TV-tips - SVT2 kl 21.10 i kväll lördag 27/12 - Howard Hughes

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

TV-tips - SVT2 kl 21.10 i kväll lördag 27/12 - Howard Hughes

Inläggav Lars Sundin » 27 dec 2008, 09:22

SVT2 visar i kväll kl 21.10 den amerikanska långfilmen "The Aviator. Som SVT skriver:Amerikank långfilm från 2004. (The Aviator) Han var den snabbaste människan i luften och den rikaste på jorden och en av 1900-talets mest mytomspunna figurer. Howard Hughes levde det liv som andra drömde om. Men bakom en självsäker och ouppnåelig fasad utkämpade han en ständig strid mot fobier, tvångstankar och paranoia. Regi: Martin Scorsese. I rollerna: Leonardo DiCaprio, Cate Blanchett, Kate Beckinsale, Danny Huston, John C Reilly, m.fl.

Wikipedia skriver en hel del om filmen på http://en.wikipedia.org/wiki/The_Aviator , bl a om de modeller som kom till användning vid inspelningarna.

Jag har själv inte sett filmen.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: TV-tips - SVT2 kl 21.10 i kväll lördag 27/12 - Howard Hu

Inläggav Fredric Lagerquist » 27 dec 2008, 10:48

Lars Sundin skrev:Wikipedia skriver en hel del om filmen på http://en.wikipedia.org/wiki/The_Aviator , bl a om de modeller som kom till användning vid inspelningarna.


För att inte tala om fullskala, t ex den Hughes H-1B som Jim Wright byggde och sedemera omkom i...

http://www.aafo.com/racing/history/hugh ... estory.htm
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Erik Johansson » 27 dec 2008, 11:33

The name Howard Hughes instantly reminds me of his famous Spruce Goose. I was in Long beach in the 80s and a visit to the Spruce Goose was a must. What an absolutely fantastic machine! The design reminds me in many ways of that of the B747 and I would not be astonished if the 747 designers didn’t have a good look at the old bird while they worked on the 747.

http://images.google.co.uk/images?hl=en ... 4&ct=title

For the same price one could also visit the Queen Mary docked almost next to the building in which the Spruce Goose stood.

I have missed the film ‘The Aviator’ too and I do not think there is much of a chance that it will come to our village cinema here in the mountains.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Mera läsning om Howard Hughes

Inläggav Lars Sundin » 27 dec 2008, 14:12

För ett tag sedan fann jag anledning ( i samband med en diskussion om motroterande propellrar som Hughes fick problem med en gång) att lägga ut ett par tidningsklipp om Hughes världsrundflygning 1938 samt länka till en sajt där man bl a kunde se porträtt av denne med tiden alltmer skygge man vars mustasch ibland retuscherades bort (eller dit). Adressen till dessa porträtt har ändrats men kan ta sig dit om man går in på sajten http://digital.library.unlv.edu/hughes/.

Tidningsklippen finns på

http://larssundin.ownit.nu/Hughes_1.jpg

http://larssundin.ownit.nu/Hughes_2.jpg

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Howard Hughes och Saab Scandia -Torsten Brismar har berättat

Inläggav Lars Sundin » 28 dec 2008, 09:41

I Saab-minnen del 17 finns en berättelse av Torsten Brismar om försäljningsturnén på hösten 1949 med Saab Scandia genom Europa, Afrika, Nord- och Sydamerika. (Texten är en bearbetning gjord av dottern Agneta av faderns minnesanteckningar. Det finns en motsvarande text om en Safir-turné.)

Bl a var Howard Hughes intresserad av planet för TWA:s räkning men Saabs tillverkningskapacitet var inte tillräcklig förstår jag. Hughes var en mycket god värd för Saab-besökarna berättar Brismar, ställde upp med service och kalas för sina gäster. Bl a besågs hans filmstudio och man fick där träffa skådespelare som Shirley Temple, Ava Gardner, Bing Crosby och Robert Mitchum.

Hughes var också en mycket kompetent pilot tyckte Brismar av hans provflygning från vänstersits i Scandian att döma. Han förklarade sig mycket nöjd med planets flygegenskaper. Han lyckades också testa lågfartbeteendet på ett så grundligt sätt att planet hamnade på rygg. Detta hade man på Saab hittills aldrig upplevt och Claes Smith i högersits gjorde sig beredd att ingripa men Hughes lugnade honom.

Här är en helsidesannons för Scandian i Teknikens Världs julnummer 1949. Man noterar hur man vänder den trånga kabinen till en fördel - det gäller att finna argument minsann. (Vilken kabininredning SAS sedan hade vet jag inte, 1+2 x 8 eller 2+2 x 8. Ej heller vet jag inte om stolarna hade detta utseende men de är här rätt lika de som finns på en mock-up-bild med rediga svenska men i överrock och hatt.)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Robert Widmark » 28 dec 2008, 11:16

Hej Lasse et Erik!

Det var en omskakande dokumentär om H Huges! Den visades även för inte så länge sen men den var lika gripande igår.
Beträffand hattar på män så är väl Lars o Erik litet för unga för att ha upplevt hatt-perioden. Jag minns att skolmössa var ett obligatoriskt plagg (på min tid) men många kompisar gick ändå med hatt. Även jag hann skaffa mig en dylik men aerodynamiken hindrade, tyckte jag, så jag föredrog barhuvat. Skulle tro att min årgång (-28) var sista hattgenerationen.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Erik Johansson » 28 dec 2008, 14:18

Hej Lasse, Robban et al,

How about this? My son came yesterday with a delayed Christmas present. Truly, I had not mentioned a word about ‘The aviator’ but it was a DVD with ‘Aviador’ as it is called here in Portugal.

I am looking forward to check out Howard Hughes’ hat. Being a bit of aviation history myself (-36) I remember the hats very well. I bought my first hat at NK in Stockholm and having selected the coolest one it had to be ‘stukad’ to the right form and shaped according to the going fashion. I do not really understand how you, Robban, ‘stukade Din hatt’ so that it became aerodynamically unacceptable. Mr. Igor Sikorsky seemed to have solved that problem. Check out this website and select Sikorsky products and then VS-300.

http://www.sikorskyarchives.com/

The school cap was mandatory and turning up without this garment one was given a written warning that had to be signed by one of the parents after the customary clip on the ear had been received.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

stukning av hatt

Inläggav Robert Widmark » 28 dec 2008, 14:56

Rätt stuk fick jag genom ett karateslag uppifrån längs med färdriktningen
Om sanningen ska fram så tyckte jag att jag såg ovanligt dum ut i hatten så den blev inte gammal.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Guy Abrahamsson » 28 dec 2008, 16:37

Även jag tittade lite på filmen i slutet. Den har ju gått tidigare. Man har väl för vana att bre´ på lite extra vad gäller de vanor eller ovanor Mr Hughes hade.
Flygplanet är emellertid stort där det ligger vid Long Beach?? Det som gläder en som är uppvuxen mellan granar och tallar i Småland är att flygplanet är helt i trä.
Vad gäller hattar, Robban, så användes de även av 29:or. Min första hatt köptes pr postförskott från PUB (Paul U. Bergström) vid Hötorget i Stockholm. Stuken fixades med ångan från en kastrull med kokande vatten på Morsans vedspis i köket.
Beträffande dumhet med eller utan hatt är det lite knepigt. Var brättet tillräckligt brett kunde det ju dölja en del av den dumhet man eventuellt utstrålade.
Bam
Guy Abrahamsson
 
Inlägg: 36
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:11
Ort: Genarp

Hattar

Inläggav Robert Widmark » 28 dec 2008, 22:47

Hej Bam!

- Hade J29: an hatt? undrade jag först (efter jag läst din text). Sen förstod jag: Bam är född år 1929! Jo, nog fanns det en del som fortfarande bar kanna.... annars var man ju inte vuxen.
Erik och Lasse S, som är betydligt yngre, påstår också att de stukade sina hattar men då hade jag - kanske också Bam - både övergått och slutat med halmhatt och liten rak käpp (en period då det var populärt att spela 20-talsdandy).
Beträffande Huges Hercules så är den fortfarande störst på jorden - och i lufthavet. Tror jag.
När Huges hindrades att flyga Nordatlanten med sitt TWA (senaten backade ju PanAm) så kom jag lustigt nog att tänka på SAS-monopolet.
Ja, tänk vad SAS ställde till det för er Tranair-pilots!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Aviator - en annan version?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 dec 2008, 23:18

För ett par år sedan så jag en film på bio och jag tror titeln var just The Aviator. Den handlade också om Howard Hughes, men den inleddes med två pojkar som lekte i ett gammalt flygplan. Mycket var dock likt. Finns det två olika versioner av filmen eller förväxlar jag den med någon annan film? Vill också minnas att filmen som jag såg på bio var lite kortare än den som gick på TV igår kväll.
Någon som kan reda ut begreppen?
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Fredric Lagerquist » 28 dec 2008, 23:30

Kanske såg du The Amazing Howard Hughes som hade Tommy Lee Jones i huvudrollen, Sven-Erik? Den kom i slutet av 70-talet...

Bild

http://www.imdb.com/title/tt0075670/
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Aviator - vilken film var det?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 29 dec 2008, 10:42

Nej, det var inte The Amazing Howard Hughes och ingen annan film om Howard Hughes. Nu på morgonen har jag kommit på vilken film det var som inleds med att två pojkar sitter i en amerikansk postflygkärra på 20-talet och låtsas flyga. Har själv DVD:n som jag just kollat.
Jag gör det här till en något sen julnöt. Låt oss därför se om fler kommer på svaret, annars följer svaret om några dagar.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Julnöten

Inläggav Seve Ungermark » 29 dec 2008, 14:32

När jag läste din första fråga tänkte jag föreslå The Rocketeer (sv premiär 1991) - filmen med det osannolika flygplanet från Granville Brothers... och med det urlöjliga slutet där ett nazistiskt luftskepp gör lågsniffar över Hollywood.

Men eftersom du sedan säger att HH överhuvudtaget inte är med: Kan det vara namnen The Aviator från 1985 (inspelad i Jugoslavien men ovisad i Sverige) - titelroll Christopher "Stålmannen" Reeve - manus Ernest K Gann?

Seve U
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm

Julnöten

Inläggav Sven O. Sjöstedt » 29 dec 2008, 19:31

I juldagarna tog jag mig för och tittade på "Pearl Harbor" igen och i början av den filmen leker två grabbar, sedemera hjältarna i filmen, i ett hembygge och sedan en röd dubbeldäckare. Jag trodde dock att dubbeldäckaren var ett besprutningsplan. Filmen avslutas även med att den överlevande hjälten tar med kompisens pojek upp i samma plan.

Kan det vara den filmen som åsyftas?
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963
Användarvisningsbild
Sven O. Sjöstedt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
Ort: St Paul, Minnesota, USA

Pearl Harbor

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 29 dec 2008, 19:57

Grattis Sven!
Du har rätt, det var filmen om Pearl Harbor jag avsåg. Även den en bra film. Om det är ett bepudringsplan eller ett postflygplan eller något annat skall jag dock låta vara osagt. Hade man börjat med flygbesprutning så tidigt?
Hälsningar
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9857
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Crop dusting

Inläggav Sven O. Sjöstedt » 29 dec 2008, 20:17

Jag följde vår gode väns, Lasse S, exempel och googlade. På Wikipedia http://en.wikipedia.org/wiki/Crop_dusting kan man läsa bland annat:

"Crop dusting 1921

The first known use of a heavier-than-air machine occurred on 3 August 1921 when a United States Army Air Service Curtiss JN4 Jenny piloted by John MacReady was used to spread lead arsenate to kill catalpa sphinx caterpillars near Troy, Ohio in the United States. The first commercial operations were attempted in 1924, by Continental Dusters which subsequently became part of Delta Air Lines. Use of insecticide and fungicide for crop dusting slowly spread in the Americas and to a lesser extent other nations in the 1930s and 1940s."

Så nog kan det vara besprutning. Men om jag inte missminner mig så har piloten något som liknar en mjölkkruka i handen när han kliver ur planet. Jag måste titta på de inledande scenerna igen någon kväll för att stilla min nyfikenhet nu.
Bild: ASA-Flygs PA-22 på ESOE 1963
Användarvisningsbild
Sven O. Sjöstedt
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:06
Ort: St Paul, Minnesota, USA

Inläggav Lars Sundin » 29 dec 2008, 20:29

Även jag googlade och fann följande:

- En slags reklamvideo för filmen där man tydligen ser barndomskamraterna Rafe och Danny och besprutningsplanet (en Stearman väl som är en senare konstruktion i och för sig men alltför petig får man inte vara). Man ser även slutscenen när det flygs mot solnedgången. http://www.youtube.com/watch?v=TcsAFs71g-Q

- En beskrivning av filmen som man inte bör läsa om man vill veta "hur det går". http://www.themoviespoiler.com/Spoilers/pearlharbor.html. Här talas det om besprutningsplan och inte "barnstroming" som väl annars var det slag av flyg som folk kom i kontakt med.

Lars S, som inte sett filmen
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Om hattar

Inläggav Lars Sundin » 29 dec 2008, 23:41

Robert Widmark skrev:Hej Lasse et Erik!

...
...
Beträffand hattar på män så är väl Lars o Erik litet för unga för att ha upplevt hatt-perioden. Jag minns att skolmössa var ett obligatoriskt plagg (på min tid) men många kompisar gick ändå med hatt. Även jag hann skaffa mig en dylik men aerodynamiken hindrade, tyckte jag, så jag föredrog barhuvat. Skulle tro att min årgång (-28) var sista hattgenerationen.



Jo detta med skolmössor och hattar var en gång en stor sak för en ung man och Robbans m fl inlägg väcker många minnen och jag har kikat i familjealbumet och skulle kunna skriva mycket som dock inte har med flyg att göra. Men litet kommer här ändå.

Hatten var även för min årgång 1938 en laddad sak men kanske inte på samma sätt som tidigare. Jag gick i en nyöppnad realskola, Högre Allmänna Läroverket i Enskede, som inte hade några stränga traditioner såsom äldre läroverk. (Skolan ligger strängt taget inte i Enskede utan i Johanneshov men vi ser ju av vägbas-trådarna att platsangivelser är svåra saker det, och den är numera "kapad" av en grannkommun och heter Värmdö gymnasium. Så kan det gå.) Ändock ville min goda moder att jag skulle uppträda med skolmössa som ses här. Min kompis Olle, till vänster i bilden, gick i Katarina Real på Södermalm på andra sidan Årstaviken, och det var en riktig skräckskola förstod jag av hans berättelser. Det kan man få bekräftat i Göran Häggs "Välfärdsåren". (Dagens skoldebatt är konstig; inte många verkar minnas hur det var att vara elev.)

Notera golfbyxorna, de korviga knästrumporna. Eventuellt är det långkalsongens benlinning man ser. Ömma mödrar ömmade ju både om ens huvud och ens ännu ädlare delar. Jag hade fler fajter med henne än med lärare om lämplig klädsel.

Hatt var då ännu i slutet av 50-talet en manbarhetssymbol. Och alltså en väldigt, väldigt känslig sak i tonåren. När det var aktuellt för mig, skulle den vara stukad ungefär så här. Inte så greppvänlig när man skulle lyfta hatten till hälsning. För det gjorde man. Och visst stod man vid spisen och stukade till den över kokande vatten.

I familjealbumet fann jag en skoj bild som visar hur högre tjänstemän klädde sig på 50-talet (bilden är från senast våren 1961). Notera hur televerkets skrivbordsmän från Örebro och t o m Stockholm alla är mycket uniformt klädda med greppvänlig hattstukning. Den ende som avviker är mannen i uniform. Antagligen en linjemästare; ungefär som "förvaltare" en gång i försvaret, den högsta underofficersgraden. Undrar hur han hälsade...

Hur "pappas hatt" såg ut kan man se här. Båda "fedora" och "trilby" är mer eller mindre mjuka filthattar och jag tror inte det är någon fundamental skillnad på dem.

"Fedora" är ju förknippat med Igor Sikorsky medan "Trilby" hör ihop med Captain Edgar Wikner Percival, släkt med den svenska filosofen Pontus Wikner, hans morfars halvbror. (Ev. får du skrolla leta dig fram till sid. 72 av Flight av den 16 juli 1936.)

Slutligen kan man här se en bild som visar att konstruktörer bär hatt, medan förare av deras plan föredrar fallskärm och avstår från huvudbonad även om det är kallt ute.


Lars S, litet narcissistisk
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik Johansson » 30 dec 2008, 10:16

If I may, please, but Lasse’s and the other hat stories calls for this. Here in Portugal the hat is not dead at all. Especially going in to town, Coimbra in my case, I put on my hat, something like a cross between a Trilby and a Panama hat. Meeting a lady one knows one still lift the hat in greeting her and then kiss her, first on the left and then on the right cheek. The respect for others and older people in particular, like the hat, is still alive and well here.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst