Bildfråga, nödlandning.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga, nödlandning.

Inläggav paddal » 11 dec 2014, 22:45

Tyskt nödlandat flygplan. Från album i Ö-vik.jpg
Har via Örnsköldsviks museum fått den här bilden på ett tyskt flygplan som nödlandat. Bilden kommer från ett fotoalbum inköpt i Örnsköldsvik sommaren 2014.Det fanns ingen bildtext i anslutning till fotot. Finns det någon som vet mer om flygplanet och eventuellt var landningsplatsen är?
Hälsningar/ Alf
paddal
 
Inlägg: 157
Blev medlem: 13 feb 2013, 09:56
Ort: Örnsköldsvik

Re: Bildfråga, nödlandning.

Inläggav Per Björkqvist » 11 dec 2014, 23:36

Det är en Heinkel He 111 som nödlandade i Gäddede,Jämtland 1940.
Se http://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=& ... GQ&cad=rja
Lång länk men hoppas den fungerar :D !
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Bildfråga, nödlandning.

Inläggav Lars Sundin » 12 dec 2014, 00:19

Jorå, länken fungerade. Man kan också gå direkt på http://www.forcedlandingcollection.se/L ... He111.html och här framgår tydligare själva sajtnamnet "Forced Landing Collection" (Hallandsbaserad?) som innehåller information om väldigt många nödlandare.

Sajten "startar" på http://www.forcedlandingcollection.se/. Om folket bakom denna sajt kan läsas här: http://www.forcedlandingcollection.se/FLC2.html

Beskäftige Lasse
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga, nödlandning.

Inläggav Arne M » 12 dec 2014, 20:30

paddal skrev:
Tyskt nödlandat flygplan. Från album i Ö-vik.jpg
Har via Örnsköldsviks museum fått den här bilden på ett tyskt flygplan som nödlandat. Bilden kommer från ett fotoalbum inköpt i Örnsköldsvik sommaren 2014.Det fanns ingen bildtext i anslutning till fotot. Finns det någon som vet mer om flygplanet och eventuellt var landningsplatsen är?
Hälsningar/ Alf


Intressant bild som jag inte vet något mer om än ni andra! Jag kom dock att tänka på en historia från 2VK som jag hörde från en bekant som var officer i Jämtland under krigsåren. Han berättade om ett tyskt plan som nödlandat på svenska sidan av svensk-norska gränsen och där den tyska besättningen klarat sig. Man hade däremot ingen aning om det var någonstans i Tröndelag man gått ner eller om det var i neutrala Sverige. Så eftersom man uppenbarligen ville skydda sig satte man upp en kulspruta i ett hastigt konstruerat värn utanför vraket.

Man verkade vara beredd på att man skulle kunna bli upptäckt av norska motståndsrörelsen och inte räddas av några Wehrmachtstyrkor där planet nu låg i väglös terräng. Men den stora frågan var naturligtvis om det var på norska sidan planet störtat? Planet hade dock nödlandat på den svenska sidan och det var därför svenska inkallade militärer som tog sig fram till vraket. Och eftersom man var i fredliga Sverige så var nog inte tystnadsdisciplinen helt perfekt vid framryckningen i terrängen fram mot flygplansvraket. Kort sagt hördes det på rätt långt håll att folk närmade sig de kulspruteberedda tyska flygarna där de låg i sitt provisoriska värn.

Så de tyska flygarna kunde alltså tämligen omgående konstatera att man landat på svenska sidan av gränsen för norska motståndsrörelsens folk hade sannolikt varit mer försiktiga och bemödat sig om att smyga fram mer tyst i terrängen. Den snabba konklusionen från tyskarnas sida var därför att det måste vara 'snälla' fridsamma svenskar som var i antågande och inga motståndsmän. Och de svenska inkallade soldaterna slapp att mötas av kulspruteeld av tyskarna som inte kunde vara säkra på att man landat i neutrala Sverige!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Bildfråga, nödlandning.

Inläggav Per Björkqvist » 12 dec 2014, 21:53

Det var en intressant historia!
Skulle vara mycket intressant att veta var flygplanet landade,jag känner inte till någon liknande händelse så nära norska gränsen men ändå på svenska sidan,alltså i Jämtland.
Vet du via din kontakt(om det är möjligt) att få reda på mer?
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Bildfråga, nödlandning.

Inläggav Arne M » 13 dec 2014, 00:03

Per Björkqvist skrev:Det var en intressant historia!
Skulle vara mycket intressant att veta var flygplanet landade,jag känner inte till någon liknande händelse så nära norska gränsen men ändå på svenska sidan,alltså i Jämtland.
Vet du via din kontakt(om det är möjligt) att få reda på mer?


Dessvärre är min sagesman sedan lång tid bortgången så jag kan inte längre verifiera några detaljer. Det är exempelvis möjligt att planet nödlandade i Härjedalen. Eller t.o.m. att det hela skedde innanför Lapplandsgränsen. Men det viktiga i berättelsen enligt min mening är kanske snarare vad händelsen säger om tidsandan och vårt försvars tillstånd vid den här tiden. Att man i ett skarpt läge inte förflyttade sig med högsta försiktighet och tystnadsdisciplin kan kanske förstås med bakgrund av att vi inte hade upplevt krigets realiteter som t.ex. norrmän, danskar och finnar!

Det var nog lite av Lasse Åbergs repgubbar - eller engelska Dad's Army med den TV-seriens hemvärnsgubbar - över det hela. Med detta naturligtvis INTE sagt att de inkallade under kriget tog lätt på sin uppgift. Men bara det att vi i trygga Sverige kanske - sympatiskt nog - var lite mer blåögda många gånger. När jag på det avlägsna 60-talet gjorde lumpen på Kungliga Jämtlands Fältjägare-regemente, I5, i Östersund hade vi vid ett tillfälle besök av en gammal finsk krigsveteran från Finska vinterkriget som på ett verkligt fascinerande sätt redogjorde för krigets hårda verklighet. Det Väinö Linna beskriver så bra i sin roman Okänd soldat från 1954 var verkligheten för många i Finland under 2VK. Vi får naturligtvis vara mycket tacksamma att vi klarade oss från krigets alla fasor!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Bildfråga, nödlandning.

Inläggav Lars Larsson » 13 dec 2014, 11:01

Rent geografiskt skulle det kunna stämma in på den FW58 Weihe som landade på isen på sjön Torröjen 1942-03-03.
Och enligt senaste Widfeldt-boken så var det en militärpatrull som var först framme vid landningsplatsen.
Så det låter som en lämplig kandidat :-)

/Lars L
Lars Larsson
 
Inlägg: 3377
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst