Kunde spaningsplanen försvara sig? / Beväpnade spaningsplan?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Kunde spaningsplanen försvara sig? / Beväpnade spaningsplan?

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 dec 2008, 21:26

Hej!

Har haft uppfattningen att FV:s eg. 1:a beväpnade spaningsplan var AJSH37
Som verkligen kunde försvara sig.

Rätt eller fel?

Ex. S26 hade tydligen kvar akan.
I praktiken, var S26 skjutberedd, hade man ammunition med på uppdrag tex ?

Hur var det med fd. jakt o bombplan som användes i spaningen på sin ”ålders” höst?

Tänker på tex. S16, S17, S18, S22, S26, S28, S29, S32 o S35

Kunde de ”försvara” sig , eller var det tex. brant dykning in i moln som gällde?

Man kan ju tänka sig att i ofredstid utrustningen skulle ”kompletteras” men var inte så i fredstid?

Vad är er uppfattning eller helst fakta.

Bengt

Alltså var spaningsplanen beväpnade , kunde försvara sig själva? (dåtid alltså)
Bengt Ekbladh
 

Re: Kunde spaningsplanen försvara sig? / Beväpnade spaningsp

Inläggav Fredric Lagerquist » 21 dec 2008, 22:16

Bengt Ekbladh skrev:Hej!

Har haft uppfattningen att FV:s eg. 1:a beväpnade spaningsplan var AJSH37
Som verkligen kunde försvara sig.

Rätt eller fel?

Ex. S26 hade tydligen kvar akan.
I praktiken, var S26 skjutberedd, hade man ammunition med på uppdrag tex ?



Att just Mustang hamnade på F 21 har ju att göra att med att den kunde användas i sin ursprungssyssla, jaktflygplan. Det fanns flera musseförare i Sdiv som var erkänt mycket duktiga jaktpiloter.

På den tiden typade man inte SJ 26 eller JS 26 helt enkelt...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 dec 2008, 23:05

Ja , just syftet med Uppflyttningen av diverse ”spaningsplan” till F21 hade väl samma syfte.

Jämför ”lån” av J32B till F21 i väntan på S32C

Men i vad mån hade våra spaningsplan Egen försvarsförmåga?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 22 dec 2008, 04:57

S 16 och S 17 hade väl försvarande beväpning men jag tror aldrig S 18 hade det (möjligen en framåtriktad fast kulspruta). S 26 hade kvar (några av) kulsprutorna som framgår av en annan tråd.

Framåtriktade kanoner är ju inget för att försvara sig med men kan kanske vara bra vid låghöjdsspaning om man vill försvåra för fotomålets eventuella luftvärn. Tycker en civilist och fåtöljflygare.

Annars var det nog bra att vinna fart- och höjdprestanda vid rena spaningsuppdrag genom att låta bli att släpa med sig kulsprutorna (jag är van vid att kalla Mustangens vapen för kulsprutor, men jag ser att fortfarande att 60 år efteråt diskuteras om ett visst vapen var "kulspruta" eller "akan". Inte bara vad gäller Mustangen.)

(Jag har läst att många amerikanske jaktpiloter lät montera ur 2 av sina nya P-51D:s 6 kulsprutor. De tyckte det räckte gott med de 4 st de var vana vid och ville inte förlora flygprestanda.)

Slutligen ett citat ur Leif Hellströms Mustang-bok: Sin beväpning till trots kom S 26:orna sällan att användas som jaktflygplan under eskader- och flygvapenövningar. Grundregeln för spaningsförband har alltid varit att undvika strid till varje pris.

I TAS stod det visserligen: "Besättningen i S 18 och S 26 avger eld om fienden kommer i 'läge'", men också: "Besättningen får under inga förhållanden låta förleda sig till att söka strid med fienden." Det fanns flera av S 26-piloterna som aldrig sköt ett skott med Mustangen."
(Däremot var man utbildad på de defensiva manövrarna typiska för jaktflyg.)


Lars S, filosoferande
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik » 22 dec 2008, 15:11

Vill man veta vad de olika typerna hade för beväpning är det ju bara att söka eller om man inte orkar det gå in på t ex denna sida.

Som sammanfattning

S 16:
The S 16 was armed with two fixed wing-mounted 13 mm automatic cannons and two moveable 8 mm machine-guns. One machine-gun was mounted in a dorsal turret. The other was fitted at the underside of the fuselage, firing downward-backward. The S 16 was fitted with additional fuel tanks and of course with cameras. The crew of four consisted of pilot, radio operator/co-pilot, observer and mechanic/gunner.


S 17:
The aircraft was armed with three 7,9 mm machine-guns - one at flexible mounting behind the observer and two fixed in the wings.


S 22-3:
2×7,9 mm ksp, 2×13,2 mm akan (Tksp), däremot tveksamt hur många flygplan som faktiskt fick kameror.

S 29C, S 32C, S 35E:
Obeväpnade, kamerorna tog upp det utrymme där akan satt på jaktversionerna. Österrikes tunnor kunde modifieras så att de kunde byta ut två akan mot ett par kameror. Danmarks RF-35 hade kvar akan.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Fredric Lagerquist » 22 dec 2008, 15:27

Sedan kan man ju grunna på varför S 26 kom till i överhuvudtaget, man hade ju ändå S 31 på väg in. Leif skriver i Mustang-boken:

Varför man valde att bygga om ett antal Mustanger i stället för att köpa några ytterligare S 31 Spitfire...är inte helt klart, men en trolig bidragande orsak kan ha varit att Flygvapnet ville ha åtminstone några flygplan på F 21 som i nödfall kunde användas för jakt.

Tydligen fanns det dessutom J 26 på F 16 som i krigsorganisationen tillhörde F 21.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 dec 2008, 18:40

Tackar, ja Erik jag är medveten om det.

Frågan är om ”man” i fredstid var ”skjutklar”?

Efter S29C:s ankomst saknades alltså beväpning i spaningsförbanden?
Tills AJSH37?
Eller kan man tänka sig påhäng av akan-kapslar, men sådana användes väl inte förrän långt senare?



<< Tydligen fanns det dessutom J 26 på F 16 som i krigsorganisationen tillhörde F 21.<<

Intressant upplysning Fredric
Kan det ha varit ex. eller ska man säga 5/16 dvs. F20 kärror?
Berätta gärna mer

Bengt
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst