Jag försökte tolka bokstäverna på fenan och kom fram att det handlar om en Pazmany PL-2.
Jag har inte läst på om denna typ eller dess förekomst i Sverige, men man kan läsa litet om typen och dess konstruktör här: http://www.pazmany.com/PL-2_flyer_02_2003.pdf Verkar vara USA-ursprung; hembygge. Skall man gissa att första registreringsbokstaven är ett "X". Kalenderbitare kan nog ge ett svar Har nu hittat en gammal bild av SE-XCU på http://www.airliners.net/photo/Pazmany-P.L.2/0024690/M/
Lars, som får travestera Stig Kernell: "Konstruktörer är intressantare än registreringar". (Pazmany, av ungersk-argentiskt ursprung är även känd för en UL-Storch och har även ha jobbat hos Convair med "stora flygplan")
SE-XCU Pazmany PL-2 SE-01 1977 Fd SE-01 Bt 71-04-01 R Lennkvist, Skällersta R 77-11-17 H F Nielsen, Partille (ffg 77-06-02) H 92-06-27 Herslev, Danmark, motorbortfall, 2 svårt skadade Lu 93-02-28 Ar 00-07-10 Totalhaveri
Jo, jag har inte ordning (ännu) på min nya dator men fann nu i Luftfartsregistret:
SE-XCU Avregistrerad 2000-07-10 Orsak Totalhaveri Land Luftfartygstyp PAZMANY PL-2 Tillverkningsnr SE-01 Tillverkningsår 1977 Max startvikt (kg) 750 Luftvärdig tom 1993-02-28 Registreringsdatum 1977-11-17
Detta säger väl inte mer, ja snarast mindre, än vad Kenneth G skrivit. Han hann före han... Dock tror jag Lennkvist hörde hemma i Sköllersta och inte Skällersta
Lars S, som ofta åkt förbi Sköllersta och då känt lust till en kokt med bröd men utan ketchup;-)
Jo, visst är det riktigt att Rolf Lennqvist som byggde denna Pazmany bodde i Sköllersta. Han flög i Örebro och omkom tragiskt i haveri med SE-FHK i Kilsbergen och dödsboet sålde det pågående bygget.