Lelystads Connie

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lelystads Connie

Inläggav Johan Junemo » 13 mar 2008, 19:08

Hej!

Sitter här och planerar lite inför sommarens flygshowande.
För en lång tid sedan fick ju Lelystad sin L-746 Constellation (N749NL), är det någon som vet hur det står till med den?
Kommer den delta i några tillställningar denna säsong eller är det bara static display i Lelystad som gäller?

Tack på förhand

Johan Junemo
Johan Junemo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:30
Ort: Partille, Göteborg

Inläggav Daniel Karlsson » 14 mar 2008, 08:29

Ahh.... vackra Connie.

När jag såg henne i Lelystad i fjol höll man på med omfattande motorarbeten. Dessa ska dock vara så gott som klara. Enligt nya numret av FlyPast är det pengarna (=försäkringspremierna) som håller henne på backen, men med ett nyligen beviljat mångmiljonbidrag från ett lotteri ska detta lösa sig.

Oavsett när hon kommer i luften är Aviodrome värt ett besök, särskilt kombinerat med ett besök hos närliggande veteranflygarna Early Birds.

Hälsn. Daniel

...och tänk att vi om ett antal år kan boka flygningar med en metallglänsande Lufthansa-Connie, precis som man idag kan flyga med "Tante Ju" :D
Daniel Karlsson
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
Ort: Göteborg

Inläggav Fredric Lagerquist » 14 mar 2008, 09:19

Bild

Johan - Om det blir flyga av under 2008 eller ej? - testa att skjuta av ett mail till webmastern (el dyl) när du kollar denna sidan http://www.conniesplace.nl/

Daniel - inte "bara" Constellation..till och med Starliner ;-)
2010 säger DLBS: https://www.dlbs.de/
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1710
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Daniel Karlsson » 14 mar 2008, 10:00

Mmm... affischen säger allt.

(Och se, är det inte F 9-författande Pelle Polis som fått äran att bli Connie-pilot? ;-) )
Daniel Karlsson
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
Ort: Göteborg

Inläggav Johan Junemo » 14 mar 2008, 20:45

Tackar för svaren Daniel och Fredric!

Jag skall dra iväg ett mail till webmastern där, tack för tipset!
Vi verkar gå en ganska ljus framtid tillmötes när det gäller flygande Connies i alla fall, om allt går i lås för dem, peppar peppar.

Daniel, flög du med i någon av kärrorna nere på Aviodrome eller är de bara tillgängliga under flyguppvisningar?

Trevlig helg

Johan
Johan Junemo
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:30
Ort: Partille, Göteborg

Inläggav Daniel Karlsson » 15 mar 2008, 17:04

Johan, jag åkte inte med någon av deras maskiner men de är tillgängliga även till vardags (när det finns tillräckligt med passagerare att fylla planen, antar jag). Ångrar efteråt att jag inte flög med på en "splash-and-go" med Katten... http://www.catalina-pby.nl

Hälsn. Daniel
Daniel Karlsson
 
Inlägg: 93
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:47
Ort: Göteborg


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst