Under avsnittet ”Reservvägbaserna” på sida 83 i FR ”Svenska flygbaser” står följande att läsa:
”1970 inträffade ett allvarligt tillbud vid Tokebo (reservvägbas ca 8,5 km nordväst om Orrefors, Emils anm) med en J 35F ur F 3. Föraren, en kurskamrat till kapitelförfattaren, klarade sig helskinnad och flygplanet fick sedvanliga skador efter en hård sättning. Tillbudet medförde krav på förbättrad säkerhet för flygning på reservvägbas. Normen för reservvägbaser ändrades så att stråkbredden utökades, kraven på hinderfrihet höjdes och stråkytorna måste planas ut. Diken, anslutande vägbanker, stenmurar, med mera, måste åtgärdas för att förbättra stråkytorna ut till 31 meter från banmitt, mot tidigare 21 meter.”
Av texten får jag uppfattningen av att hårda landningar var vanligt och någorlunda ”accepterat” eller förväntat vid övningar på reservvägbas. Och med tanke på de åtgärder som vidtogs efter detta tillbud känns det som att det allvarliga tillbudet inte var den hårda sättningen i sig, utan något som hände före eller efter sättningen. Avåkning, genomsjunkning p.g.a undanmanöver från hinder, eller liknande.
Finns det någon här som har mer att berätta om det aktuella tillbudet?