NVG i JAS 39C/D

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

NVG i JAS 39C/D

Inläggav Emil Lindberg » 27 feb 2009, 17:58

Nu har Night Vision Goggles införts i JAS 39C/D-systemet

Se http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildni ... i-morkret/

Då NVG ej nyttjas kan komponenterna, själva bildförstärkaren och en motvikt bak på hjälmen, tas av och förvaras i nyligen införda hållare i kabinen.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Erik » 27 feb 2009, 19:17

Det var på tiden, bara 20 år efter resten av västvärlden.

Hade gärna sett bilder på hur hjälmen ser ut. Har man behövt ta bort ett visir eller fungerar båda fortfarande när man har tagit av bildförstärkaren?
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Emil Lindberg » 27 feb 2009, 21:11

Det ljusa "fågelkollisionsvisiret" är numera inte monterat på hjälmen, utan går under flygning (och naturligtvis innan) att knäppa dit vid behov.

NVG nyttjas även vid F 17, och även KC:VoV (f.d FMV:Prov) skulle jag tro. Huruvida Tjeckien och Ungern nyttjar eller kommer att nyttja systemet vet jag ej.
Senast redigerad av Emil Lindberg 01 mar 2009, 14:30, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Erik » 27 feb 2009, 21:35

OK, det går alltså inte att ha båda visiren på hjälmen samtidigt som bildförstärkaren är monterad?
Jag trodde också att det klara visiret var utbytt mot ett grönt laserskyddsvisir på insatsdivisionerna. Så länge den funktionen inte finns i det mörka visiret borde man väl ha behov av båda.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Håkan Olsson » 28 feb 2009, 15:57

Det verkar som om man tänkt färdigt med både motvikter och hållare för NVG. Jag vill minnas att RAF hade vissa bekymmer med en sorts whiplashskador på piloterna samt att det var bekymmer att haka av sina NVG före eventuell utskjutning.
Håkan Olsson
 

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Danne » 01 mar 2009, 13:59

Jag jobbade med framtagningen av hjälmen under kort period.

Designeras som Flyghjälm 116H (E är Sveriges standard, F var en provhjälm för NVG och G är Sydafrikas)

Det som skiljer från en E:

- Motvikt med fäste på hjälmen baksida. Fäste och skal för motvikt i kolfiber.
- FPV (Face protection Visor) med fästen, sk ögonlock, på hjälmens framsida. Bäres bakom NVG och ersätter klarglasvisiret.
- ANVIS fäste för NVG centralt på hjälmens framsida.
- Visirmekansism, liknande den till 116G fast med 3 lägen så att ordinarie visir går fria från NVG installationen.
- Vissa förstärkningar i hjälmskalet
Danne
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Emil Lindberg » 01 mar 2009, 14:43

Danne, då kanske du kan förklara en sak. Själva NVG är infäst med ett kullås, så att de vid en utskjutning ska lossna då stolekipaget kraftigt accelererar uppåt. Men hur bli det då med motvikten i nacken? Borde inte den bidra till en whiplash-liknande rörelse av huvudet? För den måste väl tas av manuellt?

Det du kallar ögonlock (kan anas på bilden i F 21-artikeln) har vi redan döpt till ögonbryn. Flygförarna ser ju ut som Groucho Marx då de kommer vandrande ut på plattan. Stora, svarta ögonbryn.

Bild
Bilden är länkad från http://www.fredonia.edu
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Danne » 01 mar 2009, 17:42

Tror det beror på att det inte gick att montera motvikten på ett motsvarande sätt utan att äventyra säkerheten vid normalt nyttjande (skrubbande,stötande osv mot stolen). NVG:na är ett större hot då de blir ett segel i fartvinden då stol+pilot lämnar flygplanet (att jämföra med yttre, färgade, visiret som då lossnar för att undvika detta). Finns det tid före utskjutning finns en avmonteringsprocedur som går relativt fort.


Självklart menade jag ögonbryn, felskrivning. Man ser tämligen lustig ut med hjälmen på men utan FPV. Marx kommentaren är inte helt ovanlig :-)
Danne
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Erik » 01 mar 2009, 20:03

Danne skrev:Jag jobbade med framtagningen av hjälmen under kort period.

Designeras som Flyghjälm 116H (E är Sveriges standard, F var en provhjälm för NVG och G är Sydafrikas)

Vilka är det som utvecklar respektive tillverkar de svenska hjälmarna? FMV, Saab?

Hur blir det vid införande av HMD, ytterligare delar eller en helt ny hjälm?
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Danne » 01 mar 2009, 20:39

Hjälmskalet köps in från en MC-hjälmtillverkare, men designen på skalet är svensk. Övriga delar är svenska och tillverkningen av hjälmarna sker på Saab Aerotech, Malmen. Även om hjälmen finns i tre storlekar blir varje hjälm snudd på unik då varje pilot får en till sin huvudform tillpassad hjälm. Hjälmen levereras med tillpassningsbitar till säkmatavdelningarna på flottiljerna och sedan följer några timmars tillpassning per pilot.

HMD är en helt annan hjälm, inköpt.
Danne
 
Inlägg: 33
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:39

Re: NVG i JAS 39C/D

Inläggav Emil Lindberg » 19 mar 2009, 19:05

Här finns ytterligare en artikel. Där syns "ögonbrynen" bättre.

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildni ... i-morkret/
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst