B 707 & Pan Am - sentiments, Vasa motormuseum jetmotor

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

B 707 & Pan Am - sentiments, Vasa motormuseum jetmotor

Inläggav Lars Sundin » 11 mar 2008, 11:04

Jukka Nisula frågade för ett tag sedan på vårt forum om något kunde sägas om den P&W jetmotor som Vasa motormuseum i Finland fått från ett nedlagt spetskraftelverk av STAL-Lavals tillverkning.

Han har nu kunnat forska vidare och kanske kommer han själv att berätta litet om denna motorindivids historia. Tills dess passar jag på att sprida några texter och bilder om Boeing 707 och om Pan Am som Jukka tipsat mig som kanske kan få några att minnas:

http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,952267,00.html (notera att texten är från 1983)
http://www.pbase.com/donboyd/image/80225487
http://www.pbase.com/donboyd/memories_aviation_paa.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 11 mar 2008, 22:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

PAN AM A310-324 Clipper Freedom

Inläggav Hans O. Sandström » 11 mar 2008, 19:03

Hejsan Lars,

Ingen B707 att bidraga med i Pan Am färger. men denna A310-324 Clipper Freedom är inte heller så dum. Från PanAm:s Londonkontor på 80-talet

Allt gott,
Hans SFF Småland

Bild
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Inläggav Jukka Nisula » 11 mar 2008, 21:59

Hej!

Nu har jag fått mera info från Folke Arvidsson (STAL-Laval) och från Matt Zajac (P&W USA) av Vasas museums Pratt & Whitney JT3C-6 jetmotor. ESN 628468 byggdes 16.4.1958 och levererades till Boeings fabrik 2.5.1958, där monterades den i Pan Am Boeing 707-121 nr 711 (N711PA) 1958. Motorn togs ur drift i januari 1966 efter 11443 timmar. Pan Am bytte sina gamla motorer i början av 1960-talet till JT3D och JT4D som hade mer effekt och lägre bränsleförbrukning. 628468 genomgick sedan en overhaul med STAL-Laval- modifieringar och lämnade Pan Am:s verkstad i juni 1966. Timmarna nollades. Då köptes motorn till Sverige till STAL-Laval turbinfabrik och modifierade som gasturbin till elkraftverkbruk (med ASEA elgenerator). Den säljes och levererades till Etelä-Pohjanmaan Voima Oy (EPV), Vasklot Vasa, Finland 1967. Nu är motorn i Vasa Bil-och Motormuseum efter 40 års bruk som reservkraftturbin i EPV-kraftverket.

Man kan nämna en historisk sak, att just detta Pan Ams "711" (N711PA) var det första Pan Ams 707-jetplan som flög från New York till Paris på hösten 1958! No, motor var dock inte mera med på den flygning, den hade bytt till en andra 707 på sommaren alltså 11.6.1958. Men i alla fall samma original “711” i fråga! Ganska historisk och intressant...!

Uppgifter av Boeing 707-121 N711PA (PA kommer från Pan American):

Boeing
Model: 707-121 (technical data)
Const. No: 17590
Line Number: 5
Registration: N711PA
Clipper Name: America / Mayflower
Operator: Pan American World Airways
Delivery Date: 10/17/1958
Service Dates: 1958 to 1974
Comments: Between Oct 1960 and Feb 1961 the aircraft was leased to Avianca. It was converted to a Boeing 707-121B in April 1965. With this aircraft Pan Am inaugurated the first scheduled passenger jet flight on Oct 26, 1958 from New York to Paris.

17590 707-121 5 N711PA
CONV. 707-121B N711PA TC-JBC HP-807 N4593U [B/U]

Fin bild av “711”!
http://www.abpic.co.uk/popup.php?q=1037663

Historisk merit!!!!!
http://www.hacoma.de/panam/e_fleet_deta ... 11PA&res=0

Hollywood-stjärnan...
http://www.amazon.com/Wonderful-Jet-Wor ... B000817S56
http://www.aeroclippervideo.com/Wonderf ... vp-015.htm

Man hittar ”711” också i simulator....
http://www.simviation.com/hjg/aircraft/ ... 201966.jpg

Alltså vår museums JT3C-6 motor har ganska intressant historia bakom sig! Och sist har den varit fast i "N708PA" maskin, som var troligen den första serietillverkad 707! Sådant! Vi kan säga att Vasa Bil-och Motormuseum har "fynd"i sin motorkollektion! :D

Tack så mycket för Folke Arvidsson (STAL-Laval, Finspång), Matt Zajac (Pratt & Whitney Customer Help Center) och samt Lars Sundin och Matti Mesimäki.

Mvh Jukka Nisula
Jukka Nisula
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 mar 2008, 09:40
Ort: Tampere (Tammerfors) Finland


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst