Flygkonstsalong

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygkonstsalong

Inläggav Sten Johnson » 23 feb 2008, 16:17

Hej nya forumet jag tänkte testa om jag klarar av att ladda ner en bild. Jag deltog ibland på det gamla forumet genom att bl a visa teckningar av flygplan. Plan som jag fattat tycke till eller snubblat på. Att avbilda ett flygplan ger en känsla, som jag tror man delar med modellbyggarna. Man måste sätta sig in i flygplanets form, detaljer och "personlighet". För riktiga flygplansälskare så har alla flygplan en själ, speciellt veteranplan. Lyckas man levandegöra den, så kan man tala om konst. Bilder som skildrar en situation, så betraktaren kan leva sig in i den, platsar också i min konstuppfattning. Dagens sk samtida konst med installationer och preformens berör mig inte särskilt mycket. Det skulle vara kul om forumet hade en liten ”flygkonstsalong” där man kunde visa sina alster.

Bild

En Me 109 E3 jagar en Spitfire Mk 1. Bilden är en omslagsillustration till Kjell W Ahlbergs bok "Flygplan i tiden". Ett sätt att klara livhanken var, att gå ner på mycket låg höjd. Den jagande måste, förutom att försöka rikta in sitt flygplan i skjutläge också se upp för hinder. Den jagade hade förmånen att fritt kunna välja väg. Det här var fortfarande en tid, då skickligheten i de flesta fall fällde avgörandet.

Hälsingar från Sten i Malmö
Senast redigerad av Sten Johnson 24 feb 2008, 10:28, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Konstsalong

Inläggav Tony Damberg » 23 feb 2008, 19:00

Hej Sten,
jag har sett flera av Dina teckningar, dels i på Din webplats men också i det "gamla" forumet (saker åldras fort i cybervärlden) och jag hoppas få se fler av Dina vackra alster!

I dagsläget finns det ju inga underavdelningar, men tanken med en salong för bilder/teckningar etc hade suttit fint.

mvh
Tony Damberg
Användarvisningsbild
Tony Damberg
 
Inlägg: 120
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:14
Ort: Vargön

Inläggav Sonny Nilsson » 23 feb 2008, 21:23

fina teckningar Sten
Användarvisningsbild
Sonny Nilsson
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:31
Ort: Västmannland


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron