Pilots? Who needs them?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Pilots? Who needs them?

Inläggav Erik Johansson » 11 mar 2009, 10:49

A very delicate questions, but we must remember that not so long ago we asked the questions, Flight Engineers, who needs them?, Navigators, who needs them?, and Radio operators, who needs them. The Lockheed Constellation had a crew of five in the cockpit. The A380 flies with two!

And who needs train drivers? I have been on trains with no driver. One has to get used to that. After all, a train is only an elevator travelling horizontally.

http://www.flightglobal.com/blogs/learm ... -them.html

So, will we get airliners with no pilots one day? It will sound a bit odd when rolling out from the terminal the voice says: ‘Ladies and gentlemen, this is your computer speaking, bla, bla, bla.’ Who needs that? Who pays any attention that that announcement these days?
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Pilots? Who needs them?

Inläggav Lars Sundin » 11 mar 2009, 11:38

Erik Johansson skrev:
And who needs train drivers? I have been on trains with no driver. One has to get used to that. After all, a train is only an elevator travelling horizontally.


Jo förvisso. Fast jag kommer att tänka på en hiss i ett hotell i London, på en tjänsteresa till London på 60-talet (antagligen för att köpa sekundärradar till Bällsta radar) då jag stiger in i den eleganta hissen i vilken i ett hörn står en uniformerad hissförare, med handen kring ett elegant rep som kommer upp genom ett hål i golvet och försvinner i ett hål i taket rakt ovanför. Han startar sedan uppfärden med att avmätt dra i repet. När vi närmar oss önskat våningsplan greppar han repet och får hissen att stanna precis i våningsgolvets plan. Möjligen fick han finlira litet....

Man förstår att våningsplan kan heta "landing"....

Det finns fortfarande bemannade hissar...

An elevator operator (in British English, usually lift man, lift woman, or lift girl) is a person specifically employed to operate a manually operated elevator som Wikipedia skriver.

Sedan får man ju inte glömma en befälhavares sociala plikter. Inte för att förstaklasspassagerarna precis får äta middag vid kaptenens bord, men en omtänksam kapten bör ju då och då göra "kabinbesök" för att berätta, svara på passagerarnas frågor m m. Så här:


Bild

Bilden är hämtad från Larry Myers vykortssamling på http://www.postcardpost.com/green.htm

Det var tider det... Hörde dock att Ryanair backat från planerna på mynttoalett ombord.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Pilots? Who needs them?

Inläggav Erik Johansson » 11 mar 2009, 12:04

Well, if nothing else Mr. O’Leary got a lot of free publicity.

http://www.irishtimes.com/newspaper/ire ... 48956.html

He was smart enough not to publish his toilet charge suggestion on April 1st.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Re: Pilots? Who needs them?

Inläggav Robert Widmark » 11 mar 2009, 12:23

Hej Erik och Lasse!
Pilots, who needs them... vilket delikat ämne!
Måste först kommentera Lasses resa med repförsedd hiss. Säkert har Lasse och övriga någon gång i forntiden färdats med någon av NKs bemannade hissar som manövrerades av en uniformsklädd hissförare - acceleration (avsevärd), fart och riktning sköttes med en gyllene ratt till vänster om utgången. Hisskaptenen tog inte bara emot varje passagerares order om våningsplan utan annonserade även nästa stopp: t.ex Leksaker Möbler, Sportartillar (där brukade jag stiga av, brukade nämligen ägna mig åt Märklintågen, både storlek 0 och 00).
Beträffande dagens piloter så har jag läst (det tror jag på) att nuvarande automatik har förstört piloternas känsla av "command" vilket har medför att de sällan ingriper i tid. Antingen tror de att automatiken vet vättre eller också kopplar de ur automatiken som skulle ha räddat flygplanet (det blir "alltför ofta" fel). Perpinion och Amsterdam är två platser som kan förknippas med klantigt handhavande av fullt fungerande flygplan.
Tidigare generationer piloter satt nog mera på helspänn under flygningen - för att kunna ingripa i den ibland bristfällaga automatiken (autopiloten).
"Bäst att spaka själv!" var dåtidens kungsord - så flygtrimmen hölls uppe.
Kanske kommer framtidens flygplan att skötas av en servicetekniker med en oljekanna. Eller en dataspecialist och sju datorer som övervakar varandra... och dataspecialisten förståss.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Re: Pilots? Who needs them?

Inläggav curtll » 11 mar 2009, 12:46

I det resonemanget tänker jag osökt på den stackars piloten som trodde att det var han som flög de två Gripenplan som kraschade. Han var inte riktigt medveten om att det var datorerna som bestämde och överlastade ju datorsystemen genom att envist försöka bestämma. Redan när Viggen kom och Lansen avvecklades så sa ju en del människor att Lansen var det sista flygplanet, nu är det ju flygande databurkar som gällde.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Pilots? Who needs them?

Inläggav Lars Sundin » 11 mar 2009, 13:06

Robert Widmark skrev:Hej Erik och Lasse!
Pilots, who needs them... vilket delikat ämne!
...
Beträffande dagens piloter så har jag läst (det tror jag på) att nuvarande automatik har förstört piloternas känsla av "command" vilket har medför att de sällan ingriper i tid. Antingen tror de att automatiken vet vättre eller också kopplar de ur automatiken som skulle ha räddat flygplanet (det blir "alltför ofta" fel). Perpinion och Amsterdam är två platser som kan förknippas med klantigt handhavande av fullt fungerande flygplan.
Tidigare generationer piloter satt nog mera på helspänn under flygningen - för att kunna ingripa i den ibland bristfällaga automatiken (autopiloten).
"Bäst att spaka själv!" var dåtidens kungsord - så flygtrimmen hölls uppe.
Kanske kommer framtidens flygplan att skötas av en servicetekniker med en oljekanna. Eller en dataspecialist och sju datorer som övervakar varandra... och dataspecialisten förståss.


Hej Robert, kul att se dig igen på forumet!

Jo, det är väl ungefär så jag fattade Learmounts blogg/funderingar. Man är inte "med" i framfarten riktigt.

Sedan kan vissa flygplan (Gripen exempelvis) komma utanför manöverenveloppen och där inta ett stabilt läge (typ superstall och i princip är ju också vanlig spinn ibland ett stabilt läge - det heter ju inte för inte autorotation- som ofta fordrar extraordinära ingrepp) då inte ens automatiken vet vad den skall göra utan föraren "får hitta på något". Helst ha "läst bruksanvisningen" ordentligt. Kommer att tänka på ett visst Gripen-haver - om jag nu minns rätt vad jag läste.

Tillägg: Jo det gjorde jag nog: Flygplanet har således aktivt manövrerats till ett läge med alltför låg fart i nära vertikalläge som ledde till att flygplanet etablerade sig i en inverterad superstall. Styrsystemets AUM förmådde inte bryta detta stabila jämviktstillstånd. För att så skulle ske hade det krävts någon form av dynamik, t.ex. gungning.

Väl innan flygplanet etablerade sig i superstall hade piloten erhållit Vminvarning. Han agerade dock inte enligt tillverkarens instruktioner, vilka fanns publicerade i SFI.

(AUM= Automatisk urgångsmod - funktion i JAS39 styrsystem som återför flygplanet till normalt flygläge vid ett inträffat okontrollerat flygläge.)


Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 11 mar 2009, 17:13, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Pilots? Who needs them?

Inläggav UrbanFredriksson » 11 mar 2009, 14:22

Om man ville, hade man nästan kunnat klara sig utan piloter 1947:
http://www.flightglobal.com/pdfarchive/ ... 01745.html
Fast i artikeln sägs att meningen med övningen var att utveckla utrustning som skulle göra övriga cockpitbesättningen obehövlig, men inte piloterna.

Jag gissar att vi inom inte jättelång tid kommer att få se trafikflygplan som skulle kunna klara sig utan piloter, men som har en, men inte två, i alla fall.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Re: Pilots? Who needs them?

Inläggav Håkan Olsson » 11 mar 2009, 15:21

UrbanFredriksson skrev:Jag gissar att vi inom inte jättelång tid kommer att få se trafikflygplan som skulle kunna klara sig utan piloter, men som har en, men inte två, i alla fall.


Under övergångsperioden till enpilotsystem kommer en hund att medföras i cockpit. Pilotens främsta uppgift blir att mata hunden och hundens uppgift är att bita piloten så snart denne försöker röra någonting. :-)

F/O = Food Officer
"ko-pilot" = pilot som serverar nötkött till hunden.
Håkan Olsson
 

Re: Pilots? Who needs them?

Inläggav arne wallen » 11 mar 2009, 17:21

Jaa hisspojkar hade Stockmans varuhus i Helsingfors, likaledes hotell Torni.En flygkapten som promenerade och hälsade på passagerarna träffade jag senast för två år sen, AA flyg från Zurich till Dallas.
En trevlig gråhårig herreman, promenerade flera gånger under resan i planet, hälsade vänligt, frågade om allt var ok.
Imponerande.
Tror nog att man kände sig en aning orolig om ingen pilot åkte med, samma känsla som att åka bil när min kompis fru kör, som om bilen vore utan förare.
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Pilots? Who needs them?

Inläggav Anders Lidén » 13 mar 2009, 15:47

Lars Sundin skrev:Sedan får man ju inte glömma en befälhavares sociala plikter. Inte för att förstaklasspassagerarna precis får äta middag vid kaptenens bord, men en omtänksam kapten bör ju då och då göra "kabinbesök" för att berätta, svara på passagerarnas frågor m m. Så här:

Det påminner mig om den gamla goda tiden när Crossair opererade Swearingen Metro. Det var inte kapten men väl styrman som kom ut i kabinen och serverade paxen lite tilltugg. Alla som varit inne i en Metro kommer troligen igåg takhöjden och den stackars FO´n fick gå dubbelvikt genom gången.
En gång när jag åkte med hade vi en särdeles lång styrman och dessutom fullsatt med 19 pax. När han kom längst bak kunde han inte vända på sig för att gå tillbaka utan att svänga upp rumpan i ansiktet på någon av paxen så han fick vackert backa hela kabinen med två brickor balanserande i händerna. Såg omåttligt komiskt ut...
Anders Lidén
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst