Lågtflygande TP 84:a

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lågtflygande TP 84:a

Inläggav Sten Johnson » 11 mar 2008, 11:48

Vet någon vilken TP 84 individ, som gjorde en liten extra uppvisning i lågflygning för några fallskärmsjägare för en tid sedan. TP 84:an är en härlig klumpeduns med mycket kraft i. Tänkte att jag skulle göra en teckning av den och då gärna lågtflygande. Vill gärna att det blir rätt, om man skall visa teckningen för forumet.
Jag tycker själva episoden var mycket väsen för ingenting. En helt underbar praktisk övning i "flygare skydd". Hur många gånger har jag inte fått rusa ut och slängt mig i naturen utan till synes någon annan anledning, än att befälet tycker det var kul att jäklas. När jag sedan som befäl jagade ut de stackars värnpliktiga i terrängen, hade jag välkomnat ett lågtflygande flygplan. Jag kan inte inse att piloten utsatte åskådarna för någon större fara. Det var en slutövning med vältränade soldater. Sedan kan man ju diskutera pilotens omdöme men det är en annan sak. Men med tanke på de uppdrag som våra TP 84:or deltar i välden över, så behöver vi skickliga piloter och då ingår extrem lågflygning. Jag har själv upplevt 29:ornas lågflygning i Kongo och vilken nytta denna gjorde.

Hälsningar från Sten i Malmö
Senast redigerad av Sten Johnson 11 mar 2008, 19:25, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Inläggav Ove Ivansson » 11 mar 2008, 15:48

Delar din uppfattning,att avsätta piloten som flugit i ca 30år för denna låg flygning är lika korkat som att avskeda polis mannen son haffade två biltjuvar.
Konstigt samhälle.
Användarvisningsbild
Ove Ivansson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29

Något straff borde han få såsom en varning.

Inläggav Fredrik Astlid » 11 mar 2008, 22:10

Att enbart stänga av folk tror jag inte är det bästa sättet.

En varning borde vara avskräckande nog.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Inläggav Najk » 11 mar 2008, 23:34

Ove Ivansson skrev:Delar din uppfattning,att avsätta piloten som flugit i ca 30år för denna låg flygning är lika korkat som att avskeda polis mannen son haffade två biltjuvar.
Konstigt samhälle.


Hej Ove,

Du måste väl ändå själv inse att det är skillnad på att göra nåt helt rätt (som ditt exempel med polisen här ovan) och något som strider mot alla regler och bestämmelser (som att busflyga på lägsta höjd på detta sätt). Försvarsmakten och även civila flyget har regler som bestämmer lägsta höjd, vilket är till för att skydda både besättning, passagerare och tredje person. Bryter man mot dessa regler (vilket i ditt exempel kan jämföras med att polisen skulle misshandla dessa biltjuvar), ska man självklart få någon påföljd för detta också. Sen kan jag hålla med om att en varning kunde varit nog.

JA, lågflygning är en form av skydd, som våra piloter och besättningar måste behärska, men man ska inte vara dumdristig och börja bryta mot regler och bestämmelser. Dessa finns av en anledning. Dessutom var den aktuelle piloten flygsäkerhetsofficer på divisionen och borde således både veta bättre och föregå med gott exempel inför sina yngre (och äldre) kollegor.
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Najk
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44

Inläggav Ove Ivansson » 12 mar 2008, 09:37

Delar din uppfattning.
Men att avskiljas från flygtjänst...NEJ.

Idag=Busflygning
Igår=Tryckare.

Det var inte alltid bättre för men det var annorlunda.::))
Användarvisningsbild
Ove Ivansson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29

Inläggav Najk » 12 mar 2008, 20:14

Ja, där delar vi uppfattning också. Som sagt: En varning hade räckt, det tycker även jag.

Ja, det var absolut annorlunda förr. Även jag har fått nån tryckare nu och då... ;)
Mvh,
Niklas

http://www.swaf.se
Najk
 
Inlägg: 60
Blev medlem: 04 mar 2008, 21:44

Re Busflyg

Inläggav Robert Widmark » 12 mar 2008, 20:28

Har ni glömt vad CFV sa: Den som gör något fuffens och är så oskicklig att det upptäckts får stå sitt kast. Alltså Hårda bud!
...som att spela på börsen.

baskerville :-(
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Ove Ivansson » 12 mar 2008, 21:08

Gillar inte mobil telefoner med kamera.
Man ligger ute på You Tube innan man har landat.
Denna möjlighet fanns inte tidigare......tur för en hel del.
:cool: :cool: :cool:
Användarvisningsbild
Ove Ivansson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 25 feb 2008, 22:29

Svar till lågflygande TP 84:a

Inläggav Tommy Johansson - ToJ » 12 mar 2008, 21:35

Hej Sten!

Har precis pratat med "Otto" som hälsar att det var "847", som användes
vid den omtalade lågsniffen, (som i sin tur har fått uppgiften från ff av kärran under framförandet)!

Visa gärna upp ditt alster för oss andra! :D

Vänliga hälsningar

Tommy Johansson - ToJ
Strängnäs
Tommy Johansson - ToJ
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:47
Ort: Strängnäs

Inläggav Sten Johnson » 13 mar 2008, 10:06

Tack Tommy för upplysningen. En teckning kommer så småningom (galleriet) om jag kan lyckas fånga TP 84:ans bulliga charm. Jag kan inte hjälpa det, men jag tycker lågsniffar är spännande. Man får se "mycket" flygplan i rörelse och på nära håll.

Hälsningar Sten
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron