Luftstrid över Norra Finland , USA--Sovjet 1954 ?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Luftstrid över Norra Finland , USA--Sovjet 1954 ?

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 dec 2008, 22:39

Luftstrid över Norra Finland 1954, US--Sovjet ?
Hej!

Finska tidningen Uusi Suomi uppger 1954-05-14 att
>>Främmande reaplan den senaste tiden har överflugit Finskt territorium och uppenbarligen kommit i strid med varandra; skottlossning har hörts, men allt har skett på mycken hög höjd.<<

Lite bakgrund vad som hände i början av1954 i fråga om Överflygningar;;;

Sverige överflygs 54-04-28 på flera platser
Dels runt Öland o Gotland, samt runt Malmö.
FV svarar ::>Av flygplanens färdriktningar drar man vissa slutsatser om deras nationalitet !!

Norge :Överflygningarna i mars-april var troligen Ryssar vid Östfinnmark, samt i maj troligen Amerikanska vid kränkningen från Vestlandet upp till Tromsö.

Danmark ::Incident övning 24 timmar 1954-05-11 från kl 15,00 . bla 2jaktplan o 2 nattjaktplan baserade på Kastrup.(+ radar off naturligt)
Bla . på grund av de många kränkningarna över Bornholm (senaste 11/5)

OBS
Ett främmande fpl. flyger Kl. 9,00 1954-05-08 norr om Enare träsk i riktning vsv,,, försvinner mot Sverige i riktning mot Saivimjotka på svenska sidan !!!

Samtidigt observeras ett plan på väg mot väster norr om Onkamojärvi, samt att det är på väg till Sverige vid Kuivakangas!! Det är reaplan men ingen nationalitet är känd!

TVÅ frågor:

Luftstriden över Finland?

Svenskt intrång?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Luftstrid över Norra Finland , USA--Sovjet 1954 ?

Inläggav Fredric Lagerquist » 30 dec 2008, 22:50

Bengt Ekbladh skrev:Luftstrid över Norra Finland 1954, US--Sovjet ?
Hej!

Finska tidningen Uusi Suomi uppger 1954-05-14 att
>>Främmande reaplan den senaste tiden har överflugit Finskt territorium och uppenbarligen kommit i strid med varandra; skottlossning har hörts, men allt har skett på mycken hög höjd.<<

Lite bakgrund vad som hände i början av1954 i fråga om Överflygningar;;;

Sverige överflygs 54-04-28 på flera platser
Dels runt Öland o Gotland, samt runt Malmö.
FV svarar ::>Av flygplanens färdriktningar drar man vissa slutsatser om deras nationalitet !!

Norge :Överflygningarna i mars-april var troligen Ryssar vid Östfinnmark, samt i maj troligen Amerikanska vid kränkningen från Vestlandet upp till Tromsö.

Danmark ::Incident övning 24 timmar 1954-05-11 från kl 15,00 . bla 2jaktplan o 2 nattjaktplan baserade på Kastrup.(+ radar off naturligt)
Bla . på grund av de många kränkningarna över Bornholm (senaste 11/5)

OBS
Ett främmande fpl. flyger Kl. 9,00 1954-05-08 norr om Enare träsk i riktning vsv,,, försvinner mot Sverige i riktning mot Saivimjotka på svenska sidan !!!

Samtidigt observeras ett plan på väg mot väster norr om Onkamojärvi, samt att det är på väg till Sverige vid Kuivakangas!! Det är reaplan men ingen nationalitet är känd!

TVÅ frågor:

Luftstriden över Finland?

Svenskt intrång?

Bengt


USAF RB-47:or - vi har haft uppe det tidigare.

Lästips:

Amerikansk Bison-jakt över Sovjet 1954
Svensk Flyghistorisk Tidskrift (SFT), 6/2002
Jonsson, Rolf
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 dec 2008, 22:55

Tackar.

Även:
Ett främmande fpl. flyger Kl. 9,00 1954-05-08 norr om Enare träsk i riktning vsv,,, försvinner mot Sverige i riktning mot Saivimjotka på svenska sidan !!!

Samtidigt observeras ett plan på väg mot väster norr om Onkamojärvi, samt att det är på väg till Sverige vid Kuivakangas!! Det är reaplan men ingen nationalitet är känd!

?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 30 dec 2008, 23:02

Jo, händelsen 8 maj 1954 har varit uppe tidigare (tror det var på gamla forumets tid) och har även resulterat i en notis i Kronologin:

1954, 8 maj: Främmande flygplan överflyger enligt vittnen den svensk-finska gränsen i norr. Senare har framkommit att det handlade om amerikanska RB-47 spaningsplan som förföljdes av sovjetiskt jaktflyg efter att ha flugit in över Sovjet norrifrån och sedan flytt via Finland.

Det handlar om de gränstrakter som jag skulle kalla "Tornedalen".

Händelsen finns beskriven inte bara i svensk litteratur (se t ex Fredrics inlägg) utan förstås även i utländsk och även på webben om man letar litet. RB-47 + Archangelsk kanske man kan börja söka på.

Det finns litet motstridiga uppgifter ("konstiga kartskisser") om RB-47:ornas färd "hemåt" (England, med läckande genomskjutna bränsletankar och man fick visst lufttanka) då man valde att gena över svenskt teritorium men det skedde alltsåt mycket långt norrut och inte i höjd med Sundsvall eller ännu längre söderut. Kanske någon sammanblandning någon gång någonstans?

En dansk tecknares för alla tider giltiga kommentar finns här.

Tillägg: Här är piloten Hal Austins berättelse. Här finns också en alltför schematisk kartskiss över återflygningen. Se http://www.rb-29.net/HTML/31HAustinB-47/31harb-47.htm

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 dec 2008, 00:16

Tack Fredric o LS

Jag noterar ingen överflygning av Ö-Vik.(i tidningar)
Som någon skriver kan det skett norröver?

Återstår dock::

Ett främmande fpl. flyger Kl. 9,00 1954-05-08 norr om Enare träsk i riktning vsv,,, försvinner mot Sverige i riktning mot Saivimjotka på svenska sidan !!!

Samtidigt observeras ett plan på väg mot väster norr om Onkamojärvi, samt att det är på väg till Sverige vid Kuivakangas!! Det är reaplan men ingen nationalitet är känd!

2 PLAN ELLER SAMMA?

Kan man tänka sig en samordnad ”attack”

Sverige i sammförstånd alltså<??

Vilka resurser hade vi då?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Komplettering 8 maj 1954-finska o ryska källor, C-F Geust

Inläggav Lars Sundin » 31 dec 2008, 07:22

Rolf Jonssons artikel i SFT 6/2002 bör kompletteras med läsning av C-F Geusts över två sidor långa "brev" i SFT Brevlådan 2/2003 som respons på artikeln.

Calle redogör här för vad som finns i finska och ryska arkiv, medan Jonsson främst syns referera enbart till amerikanska källor. Svenska källor var inte tillgängliga för Jonsson vid skrivtillfället.

Kort kan sägas att uppgiften att en RB-47 tagit sig över Sverige västerut i höjd med Hudiksvall måste vara fel. Vidare ger Geust detaljerade uppgifter om observationerna norr om Tornedalen (jag har inte kollat på kartan var de nämnda platserna ligger). Man kan ju (som Geust) gissa att en (eller båda?) av de andra RB-47 inte "brydde" sig att gå norr on Nordkap på hemvägen. Om ett eller ett par plan sneddat över Sverige och Norge så fanns väl inget direkt amerikanskt intresse av att då medge det och ej heller uppdragets hela omfattning med tre plan, varav ett "i reserv". (I Jonssons artikel sägs att de två andra besättningarna "inte hade någon aning om att Austin hade i uppdrag att flyga in över Sovjet".Tja...) Överflygningar av Sovjet var vid den tiden något den amerikanske presidenten personligen visste om men som han officiellt inte kunde välsigna/bekräfta. Om jag minns rätt; Jonsson skriver väl om det och Lashmar (se nedan) skriver mycket om hur man i USA under årens lopp hade olika policy vad man kunde göra och vad man inte borde göra när det gällde att kränka sovjetiskt territorium. Så sköts Powers ned 1960.

Geusts brev innehåller många detaljer, inte minst om vilka observationer som gjordes i Finland, Sverige och Norge och vilka kontakter som togs inom Finland och över gänserna under händelsen, och jag kan nu inte redogöra för allt. Vidare framgår att man i Sovjet omorganiserade sitt jaktförsvar i norr; huvuden rullade. Vidare hade man i Finland "en sagolik tur" med att överflygningarna överhuvudtaget observerades. På den tiden fanns varken radar eller jaktflyg i norra Finland. Radartäckning kom först på 60-talet.

Vill man googla vidare kan man tillfoga namnet Lashmar. Paul Lashmar har skrivit en bok, "Spy flights of the cold war" och även gjort en TV-serie och skrivit i Aeroplane Monthly om (delar av) detta ämne.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst