KLM Boeing 737 i Retro målning! Fyller 90 i år!!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

KLM Boeing 737 i Retro målning! Fyller 90 i år!!

Inläggav Hans O. Sandström » 03 jan 2009, 08:35

http://www.flugzeugbilder.de/show.php?id=805085

En bild på KLM,s Boeing 737-8K2 i Retro målning.

(K2 = Transavia/KLM,s kundnummer hos Boeing)

Mvh,
Hans
SFF-Småland
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Inläggav Christer Sidelöv » 04 jan 2009, 06:57

Bild
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Inläggav Lars Sundin » 04 jan 2009, 08:27

Christer Sidelöv skrev:Bild


Så får man tydligen inte länka, Christer. Jag såg ingen bild utan att ta till knep.

Det kan ju ha med inställningar i min PC att göra. (Det handlar om både Firefox och Explorer).

Under mitt funderande lyckades jag få min PC att blockera visning av bilder från sajten Flugzeugbilder. Det tog ett tag att hitta "knappen" för att häva blockeringen...


Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Christer Sidelöv » 04 jan 2009, 19:01

Hmmm... bilden fanns där hur tydligt som helst både när jag förhandsgranskade och efter att jag skickat iväg den! Jag till och med gick tillbaka till forumindex och sen tillbaka till inlägget, och bilden fanns fortfarande där! Tål att funderas på.
Användarvisningsbild
Christer Sidelöv
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:25
Ort: New Mexico

Inläggav UrbanFredriksson » 04 jan 2009, 19:47

Christer Sidelöv skrev:Hmmm... bilden fanns där hur tydligt som helst ...
För dig, ja. Länken är helt korrekt, men gissningsvis kollar siten bilden finns på "http referrer" och tillåter inte direktlänkar från andra siter (bl a för att de vill visa sidhuvud och -fot och så), men eftersom du redan hade bilden så gick det förstås bra.

Om själva målningen tycker jag att det nästan är konstigt att man tar fram nya när man har så här pass bra. Men det är förstås roligt att byta och så kanske den här är dyrare att måla. Själv tycker jag det finns ett värde i att visa att bolaget inte bildades i förra veckan och när man kom på att man inte hade nån målning gick man till förskolan intill och bad om råd.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31

Inläggav Lars Sundin » 04 jan 2009, 23:24

Christer Sidelöv skrev:Hmmm... bilden fanns där hur tydligt som helst både när jag förhandsgranskade och efter att jag skickat iväg den! Jag till och med gick tillbaka till forumindex och sen tillbaka till inlägget, och bilden fanns fortfarande där! Tål att funderas på.


Hej Christer, jag undrade vad syftet med ditt inlägg var. Den bild du länkar till är ju nämligen precis samma bild som finns på den sida Hans O länkar till, med adress http://www.flugzeugbilder.de/a/80/50/1230818369.jpg (du får nog ingen bild när du klickar). Vad var vitsen att visa precis samma bild, utan några kommentarer tänkte jag? Kanske ditt inlägg var en slags diskret (ironisk understatement e d) protest mot att man inte alltid tillåts länka som man vill (man tycker ju att tillräckliga copyrightuppgifter är inlagda i själva bilden.)

En gång för flera år sedan la jag ned mycken tid på att analysera en liknande otillåten länkning från Airliners Net. Även som läsare kan man ju bli lurad av cacheminnet. Vad som var jobbigt var att andra personer jag kontaktade påstod sig inte ha problem med att se bilden och den som länkat till bilden fattade nog inte vad jag menade när jag påpekade att han gjort fel. Först min "datakonsult" kunde påpeka att man kan inte få fram bilden på vanligt sätt. Då först insåg jag att jag inte var knäpp...

Sådana här saker är svåra att förklara.

Ett exempel till: Airliners Net vill att man länkar med adressen http://www.airliners.net/photo/KLM---Royal/Boeing-747-406M/0916753/L/ ; det står klart uttryckt på sidan.

Själva bildens adress är http://cdn-www.airliners.net/aviation-photos/photos/3/5/7/0916753.jpg och den går inte att länka till, den skall inte ge någon bild på skärmen. (Även om den gör det för mig när jag förhandsgranskar texten.)

I varje fall skall det inte gå...

Lars, kanske obegriplig men det jag menar är samma som Urban F menar
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Bergholm » 05 jan 2009, 11:27

Jag kan klicka på båda Lars länkar och får fram samma bild. Däremot så är det dött i Christers inlägg även här.
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Inläggav Lars Sundin » 05 jan 2009, 11:46

Jo, detta är litet jobbigt och reda ut var för det går när man tror att det inte går och det inte går när man vill. Och exempelvis varför Airlines Nets bild visas i medium-storlek trots att adressen indikerar "large"

Detta här nedan går väl i alla fall inte? (annat än för mig och speciellt när jag förhandsgranskar). Men jag vågar inte lova att äta upp min hatt:

Bild

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Bergholm » 05 jan 2009, 11:57

Dags att börja tugga då Lars ;) Den syns bra här. Däremot lyckades jag inte med den bild som Christer misslyckades med, syntes inte i preview heller.
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Inläggav Lars Sundin » 05 jan 2009, 12:22

Antagligen har Airliners Net ändra sina länkningsbegränsningar.

Flugzeugbilder.de har dock tydligen begränsningar.

Det brukar gå att få fram en bild som inte visar sig genom att högerklicka på "ikonen för tom bild" (i Christers inlägg exempelvis) och under "egenskaper" få fram bildadressen, alltså http://www.flugzeugbilder.de/a/80/50/1230818369.jpg , som man sedan klistrar in uppe i navigeringslisten och klickar fram bilden.

Detta bör inte gå:

Bild

(Fast det gör det hos mig vid förhandsgranskning men det är nog samma fenomen som Christer råkade ut för)

Går detta månne?:
http://www.flugzeugbilder.de/a/80/50/1230818369.jpg (Jag får ett besked att åtkomst inte är tillåten)

Lars S, som just nu använde Firefox
Senast redigerad av Lars Sundin 05 jan 2009, 12:27, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Bergholm » 05 jan 2009, 12:25

Nej, de tillåter uppenbarligen inte djuplänkning för det resultat du förutspår är det jag ser här också.
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Inläggav Hans O. Sandström » 05 jan 2009, 14:35

Bengt Bergholm skrev:Nej, de tillåter uppenbarligen inte djuplänkning för det resultat du förutspår är det jag ser här också.


Hejsan,

Ja det blev "mycket stök" bara för en liten bild! Det var ju inte min tanke förstås.
Ville bara dela med mig av denna intressanta KLM Retro 737-8K2.
Själv har jag inte några som helst problem att öppna upp bildlänken vare sig i Safari eller Firefox. Kör iMac för egen del.

Allt gott!
/Hans
SFF-Småland
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Inläggav Lars Sundin » 05 jan 2009, 21:23

Hans O. Sandström skrev:Ja det blev "mycket stök" bara för en liten bild! Det var ju inte min tanke förstås.

Allt gott!
/Hans
SFF-Småland


Hej Hans!

Jag tror att ingen hade problem med länkningen till en webbsida (med en dominerade bild) i ditt inlägg. Christer S däremot som försökte länka till enbart bilden stötte på problem, eller snarare vi som ville titta på den.

Jag minns att på Postvagnen var det åtminstone förr i tiden en ständigt återkommande fråga från användarna varför det ibland inte gick att länka. Och vänliga själar försökte tålmodigt förklara, men IT-teknikens detaljer och finesser kan vara svåra att förklara. Eller begripa, beroende på hur man ser det.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron