Fråga i annat forum

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Fråga i annat forum

Inläggav Anders Lidén » 05 feb 2009, 21:39

Har nån sett denna tråd?

https://www.flashback.info/showthread.php?t=839624

Misstänker också att det är från ett flygplan men ingen verkar veta säkert...
Anders Lidén
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Henrik Bergman » 05 feb 2009, 21:52

Hej.

Ja, det ser helt klart ut som ett föremål från ett flygetyg.
Men det är inte ett roder från Saab Safir eller J35 Draken, som någon föreslår på det andra forumet.
Det kan möjligtvis komma från en helikopter, men det är en vild gissning.

Lite bättre bilder hade ju inte skadat.

Mvh
Henrik Bergman, Vargön
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Lars Sundin » 05 feb 2009, 22:45

Jo nog är det något som skall färdas genom luften allt, i ganska låg fart skulle jag tro och kanske inte med människor ombord heller för föremålet ser litet rackligt ut. En drönare eller skjutmål eller vad det kan vara. Kan ju komma från Ryssland eller Finland också.

Här en bild från Fårösund tagen sommaren 2005. Denna franskbyggda apparat fanns visst i KA (eller prövades där). Jag kommer inte ihåg beteckningen. Tag den som ett exempel på flygetyg bara. Det V-formade arrangemanget i bak innehåller rektangulära ytor men med en tunnare vingprofil och slätare yta än i Flashback-bilderna.

http://larssundin.ownit.nu/Robot2.jpg

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum

Inläggav curtll » 05 feb 2009, 23:15

Hej Lasse
Fotot föreställer Rb02, alternativt sjömålsroboten Rb08. På RFN använde vi den som förarlös måldragare, där den ersatte Jindivik. Den ersattes ju senare med Rb06, vilken fortfarande kör för fullt här uppe.
I vår version kan den ju ses på museets hemsida som Du kanske vet. Vi målade den röd för att teodoliterna lättare skulle kunna följa och filma den.
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Lars Sundin » 06 feb 2009, 00:10

Hej Curt!

Jag kikade in på Vidsels museisida, jomenvisst. Finns mycket att se men det ligger ju tyvärr 90 mil bort eller något sådant.

Fann så denna sida http://kustartilleriet.gearhead.se/KARB.html där man ser att denna robot Rb 08 fanns i KA långt in på 90-talet.

Man kan ju i sammanhanget fundera över varför vi på forumet så sällan ser något om arméns och marinens flyg; för artillerieldledning, ubåtsjakt. Armécubbar och helikoptrar, helikoptrar.... Inget ont om flygvapnet men det fanns ju mer. Och flyg var det helt klart. Riktigt blågult svenskt därtill.

I andra länder hörde luftvärnet till flygvapnet; mycket logiskt. Men det finns ju prestige här i världen...

Lars S, filosoferande
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Fredric Lagerquist » 06 feb 2009, 00:51

Anders Lidén skrev:Har nån sett denna tråd?

https://www.flashback.info/showthread.php?t=839624

Misstänker också att det är från ett flygplan men ingen verkar veta säkert...


Den som ursprungligen postade frågan på flashback forum säger att rodret är "cirka 170-180 cm lång". Om det är till någon hjälp....
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Fråga i annat forum - en gissning

Inläggav Lars Sundin » 06 feb 2009, 05:14

Jo, storleken är viktig. Det fanns även ett rätt sakkunnigt inlägg på Flashback-forumet, i varje fall stämde funderingarna med mina! Jag funderade också på svävare, kom sedan att tänka på ett höjdroder till en An-2 men insåg att dess ytterände slutar "i fria intet".

Däremot kom jag att tänka på den ingre vingklaffen på övervingen, se exempelvis http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a7/Antonov.an-2.ly-big.arp.jpg Utan att ha klurat alltför mycket om storleken. Kordan på det funna föremålet verkar dock alltför stor.

Det borde gå att frå fram bättre bilder av denna klaff och dess detaljer; "gångjärn", stötstång o sv.

Observera att originalbilderna i Flashback-inlägget går att ta hem i stor storlek, ca 1500 pixel. Notera också att fyndplatsen ligger nära marinens Berga-bas (Örlogsberga kallas det visst ibland.) vilket ju för en del slags personer gör det extra intressant. Man undrar ju om det inte finns en märkplåt någonstans men den borde ju upphittaren sett.

Det är alltid spännade att vandra efter stränder. Undrar om grejen ligger kvar. Eller om man får läsa något i lokalbladet snart.

Lars S, som bor i närheten
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Klas Andersson » 06 feb 2009, 19:07

Jag är inte helt säker ! men visst är väl klaffarna på en AN2 liksom vingarna dukklädda ?

lägger in en bild som jag tog på "vraket" utanför Gotlands Flygmuseum 2007 :-( :-( :-(
[img][img][/img][/img]Bild

Mvh Klas
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Fredric Lagerquist » 06 feb 2009, 22:39

An-2 kan vi nog bortse ifrån, ja :shock:
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Lars Larsson » 06 feb 2009, 23:55

Ser det inte ut att vara ett sådant roder (eller vad det kan vara) som sitter mitt på bommen på en Bell Jet Ranger ?

/Lars L
Lars Larsson
 
Inlägg: 3378
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Lars Sundin » 07 feb 2009, 00:14

Fredric Lagerquist skrev:An-2 kan vi nog bortse ifrån, ja :shock:


Jo, det tror jag också. Profilen är ju fel och så borde man ju se litet av "fästena" eller vad det kan heta.

Men jag passar på att visa en bild till av en An-2 klaff, också tagen på Gotland fast år 2005. Inte utan att man kommer att tänka på "Junkers hjälpvinge" (Engelsk-influerade säger väl något annat). Antonovs ingenjörer kunde sina saker - om man nu hade trott något annat.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 07 feb 2009, 06:44, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Fredric Lagerquist » 07 feb 2009, 00:38

Lars Larsson skrev:Ser det inte ut att vara ett sådant roder (eller vad det kan vara) som sitter mitt på bommen på en Bell Jet Ranger ?

/Lars L


Min första tanke också. Men när man sa 170-180 cm så kändes det "nixpix".

Jag nu tror att vi har att göra med skevroder från ett flygplan.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Lars Sundin » 07 feb 2009, 00:40

Lars Larsson skrev:Ser det inte ut att vara ett sådant roder (eller vad det kan vara) som sitter mitt på bommen på en Bell Jet Ranger ?

/Lars L


Ja det var ett bra förslag att spinna vidare på. Jag kikade på några bilder och en visade dock en kraftigt välvd profil. Andra typer av Bell-helikoptrar verkade ha annan profil.

Därtill kommer att tack vare Egons Sidelövs notiser om helikopterhändelser i Kronologin kan man läsa att en Bell 206 sjönk vid en olycka i Dalarö-trakten i augusti 2004, alltså inte så långt från Årsta havsbad. Man kan utgå ifrån att den bärgades, eftersom vattendjupet var måttligt.

Påminns just nu om att storleken inte stämmer. Synd på ett bra förslag!

Tillägg: Forskade litet mer om helikopterolyckan, som man kan läsa om hos SHK eller här. Haveriplatsen vid Fåglarö ligger ca 15 km nordost om Årsta havsbad. Bell 206B har en kraftlig välvd "aerodynamisk balansyta" på stjärtbommen, se här (Tack Nordic Rotors!). (För övrigt är interferens mellan rotornedsvepet och stjärtrotorn en knepig sak, och bidrog till olyckan.) Googlade litet: De horisontella ytorna mitt på stjärtbommen verkar kallas stabilisator och lär behövas för att hålla upp nosen när man flyger fort. Öppnar man kabindörrarna kan det bli problem eftersom stabben då inte får den strömning den skall ha, utan nosen sticker ned.

Jag fick anledning att korrigera platsangivelsen i Kronologins notis. Öar väster om Dalarö är det ont om och jag blev undrande. Se där en spin-off!

Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum -strandfynd Årsta havsbad

Inläggav Lars Sundin » 07 feb 2009, 13:58

I förmiddags tog jag mig till Årsta havsbad - inte helt lätt i dimman. Föremålet låg kvar, jag tog bilder och funderade så ett tag. Beslöt så att ta hand om det och lyckades med hjälp av en morgonvandrare få upp föremålet till bilen samt få in det där. De flesta växlar gick även att använda.

Ingen av de jag träffade visste något mer om fyndet eller Flashback-inläggen men någon hade undrat förstås.

Föremålet är hela 240 cm långt och 60 cm brett, rektangulärt. Väger ca 20 kg. Inga märkplåtar. Brottytor i en axeltapp e d i en av "bussningarna" i ändspryglarna, samt i de två "dragstängerna" i en ändsprygel på "rodret". Symmetrisk profil. "Militärgrön" färg. Ser ganska fräscht ut, ingen korrosion.

Jag är inte bekant med hur man bygger plåtflygplan och upphängningen på tappar (som det verkar) i ändarna på "rodret" liksom länkar dit förvånar mig något.

Jag skriver väl något hos Flashback samt lägger kanske ut fler bilder. Här en bild till att börja med:

http://larssundin.ownit.nu/090207_strandfynd.jpg

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Anders Lidén » 07 feb 2009, 16:56

Bra att du griper in och försöker lösa mysteriet!

Ett roder låter väl osannolikt om det har styrts i ena änden. Troligen klaff då... Bara att ta fram Jane´s och hitta en plåtkärra (från förra seklet?) som hade en notering på en 240 cm lång klaff ;-)
Anders Lidén
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 17 okt 2008, 19:08
Ort: Borlänge

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Lars Sundin » 07 feb 2009, 19:11

Jo, denna dimmiga slaskiga dag var det nästan litet av en relischös upplevelse att trava fram i strandgruset och så 50 meter bort i dimman (sikten var inte bättre) se ett föremål dyka upp. Är det inte...? Jo, det var det. Det låg kvar... En hel vecka efter inlägget på Flashback. Samtidigt en utmaning - jaha, vad gör jag nu då?

Bildkollaget på http://larssundin.ownit.nu/Promenad.jpg visar den ganska korta sökningen - kanske 100 meter ned till stranden, så åt höger tills badstranden tar slut efter någon minut och så 5 minuters promenad åt det andra hållet där det är badstrand och så ser jag föremålet.

Så en bild som förhoppningsvis visar dimman (fast tagen sedan jag funnit föremålet, åt det håll jag kom ifrån).

Min bilfärd dessförinnan var mycket vilsen på grund av dimman. Jag missade ett avtag och sen var jag förlorad. Jag knäppte på GPS:en så jag har i efterhand kunnat se var jag irrat omkring. Tyvärr är plotten svårtolkad eftersom batteriet tog slut mitt i. Fick sedan välja mellan kamera och GPS.

GPS är inte som man tror - man måste också skaffa en dyr karta för att känna sig hemma. Det som finns med är ett dåligt skämt, åtminstone för en gammal orienterare. Nu travade jag mest på känn från parkeringsplatsen vid Årsta havsbad, gick där det lutade nedåt och så dök stranden upp.

Har kikat litet på "föremålet". Känt på brottytorna inne i "bussningarna/lagren". Finns rester av fett kvar. Ser att på skruv/bult-skallarna för kulleds-stötstängerna (?) står det" A2-70 THE" vilket verkar vara en helt normal västerländsk beteckning på skruv/bult av rostfritt stål (har googlat). Om den hör hemma speciellt i flygindustrin vet jag inte.

Har även registrerat mig hos Flashback men det tar tre dagar innan jag släpps in om jag inte SMS:ar samt betalar 30 spänn. Vet inte hur man SMS:ar. Men det verkar som jag fick iväg ett personligt meddelande till trådstartaren på Flashback.

Tillägg med s k "onödig kunskap": THE comes from french meaning Tête Hexagonale (six pan head), letter E should mean the thread runs along the full length of the bolt.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum

Inläggav arne wallen » 08 feb 2009, 08:35

Då jag nu råkar bo på en ö slog mig tanken, kan manicken ifråga höra till nån vattenfarkost.
Flygfabriker är så själviska i högsta grad att dom brukar märka alla plåtar bultar mm. med nån slags reservdelsnummer?
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Lars Sundin » 08 feb 2009, 09:13

arne wallen skrev:Då jag nu råkar bo på en ö slog mig tanken, kan manicken ifråga höra till nån vattenfarkost.
Flygfabriker är så själviska i högsta grad att dom brukar märka alla plåtar bultar mm. med nån slags reservdelsnummer?


Jovisst Arne!

Beteckningen på bultskallen fick jag reda på en webbsida som handlade om nöjesbåtar (en fråga om vilken grad av rostfrihet som skulle väljas för bultar?). Och stötstångsarrangemanget förbryllar mig; man sätter inte sådana i ena änden på ett roder, det är jag ganska säker på. Och två stänger?

Jag kan tillägga att framkanten på "rodret" är klädd med något slag av vidhäftande folie, tjocklek som hos en "plastficka" på kontoret. Det är i övrigt mycket stadigt och snyggt gjort och det verkar inte finnas vatten inuti. Vid stötstångsfästet finns en fastnitad cirkulär lucka (ca 12 cm diam) som väl behövts när stötstångsbeslaget monterades.

När ditt inlägg kom satt jag just och tänkte på ryska eller andra svävare (hovercraft); där folien kan vara till för att skydda rodret som sitter i framdrivningspropellrarnas slipström. Stötstångsarrangemanget får också en möjlig förklaring (parallellkopplade roder).

Det är bara till att googla! Finns väl någon stor militär svävare i den svenska marinen förresten. Och så har vi Finland förstås! Tuuli blev det tydligen inget av.

Tillägg: Jag tror vi har svaret i amfibietruppernas "Svävare 2000", se http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Publikationer/Informationsmaterial/PROTEC/Protec01_07.pdf. AMF 1 är granne till Årsta havsbad. Så man behöver inte gå över Östersjön eller Ålands hav efter svävar-roder...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum

Inläggav arne wallen » 08 feb 2009, 09:55

Funderade på samma som du ryssarna har ju en hel massa olika svävare, börjande med farbror Alekseev och hans Ekranoplan i olika versioner.Skyddsfolien får mig att tänka västerländskt, dom har säkert limfolie där, men vem bryr sig.
Vi här i öster har ju en stor svävare, den ligger lågt och har varit till salu några år, tror att marinen är ägare till farkosten.
Har läst om att en flygplans vinge kan vara utan nummer där i öster, säkert även mindre delar till svävare.
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Lars Sundin » 08 feb 2009, 10:24

Hej Arne!

Kanske våra inlägg gått litet omlott. Jag har ovanan att ändra/komplettera mina inlägg, men så länge det inte finns någon av "systemet" tillfogad markering av detta, så har ändringen vid införandet varit det senaste som skrivits i tråden.

Jag har svårt att hitta riktigt bra bilder av amfibietruppernas Griffon Hovercraft 8100 TD, artikeln jag tipsat om kanske är det bästa som finns men jag känner mig ganska säker på saken. Man kan ju googla vidare om man har lust.

Tyvärr visas fel ände av farkosten på http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforband/Amfibieregementet-Amf-1/Om-forbandet/.

Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum

Inläggav arne wallen » 08 feb 2009, 11:02

Ja du
Observerade nu att du lagt till svävaren, av bilden kunde man nästan vara säker på att "ägaren är hittad".
Med mina isförhållanden skulle jag nog snart ha behov av en svävare, kanske litet mindre modell. ;-)
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Göran Hansson » 08 feb 2009, 21:51

Jag måste hålle med Arne, Ägaren funnen (Svävare 2000).
Man kan annars tycka att Amf1 borde sakna delar till sin(a) svävare.

När det gäller bultar och muttrar till flyindustrin så använder sig Amerikanarna av AN systemet.
Samt att om det kom från en flygmaskin så skulle muttrar/bultar troligen vara låsta med låsttråd,låsbleck eller motsv.
Eftersom man vill inte tappa ett roder eller klaff i luften.

brgds

Göran
A real Engine is round
Användarvisningsbild
Göran Hansson
 
Inlägg: 160
Blev medlem: 07 mar 2008, 16:47

Re: Fråga i annat forum

Inläggav Lars Sundin » 08 feb 2009, 22:30

Jo, svävaralternativet föresvävade (förlåt!) mig redan från början som man kan se av mina inlägg. Så här efteråt kan man ju undra varför jag inte kollade försvarsmaktens svävarinnehav redan från början (och andra svenska svävare).

Å andra sidan har det ju varit en skoj diskussion som givit en del spinn-off. Själv fick jag en trevlig utflykt i lördags förmiddag.

Jag har mailat AMF 1 om vad som hänt på de två forumena samt meddelat att jag tagit hand om rodret. Få se vad jag får för svar.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Fråga i annat forum

Inläggav arne wallen » 09 feb 2009, 08:37

Jadå, förstår bra att man saknar styrrodret men var man tappat det, samt hur hittar man den lilla jäkeln.Styrförmågan ändrar säkert inte drastiskt, missödet observeras säkert först på land.
Manicken flyter och åker med vind och våg, hoppas Lars att du får behålla den som prydnad.
Arne som provat en svävare av mindre format och var i "blåsten"
ägare till en Ranger 440
arne wallen
 
Inlägg: 116
Blev medlem: 26 mar 2008, 14:24
Ort: finland,Sibbo

Re: Fråga i annat forum - rodret åter hemma

Inläggav Lars Sundin » 11 feb 2009, 05:56

I går kom två man från AMF 1 och hämtade rodret. Man var tacksamma för att få tillbaka det och kanske därigenom lättare kunna förstå varför rodret lossnade under färd. Tydligen upptäckte man förlusten men det var svårt att se i sjögången. Målningen är ju inte helt omedvetet vald heller...

Kanske jag hör något mer, det ställdes i utsikt. Här fraktas rodret bort.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2905
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Nästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst