Heja Lasse Sundin!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Heja Lasse Sundin!

Inläggav Seve Ungermark » 29 dec 2008, 15:07

Sällan numera att se en nyhet i tryck innan den den sedan länge är registrerad på nätet, men SFF kan tydligen vända på byttan. I varje fall har jag inte kunnat upptäcka något enda spår vare sig här bland forumrubrikerna eller ens intill självaste nätkassen av det som SFT 6/08 sid 2 berättar - att Lars Sundin slutar fiska på webben och lägger sina tips på hyllan!

Här är en som i alla fall inte tycker att det räcker med trycksvärtetack utan vill lyfta på sin tomteluva och buga digitalt för den mångåriga och omfångsrika kunskapsförmedlingen. Och om nån flygfisk ändå råkar hamna i din båt hoppas jag att du slänger den vidare till oss här.

Seve U
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Inläggav Lars Sundin » 29 dec 2008, 19:36

Tack Seve för dina vänliga ord!

Var lugn, jag kommer helt visst att fortsatt synas på Forumet med lästips och liknande. Jag kan bara inte låta bli. Även Horace Engdahl hoppade av, fast efter några år längre tid har jag noterat. Men vem tror att han slutar skriva och tycka.

Jag tror Nätkassen i SFT kan förnyas - det vore något för en ambitiös person att ta tag i.

Sedan trappar jag ned på Kronologi-skrivandet tills man hittar någon som tar över. Det är ett viktigt dokument tycker jag, om inte för SFF:are så dock för andra personer och institutioner. Där känner jag mig då mer otillräcklig, eftersom jag inte har någon direkt kontakt med "Flygsverige".

Så finns en oändlig mängd skannade tidningsklipp hos SFF att klassificera och det är roligt och mycket lärorikt att läsa dem, men klassificering fordrar en speciell läggning som jag inte har.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Vi behöver ideella insatser

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 29 dec 2008, 20:17

Tack Lasse för allt arbete som Du lagt ned på kronologi, nätkasse och klippregistret. Vår Kronologi är verkligen mycket bra och vi får allt som ofta beröm för den. Du har också lyckats göra den ursprungliga versionen så mycket bättre.
Allt har sin tid och Lasse tycker han gjort sitt och därför behöver vi erättare. Om någon känner intresse för någon eller några uppgifter, så hör av Er till mig eller vår sekreterare Henrik Tisell.
När det gäller Kronologin, så är uppgiften i huvudsak att ställa samman små notiser av vad som händer under året samt i den mån man kommer över uppgifter komplettera tidigare år. Kalla tjänsten som redaktör och den är som allt annat oavlönad, men förhoppningsvis kommer positiv kritik och nya lärdommar som lön i alla fall.
Vi har en hel del tidningsklipp inskannade, och fler blir det. Här måste lämpliga sökord från klippen registreras i en databas, så att vi med tiden har ett användbart instrument att söka uppgifter ur. Jag tror att när detta arkiv, med inskannade klipp och ett komplettare register blir mer omfattande, så kommer många flyghistoriska forskare att ha väldigt god nytta av detta.
Slutligen hoppas jag att Lars Sundin fortsätter som hittills att hänvisa till bra länkar och andra texter vid olika frågor här på forumet.

Vill slutligen passa på att önska alla medlemmar på forumet
ett Gott Nytt År
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst