Nödstopp på flp 39

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nödstopp på flp 39

Inläggav bagarn » 12 mar 2008, 12:31

Om jag inte minns fel så finns eller fanns det väl nödstopp av motorn på Flp37! Men finns det något liknande på flp39?
Mvh Bagarn
bagarn
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 05 mar 2008, 14:53

Re: Nödstopp på flp 39

Inläggav Najk » 12 mar 2008, 20:17

bagarn skrev:Om jag inte minns fel så finns eller fanns det väl nödstopp av motorn på Flp37! Men finns det något liknande på flp39?


Ja, precis som på 37:an finns det en möjlighet att från utsidan nödstoppa motorn på JAS 39. Sitter på höger ovansida på kroppen, i höjd med bakkanten av huvudvingen, eller något bakom, om jag minns rätt.
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Najk
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44

Re: Nödstopp på flp 39

Inläggav Emil Lindberg » 12 mar 2008, 22:28

bagarn skrev:Om jag inte minns fel så finns eller fanns det väl nödstopp av motorn på Flp37! Men finns det något liknande på flp39?


Jo! Det är en ögla som är kopplad till lågtryckskranen till motorn. Ett litet runt fönster placerat på bakkroppens ovansida, höger sida, i höjd med fenrotens framkant. Fönstret är krossbart, men vid motorkörning i motorprovhus tar man bort detta fönster och kopplar en vajer till öglan. Så att man inifrån kontrollrummet kan stoppa motorn ifall något oförutsätt skulle hända, t.ex sjukdomsfall hos den som sitter i kabinen eller vid brand.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst