Sparmannjagaren

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sparmannjagaren

Inläggav jens-olof » 30 dec 2008, 22:18

En del P1:or konverterades till att ha en heltäckande huv.
Är det någon som vet när detta skedde, vilka individer som fick
huven, och satt den där hela tiden efter att den monterats?

Jens
cogito ergo doleo
jens-olof
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping

Inläggav Lars Sundin » 31 dec 2008, 01:20

I Flygrevyn nr 5/1978 skriver Gösta Norrbohm om "Sparmannjagaren återuppstår" och den baseras troligen på information från Peter W Westburg vars mycket detaljerade ritning återges i artikeln (ett uppslag, två sidor). Planerna på en Sparmann-replika nämns också (hur har det gått i Västerås med detta projekt?).

Norrbohm berättar också om sina egna intryck av typen, som han tyvärr inte kom åt att flyga så ofta under tiden på Malmen.

Enligt artikeln var det bara nr 813 som fick täckt kabin. Alla maskiner fick efterhand kapotteringsskydd. Artikeln har en bild där planet är märkt 5-59. På annat ställe säga att planet var ett av de tre på F 8.

Huvens utförande ändrades när man fann att öppnandet åt sidan inte var möjligt under flygning, utan man gjorde huven skjutbar bakåt. Jag får intrycket att huven kom dit relativt tidigt.

Jag har artikeln skannad sedan tidigare så kontakta mig om du är intresserad.

Kanske tidskriften Kontakt har skrivit om Sparmannjagaren.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Lennart Berns » 31 dec 2008, 11:30

Är det någon som har aktuellt läge rörande replikbygget av en P 1? Det påbörjades i Västerås för ett antal år sedan, men gick tydligen sedan i stå. Nu lär bygget har återupptagits i någon annans regi.

Bilddokumentation av nuvarande status skulle uppskattas. Antingen här på hemsidan eller till SFF kansli.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Inläggav Olle Ekwall » 31 dec 2008, 18:20

Gör man en koll på EAAs lista över plan under bygge så hittar man

Sparmann S1
tillverkningsnummer -622
bygget vilande, klart till 20%

Det finns även ett namn på byggare i listan. Han borde vara möjlig att kontakta.

Listan är uppdaterad 2008 mars
Användarvisningsbild
Olle Ekwall
 
Inlägg: 198
Blev medlem: 10 apr 2008, 22:35

Inläggav jens-olof » 31 dec 2008, 22:51

Lars Sundin skrev:Norrbohm berättar också om sina egna intryck av typen, som han tyvärr inte kom åt att flyga så ofta under tiden på Malmen.

Enligt artikeln var det bara nr 813 som fick täckt kabin. Alla maskiner fick efterhand kapotteringsskydd. Artikeln har en bild där planet är märkt 5-59. På annat ställe säga att planet var ett av de tre på F 8.

Jag har artikeln skannad sedan tidigare så kontakta mig om du är intresserad.
Kanske tidskriften Kontakt har skrivit om Sparmannjagaren.

Lars S


Det var Kontakt 101 som fick mig att undra, där det stod att det var
enkelt att montera huven på planet, vilket fick mig att tro att det var
en allmän konvertering. Men eftersom det är sällsynt med bilder på
huvförsedda Sparmann, så blev jag lite undrande. Intressant med två
så motstridiga uppgifter.

Artikel tar jag gärna emot, då jag saknar den i min samling gamla tidskrifter.
Kombinationen gamla Flyghistoriskt månadsblad och Champagne är
faktiskt ganska bra, inte så socialt, men alla är ju inte intresserade
av TV;ns skräp! ;-)

Gott nytt år!

Jens
cogito ergo doleo
jens-olof
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:02
Ort: Norrköping


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst