F30 !?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

F30 !?

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 dec 2008, 20:37

Hej :
F30 skulle bestå av inmönstrade civila plan för inhemsk Tp –behov

1 maj 1948 infördes genom flygvapenorder förbandsbeteckningen F 30 för flygtransportflottiljen och i krigsorganisationen skulle baskompanierna B 201, B 202 och B 203 sättas upp för att betjäna 1., 2. och 3. divisionen F 30.

Se Lennart Anderssons Transport- och sambandsflyg i krig

http://z-bok.se/Transport.html

redan den 1 augusti reducerades flottiljen till 1. flygtransportdivisionen (flygtpdiv), som skulle sättas upp av F 8.

Plattor tillräckligt stora för att rymma transportflygplan byggdes bland annat på F 1, F 6, F 12 (SAS platta), F 17 (SAS platta), fält 6 Hasslösa, fält 8 Mockeltorp, fält 37 Hultsfred, Lidköping, Hagshult och Visby (SAS platta).

Enligt 1958 års plan för utbyggnad av flygbaser (PUF 1958) skulle på varje flygbas av typ A och B ordnas en uppställningsplats dimensionerad att rymma stora transportflygplan av typ DC-7.

Vad händ med F30?

Är målsättningen fortfarande att tex. använda SAS o andra civila plan i Sverige

Sen kan man ju undra vad vi skulle transportera?

Manskap finns inte?
Möjligen hemtransport från utlandet av ”våra” soldater?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: F30 !?

Inläggav Erik » 25 dec 2008, 20:54

Bengt Ekbladh skrev:Hej :
Är målsättningen fortfarande att tex. använda SAS o andra civila plan i Sverige

Sen kan man ju undra vad vi skulle transportera?

Manskap finns inte?
Möjligen hemtransport från utlandet av ”våra” soldater?

Inget svar på dina frågor, men vid tsunamikatastrofen användes civila flygplan (MD80) med sjuktransportinredning. Inte inmönstade i FV kanske, men de fyller ju helt klart en funktion vid större påfrestningar på samhället. Tyvärr rörde det ju sig om allt för små flygplan för den sträckan.

En följdfråga där är hur den beredskapen ser ut idag samt om det idag finns möjlighet att konvertera långdistansflygplan (t ex A330/340) för insatser vid motsvarande scenario.

Transporter av våra soldater i utlandet sker oftast med Tp 84, reguljära civila flygturer, chartrade civila flygplan eller en kombination av de tidigare. Jag tror att den första Kosovobataljonen (KS01) fick åka MD80 från SAS, men det tror jag var någon sorts sponsring från SAS sida.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 dec 2008, 21:15

Tack Erik:

Ja tiderna förändras.

Om man jämför resurserna , säg -50-talet med nutid är de helt förändrade tex. vad avser mängden
civil-plan, hkp eller transportplan.

Det finns liksom fler alternativa lösningar numera.

<<konvertera långdistansflygplan<<
Det finns väl övningar o förberedelser för det vad jag har läst.

Nåväl :kan man säga att F30 finns i bakgrunden fortfarande ?
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Mikke.B » 29 dec 2008, 15:21

Hej
SAS har en B737-800 som är förberedd för att användas som flygande intensivvårdsavdelning och sjuktransporter. Tyvärr fanns den inte vid tiden för tsunamien. Den demonstrerades/övades första gången under övningen Barents Rescue 5-6 september 2005. Centrum för övningen var Laxelv i nordnorge. Registreringen var LN-RRT. Utrustningen har använts skarpt i december i samband med terrordåden i Bombay. Mer info finns om ni söker på SNAM (Svenska Nationella AMbulansflyget).

Hälsningar Mikke
Mikke.B
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2008, 10:36

Inläggav Bengt Ekbladh » 29 dec 2008, 15:45

Tackar.

Hur många flygfrakt-plan kan finnas i Sverige tro?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav UrbanFredriksson » 29 dec 2008, 18:00

Bengt Ekbladh skrev:Hur många flygfrakt-plan kan finnas i Sverige tro?

De som flyger åt Posten har sju som ska bli nio: http://www.ch-aviation.ch/aircraft.php? ... PF&al_op=1
SAS Cargo har väldigt få totalt, bara 3, om nåt är svenskt vet jag inte: http://en.wikipedia.org/wiki/SAS_Cargo_Group
Jag tolkar det här som att West Air Sweden har minst nio (eller i alla fall snart): http://w3.westair.se/aircraft.html
Avitrans har två Quick Change, som väl måste räknas som frakt: http://www.avitrans.se/aircraft.asp

Och det finns säkert några jag inte kommer på nu.
Användarvisningsbild
UrbanFredriksson
 
Inlägg: 208
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:31


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Lennart Berns och 1 gäst