Vad kan detta Instrument vara till ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Klas Andersson » 23 feb 2009, 21:51

Här är ett jag inte kan identifiera !!
tydligen kalibrerat av SAAB 1963 , och märkt " Fpl 35-4"
Men är ju absolut inte till en J35 !
Diameter 80mm

Förslag ? Funktion och plantyp !

[img][img][/img][/img]Bild
[img][img][/img][/img]Bild[img][img][/img][/i[URL=http://good-times.webshots.com/photo/2278539770089411743JmOwBQ]Bildmg][/URL]
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Fredric Lagerquist » 23 feb 2009, 22:43

Tja, 35-4 kasserades 1968...såatte... ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 feb 2009, 22:52

<<märkt " Fpl 35-4"<<

Tyder på J35D !
Fast de ”koderna”var kanske inte införda då?
(Kalibrerad-1963!)

Eller 1:a seriebyggda Draken ?
Sid 39 i Drakenboken visar delvis instrumenteringen i 1:a provplanet
Sid 121 visar J35D

Men du säger:<< Men är ju absolut inte till en J35 !<<

Provinstallation?

Har inte kollat sittbrunnar nu., vi får kolla vidare

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 feb 2009, 23:30

<<1968...såatte... <<
skrev fredric::

Betyder?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Fredric Lagerquist » 23 feb 2009, 23:44

Bengt Ekbladh skrev:<<1968...såatte... <<
skrev fredric::

Betyder?

Bengt


Att jämföras med...

Fredric Lagerquist skrev:Tja, 35-4 kasserades 1968...såatte... ;-)


Markant skillnad, inte bara två lösryckta ord/årtal. Dessutom blir det lättare att förstå om man inte skriver i HTML när man ska citera andra tycker jag *host* ;-)


Åter till vad det handlar om: Vad är det som säger att denna "klocka" inte suttit i 35-4?
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Lars Sundin » 24 feb 2009, 06:31

En differentiell tryckmätare tror jag kan vara en ganska naturlig sak i ett provflygplan där man kan vilja veta vad som händer aerodynamiskt. (Det är ju ganska låga tryck det handlar om; inga olje- eller bränsletryck.) Antalet testpiloter som läser detta forum är nog dock tyvärr ganska litet. En tidigare skribent på detta forum brukade visserligen spela golf med en sådan som var nog så trevlig, men att snacka flygupplevelser var han inte så pigg på berättade vår skribent i ett mail.

Att kunna mäta det statiska trycket (och hitta rätt placering av trycksensorn) är inte så lätt har jag förstått av mitt läsande genom åren.

Lars S ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Bengt Bergholm » 24 feb 2009, 07:52

Det står Inch H2O på den, alltså vatten. Det bör väl vara ett vätsketryck det handlar om i all fall? Det enda differentialtryck jag spontant tänker på är kabinhöjdsmätning men det stämmer ju inte med min första observation...
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Lars Sundin » 24 feb 2009, 08:18

Hej Bengt!

Även gastryck mäts i centimeter vattenpelare eller tum kvicksilverpelare. Ett "Manifold pressure" på 60 inches (tum kvicksilver) är väl vad man kan fresta en Packard Merlin med men helst inte. Ja, förstås kan man ta i mer om det skall gå undan. "I was at 100 inches and 3,200 rpm..." som det står.

Är det förresten inte ca 13 meter vattenpelare som motsvarar atmosfärens vanliga tryck på jordytan? (Ser att det - numera? - bara är ca 10 meter. Se http://sv.wikipedia.org/wiki/Meter_vattenpelare)

Ett väldig konkret användning av tryckmätning med hjälp av vattenpelare visas här där det gäller att kalibrera en hastighetsmätare.

Men som sagt, jag tror Klas instrument har använts för något som har med skrovets aerodynamik att göra. Kanske för att få grepp på det s k "platsfelet"; d v s att det statistiska tryckuttaget inte alltid mäter rätt.

Lars S ;-)
Senast redigerad av Lars Sundin 24 feb 2009, 08:40, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Bengt Bergholm » 24 feb 2009, 08:27

Aha, jag trodde bara inHg var normen. :)
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Klas Andersson » 24 feb 2009, 19:32

OK !
Hade inte en tanke på att det kunde betyda 4:e provflygplanet !!!! :oops:
var väl lite för "extremt"
Vad jag menade var att inget serie plan haft denna enligt de bilder jag har !

4:an var ju en serieprototyp , och borde ju haft en standard panel ! men visst man kan ju mycket väl ha gjort prov med denna ochså !
Anslutningarna på baksidan är märkta P och S ,precis som en Fartmätare ! så nog har den varit kopplad till det systemet ?

Tycker bara att den är för "gediget" gjord för att vara ett speciellt testinstrument ?
speciellt tavlan ser "seriemässig " ut ! men de större Instrument firmorna kanske tillverkade specialinstrument i samma gedigna stil ,
även om efterfrågan borde varit mycket liten !?
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Bengt Bergholm » 24 feb 2009, 19:49

Jag antar att du googlat på numret som är delvis dolt på bilderna som slutar med 462/02? Och vad texten man bara ser KE**VIN (Kelvin??) av? Det ju som sagt seriemässigt ut så det skulle kunna ge något?
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Klas Andersson » 24 feb 2009, 22:44

Ja det står KELVIN. Type.KB. 462/02
de små vita handskivna siffrorna är " 3/56 " antar det är en datering
På baksidan är det även inristat "BR. 377 "

KELVIN är för mej en enhet för temeraturmätning !!
men du har säkert rätt i , att det här är frågan om namnet på tillverkaren .

och ! nej ! jag har inte gogglat på det ! skall försöka i morgon om ingen annan gör ett försök inatt ...... :-)

Är rätt kass på sånt ! :-(
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2009, 00:02

Det fanns ett engelskt företag vid namn Kelvin and Hughes som gjorde instrument, till flygplan och annat, fann jag genom googling. Det finns nog ännu. Namnet skrives ibland utan "and" eller "&". Googling på "differential pressure gauge" och "Kelvin" gav tyvärr inget konkret. Ett antal notiser i gamla Flight från 50-talet kan man dock hitta där företaget nämns och dess produkter. (Flights arkiv verkar ha lagt ut på webben, antagligen bara delvis. Har inte forskat i det och har inte lärt mig att navigera bland sidorna.)

Ett exempel på träff där man ser att företaget gjorde känsliga tryckmätare: http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1950/1950%20-%201737.html En annan intressant träff är http://www.flightglobal.com/pdfarchive/view/1958/1958%20-%200664.html där man ser att Kelvin Hughes sysslade med den typ av "termometerinstrument" som förekom i Draken. (Men det var det nog många som gjorde; låg väl i tiden.)

Det är graderingen i tum vattenpelare och de låga tryck det handlar om som får mig att tro att det handlar om något aerodynamiskt mätändamål. Kabintryck - knappast.

Är man allmänt intresserad av gamla instrument kan det vara kul att kika på http://www.spitfirespares.com/SpitfireSpares.com/Pages/home.html. På någon av sidorna fann jag en oljetrycksmätare, eller vad det nu var, från Kelvin and Hughes.

Lord Kelvin himself.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Håkan Olsson » 25 feb 2009, 08:58

Ingen lätt nöt så här på rak arm. Difftryckmätare kan ju användas till att mäta flöden med också.
Layouten på instrumentet skulle ju även kuna tyda på att man gjort Beta-mätningar med trots att det inte är graderat i grader. Men man skulle ju kunna tänka sig tryckgivare på bägge sidor av kroppen och på så sätt kunna beräkna Beta baserat på tryckförändring.
Håkan Olsson
 

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Lars Sundin » 25 feb 2009, 09:26

Hej Håkan (och Klas m fl)!

Jag anar att med beta menas "sidanblåsning" och jag kommer att tänka på superstall- och andra manöverenvelopp-prov. Det fanns ju provflygplan som fick ett långt spröt i nosen med tryckkännare eller andra sensorer på (vad jag gissar), och så förekom rimligtvis olika sensorer (uttag för statiskt tryck exempelvis) på skrovet beroende på vad man ville mäta, men som inte alltid var så lätta att se som ett nosspröt.

I SFF-boken "Draken 50 år" finns på sid 68 en bild av instrumentbrädan på provflygplan 35-2 där man ser en del speciella arrangemang för superstall-proven, men jag ser ingen difftryck-mätare. (En bättre version av denna bild finns i ÖFS meddelande 1/2001 i en artikel (Gösta Niss, Bertil Skogsberg) om superstall, där dock det mesta verkar ha flugits med 35-2 (även Klinkers oväntade superstall med "Lill-Draken" beskrivs ingående i artikeln). De "speciella arrangemangen" var en slags "linjal/pekare" för spakens mittläge samt två lampor som visade spinnriktning.)

Det här är väl en fråga för Saab-veteranerna. Gösta Niss vet mest skulle jag gissa.

Under googlande fann jag några skrönor om utprovningsverksamheten på http://www.kueng.se/Antikrundan/Skronor.html som kan vara skoj, men man får inget svar på vad det aktuella instrumentet var till för.

Lars S, spånande
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Klas Andersson » 14 mar 2009, 16:16

Någon klagade ju i en annan tråd om att vissa frågor bara "försvann " och troligen fortsatte med mail direkt till frågeställaren !
Så jag får väl göra ett försök till bättring :-)

Jag sände frågan direkt till en J 35 pilot , och tillika samlare ! och fick detta svaret

"Plus-minus-instrumentet från 35-4 är med stor sannolikhet en beta-indikator, dvs snedanblåsning. Kan vara bra att veta att man flyger rent. I princip samma sak som ulltåten på frontrutan på ett segelflygplan."

stämmer väl bra med tidigare gissningar ?
så jag anser problemet löst !

Tack för hjälpen :D
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Håkan Olsson » 14 mar 2009, 21:10

Vad kul att det löste sig !
Även en blind höna och så vidare........

För att spåra ur litet från ämnet så ägde instrumenttillverkaren Kelvin & Hughes en Safir ett tag.
Och för den som undrar när en Beta-mätare kan vara bra att ha så talar den här filmen för sig själv:

http://www.youtube.com/watch?v=6LWvt5eoM4g

Visserligen inte en 35:a men en mycket mer framgångsrik konkurrent.
Håkan Olsson
 

Re: Vad kan detta Instrument vara till ?

Inläggav Lars Sundin » 14 mar 2009, 22:07

Och här en 35:a som inte lär tumla så mycket som Miragen utan går in i en mer rak superstall, även om jag har för mig att Ceylon Utterborn i de första försöken upplevde en del rotation...

http://www.youtube.com/watch?v=tZeehlhC6T0

Det var ju också tal om att fixera Ceylons huvud ifall det skulle bli alltför våldsamt tumlande men en läkare slog larm; en sådant arrangemang kunde vara livsfarligt vid en eventuell räddningsstolutskjutning.

Tillägg: Eftersom jag ändå hade en artikel i ett ÖFS meddelande från mars 2001 skannad så lägger jag ut en liten del härav här: http://larssundin.ownit.nu/Klinker.jpg

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst