Caproni- boken :: när?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Caproni- boken :: när?

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 feb 2009, 23:16

Lennart Berns fråga nyss om Caproni B/S/Tp 16 ::
>>Är det någon som i sina gömmor har bild på Tp 16, Caproni i transportversion ? .>>

Föranleder mig fråga igen:

När kan vi hoppas på en ”revy” om Caproni ?

Uppenbart är det bekymmer i att ”få ihop det”?
Förståeligt med hänsyn till ”den lilla röra” som man kan möter om man försöker räta ut / få en överblick.

Finns intresse kan väl författaren/författarna ”lägga ut frågor” och svaren behöver ju inte redovisas på forumet utan postas till redaktionen och så småningom redovisas i bocka?

Bara ett förslag, men hur är läget med en ev:? bok om Caproni?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Caproni- boken :: när?

Inläggav Ingemar Strandberg » 18 feb 2009, 12:37

Bengt,
Caproniboken finns sedan flera år. Den skrevs av ett antal Capronifrälsta och gavs ut i A4-format (tror jag) i begränsad upplaga. Om jag inte är fel underrättad finns ett ex i arkivet hos F 11 museum. Jag har själv försökt komma över ett ex, men gamarna håller hårt i sina.
Jag hoppas, att det så småningom ges ut en nyutgåva.
Ingemar
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Caproni- boken :: när?

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 feb 2009, 13:59

Ingemar Strandberg skrev:Bengt,
Caproniboken finns sedan flera år. Den skrevs av ett antal Capronifrälsta och gavs ut i A4-format (tror jag) i begränsad upplaga. Om jag inte är fel underrättad finns ett ex i arkivet hos F 11 museum. Jag har själv försökt komma över ett ex, men gamarna håller hårt i sina.
Jag hoppas, att det så småningom ges ut en nyutgåva.
Ingemar


Hej!
Konstigt, när jag frågade här förra ? året sas det att boken var ”senarelagd”

Eller pratar vi om olika böcker?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Caproni- boken :: när?

Inläggav Ingemar Strandberg » 18 feb 2009, 15:21

Förmodligen.
Ingemar
Ingemar Strandberg
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 26 feb 2008, 11:58
Ort: Kristianstad

Re: Caproni- boken :: när?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 18 feb 2009, 16:32

Det finns en författare som arbetar med det material som samlats in. Om det blir en Flyghistorisk Revy genom SFF eller vanlig bok vet jag inte, ej heller när boken kan vara klar. Kanske författaren själv läser detta och är redo att ge lite aktuella uppgifter.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9859
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Caproni- boken :: när? Annan Caproniläsning

Inläggav Lars Sundin » 18 feb 2009, 17:17

I väntan på en eventuell bok, så finns 19 sidor läsning om planet i tidskriften MACH nr 8. Den är journalistiskt skriven, och det finns inte så mycket av information om tjänst, märkning, plan-individers öden som flyghistoriker gillar, utan texten bygger mycket på olika personers upplevelser. Intervjuer med Gösta Brink m fl exempelvis, inte minst om hur man fick hem planen från Italien samt vittnesmål om att typen i många avseenden var ett lyft jämfört med drögen B 3.

Lars Henriksson har på FV-museum fått tag i några av fabrikens ritningar men där finns förstås inget om någon transportversions-inredning. Se http://www.avrosys.nu/aircraft/Bomb/156B16.htm (Lars H har lagt det mesta under bombplansavelningen) men det finns även litet att läsa på http://www.avrosys.nu/aircraft/Spaning/211S16.htm.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Hans Krensler, Jan Buisman och 1 gäst