggav Håkan Olsson » 16 mar 2009, 13:59

Man kan ju snabbt konstatera att originalet såg klart mycket bättre ut. Huven på den tjeckiska varianten var säkert mycket mer praktisk men bidrog väl knappast till någon prestandaförbättring.
Håkan Olsson
 

Re: Arado Sokol

Inläggav Fredric Lagerquist » 16 mar 2009, 14:21

Fanns det någon produktion av Arado i Tjeckoslovakien under VK2?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Arado Sokol

Inläggav Lars Sundin » 16 mar 2009, 16:00

Tjena Fredric!

Antingen har man en bok eller också googlar man. Tyckte först att du kunde ju googla själv men kunde så inte låta bli. Kom först till ett engelskspråkigt forum och fann den sedvanliga brittiska vilsenheten över hur det ser ut på kontinenten och de konstiga språken och förhållandena där.

Jag fann snabbt sedan http://www.bredow-web.de/Sinsheim-Speyer/Sokol_M-1/sokol_m-1.html Där det bl a står att "Sokol-förebildens" Arado 79 tillverkades i Tjeckoslovakien under kriget liksom några andra tyska typer. Texten är ganska diffus vad avser hur mycket av Arado-konstruktionen som anammades; just bara likheten konstateras (har läst slarvigt). Man får väl googla sig vidare till fler detaljer, om enskilda ingenjörer, fabriker, utvecklings-stegen från Aradons grundkonstuktion o s v. Tjeckiska är inget språk jag kan.

Sedan skall man vara källkritisk - som vanligt.

Tillägg: Här får man en litet annan (eller kompletterande) bild av det hela: http://en.wikipedia.org/wiki/Mr%C3%A1z_Sokol

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Arado Sokol

Inläggav Fredric Lagerquist » 16 mar 2009, 16:39

Hejsan Lasse,

Det är liksom meningen att du inte ska låta bli ;-)

http://www.histaviation.com/Arado_Ar_79.html står det bland annat:

A total of 48 Ar 79s was built in B, D and E versions, the sub-types differing in only minor respects of equipment, etc, production terminating in 1941, and a number being utilised for liaison duties by the Luftwaffe.


När VK2 började så "outsource'ade" RLM en del produktion av flygplantyper som inte var direkta stridsflygplan från Tyskland till ockuperade länder. Bland annat kom ju Fw 44 tillverkas av CKD i Tjeckoslovakien fr o m tidigt 1940. Om tillverkningen av Ar 79 avslutades 1941 kan man ju tänka sig att liknande förutsättningar gällde även för den typen sista året i produktion.

Skulle vara kul och veta hur många av de 48 som i så fall sattes ihop av Beneš-Mráz. Noteras bör kanske att D-EMVT, som hänger på Deutsches Technikmuseum i Berlin, har w/nr. 0047 och lär vara im Werk Brandenburg-Neuendorf gebaut.

Sedan, föregångaren till Sokol var Beneš-Mráz Be 550. Hur mycket hängde med från den produkten? Vad var det för något?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Arado Sokol

Inläggav Lars Sundin » 16 mar 2009, 17:11

Jag har inte läst och försökt följa ditt resonemang (såg annars ett par Klemm-liknande förkrigs tandem-tvåsitsare fån företaget) men stötte så på denna Tradera-annons:

http://www.tradera.com/AZ-models-Mraz-Sokol-svensk-civil-SE-XGD-1-72-auktion_86316918

Tycker mig känna igen en forum-skribent som här förklarar hur det ligger till...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Arado Sokol

Inläggav Håkan Olsson » 16 mar 2009, 18:58

Enlig Tradera annonsen så är ju då Mraz Sokol M.1D en egen konstruktion..!?

När jag tittar i "Jane's" från 1948 så beskrivs även Mraz Sokol M.1C som en helt egen konstruktion. Släktskapet med arado Ar 79 nämns inte på något sätt vilket är ganska förvånande. Kanske ville man radera ut minnet av tysk flygindustri så gott det gick vid denna tidpunkt, vad vet jag ?
Dock nämns det att Mraz tillverkade Fiesler Fi 156 Storch under namnet Mraz Cap. Den var ju så känd att man inte kunde förneka dess rötter.
Ej heller förnekas det att Zlin 381 var en Bücker Bestmann.
Tittar man på andra konstruktioner från Tjeckoslovakien så kan man nog förstå att de var i behov av att låna ritningar och hävda att det var egna konstruktioner:
Bild
Praga E.114 (Ser ut som en sorts Cub vilken någon satt sig på)

Vart vill jag då komma med det här resonemanget?
-Jo, inte ens böcker från tiden det begav sig innehåller alltid korrekt information. Alla uppgifter måste tydligen vägas i en politisk vågskål.
Håkan Olsson
 

Re: Arado Sokol

Inläggav Fredric Lagerquist » 16 mar 2009, 20:37

I EAA-Nytt nummer 3/1986 finns en liten artikel om renoveringen av SE-XGD under rubriken "Tjeckiskt renoveringsobjekt". Den är skriven av Curt Sandberg.

Där står bland annat:

I Lidköping håller John-Olof Andersson som bäst på att lägga sista handen vid ett renoveringsobjekt av det ovanligare slaget - en tjeckisk Mraz M.1C Solkol.

Sokol är som sagt en tjeckisk typ som konstruerades i smyg under den tyska ockupationen. Den har många drag gemensam med de tyska Arado-maskinerna. Prototypen till Sokol (som betyder falken) flög i sklutet av 1945. Den var tvåstisig. 1947 kom den 3-sitsiga M.1C med en 105 hp Walter Minor 4-III. M.1C ersattes i produktionen av M.1D som hade hel vindruta i stället för den delade på M.1C. M.1E var en sjöversion med två flottörer.

I mitten av 50-talet var den ganska vanlig (främst i Tyskland) men idag finns bara ett fåtal kvar. I Sverige har det aldrig funnits något ex av typen men i Finland har det funnits tre varav en fortfarande är aktiv.



Kroppen är utförd som en skakonstruktion med 2 mm plywodd. Även vingen är plywoodklädd, medan den nedre delen och skevrodren är dukklädda.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Arado Sokol

Inläggav Lars Sundin » 16 mar 2009, 21:42

Fredric Lagerquist skrev:...
...Sedan, föregångaren till Sokol var Beneš-Mráz Be 550. Hur mycket hängde med från den produkten? Vad var det för något?


Man kan googla på Beneš-Mráz Be 550 och komma till http://www.ipmsairrace.org/30bibi.pdf En kärra helt i trä, side-by-side med relativt svag motor. De ensitsiga föregångarna hade ännu svagare motorer.

Om konstruktörerna kan man googla sig till: Beneš & Mráz Továrna na Letadla was a Czechoslovakian aircraft manufacturer of the 1930s. It was established at Chocen by Pavel Beneš and Jaroslav Mráz in February 1935 and manufactured a series of light aircraft of their own design until the German occupation. During the war, the factory was used to produce Fieseler Storchs and training gliders for the German Luftwaffe. Following the war, the company was reconstituted as Mráz.

Möjligen gjordes mer än Storchar. Texten kan ju vara litet ofullständig/inkorrekt.

Jag tog fram min Handbuch der Luftfahrt, Jahrgang 1937-38 (sin tids Jane´s...) och plåtade av några sidor ca 1200 pixel breda bilder; av måttlig kvalitet men en sådan bok lägger man inte i onödan på skannern, och den är förresten oanvändbar just nu). På den andra kan man se Be-550. Kanske ingen bra bild men tidsenlig. Ingen Arado-fena... 62 hästar, två personer, marschar med 155 km/h. Inte dåligt.

"Praga Baby" andra Benes-plan förekom ju i det brittiska efterkrigsregistret. "Babyn" hade ett skojigt insteg; man fällde upp vindrutan och en del av vingframkanten. Noterade hur hjulfjädringen skedde med ett slags elastiskt nav. Gloster Gladiator hade väl något liknande.

http://larssundin.ownit.nu/Benes1.jpg
http://larssundin.ownit.nu/Benes2.jpg
http://larssundin.ownit.nu/Benes3.jpg


Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Arado Sokol

Inläggav Fredric Lagerquist » 16 mar 2009, 23:20

Be-550 - "artists impression" :lol:

Bild

Nej, jag ser inget Arado i denna. Snarare Miles Monarch...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Arado Sokol

Inläggav Lars Sundin » 17 mar 2009, 07:17

Hej Fredric!

Jag kanske håller på att tappa tråden. Men to facts: Det fanns ju i Europa på 20-talet och senare en utveckling av lätta, små flygplan som skulle göra det möjligt för vanligt folk att flyga själva. Man skulle inte behöva vara miljonär.

De tjeckiska plan som skymtat har varit en del av detta. Huruvida några Miles-kärror var en del av detta är jag (ännu) litet osäker om. Men klart är att det även i England fanns ett intresse för lätta plan.

Hans Klemms konstruktioner hade framgång där som man kan se av http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1932/1932%20-%200090.html och om man läst Aeroplane Monthly ett par decennier.

Klemm 35 (Sk 15 på FV-språk) byggde ju på denna lättbyggetradition som också Willy Messerschmitt utgick ifrån; han läste enligt A J Andersson hållfasthetsbestämmelserna som F-n läste Bibeln .

Kommer också att tänka på Erik Bratts uttanden i "Silvervingar" om "intelligent konstruerade plan" i jämförelse med drögar à la DH Moth. Plan som belgiska Tipsy, Bücker Student (en AJ-skapelse) m fl. Några av dessa lätta plan kom till Sverige. En Zlin (som kraschade på Bromma), några Bücker Student, någon Klemm 25.

Caudron Aiglon var "litet större" liksom alltså Klemm 35.

Och nu kallar vi det ultralätt. Utvecklingen går fram och tillbaka...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Arado Sokol

Inläggav Fredric Lagerquist » 17 mar 2009, 14:02

Du har helt rätt rörande "lättviktsflygplanen" och trenden med Klemm L.25, Zlin XII och Bücker Student. Jag hasplade ur mig liknelsen med Miles Monarch mycket spontant och enkom beroende på utseendet av Be 550.

Då Be 550 tillhör lättviktarna mellan krigen och Sokol flög efter VK2 samt ser betydligt mer "kompakt ut"...och ja, mer Ar 79 över den - vad ska man tro?

Fast egenligen känner jag att Arado-spåret håller på att svalna :?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Arado Sokol

Inläggav Håkan Olsson » 17 mar 2009, 17:44

Fredric Lagerquist skrev:Fast egenligen känner jag att Arado-spåret håller på att svalna :?

Då får vi hetta upp det litet ! :-)

Jag vill minnas att jag har läst någonstans om kopplingen Arado AR 79 och Mraz M.1 Sokol men just nu kan jag inte hitta något material om ämnet.
Vad lär man sig av detta? -Jo,sälj aldrig av gammal flyglitteratur, den kan komma till användning.
Håkan Olsson
 

Re: Arado Sokol

Inläggav Lars Sundin » 17 mar 2009, 20:15

Jo, det gäller att finna källan till "ryktena" att Mraz M.1 Sokol är baserad på Ar 79. De ser ju rätt lika ut, verkar lika stora och har ungefär samma motorstyrka. Ungefär lika fena; en detalj som ju ofta ger en typ en karaktär (litet som en näsa på en människa)

Sokol var helt i trä, medan Ar 79 hade stålrör i framkroppen och skalkonstruerad bakkropp. Antagligen i plåt. Men jag kan tänka mig att gör man ett skal, så är det naturligt att ordna avslutningen av kroppen ganska lika oberoende av materialet.

Sättet landningsstället fälls in på är olika.

Konstruktörerna Mraz och Benes hade helt säkert sett och begrundat Ar 79. Liksom Erik Bratt och hans kolleger hade sett och begrundat Caudron Simoun innan de ritade BHT-1.

Så har jag googlat förstås. Hade hoppats att Flight-artikeln från 1946 (sist) skulle säga något om typens rötter men icke så.

http://www.hyperscale.com/2008/reviews/ ... ewmd_1.htm

http://www.paulnann.com/Make.asp?Make=M ... _w6358.jpg

http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01226.html

Så ett tillägg med Arado-bilder: http://www.histaviation.com/Arado_Ar_79.html . För begrundan. Hur lika/olika är cockpit och vinge m m?

Tillägg 2: Man måste ju säga att inte bara fenan/sidrodret utan också det "genomgående" höjdrodret är väldigt lika.


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst