Saab får totalansvar för Försvarsmaktens skolflygplan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Saab får totalansvar för Försvarsmaktens skolflygplan

Inläggav Kenneth Göransson » 19 dec 2008, 15:46

Detta meddelande gick ut idag. Hur många SK 60 finns kvar i aktiv tjänst?

Saab får totalansvar för Försvarsmaktens skolflygplan

I dag tecknade Saab ett långsiktigt avtal med FMV gällande ett helhetsåtagande för flygsystemet SK 60. Kontraktet är värderat till cirka 900 miljoner kronor.

Kontraktet innebär att Saab som huvudleverantör ska ansvara för drift, underhåll och vidmakthållande av samtliga SK 60-flygplan. Saab säkerställer därmed att systemet är luftvärdigt och finns tillgängligt i enlighet med Försvarsmaktens behov på de svenska flygflottiljerna.

– Detta lägger grunden för ett långt och nära samarbete med Försvarsmakten vad gäller deras flygutbildning, och vi stärker och utvecklar i och med avtalet vår redan goda relation. En ökad offentlig-privat samverkan är positivt för båda parter och leder till en ökad effektivitet och flexibilitet för Försvarsmakten och Saab, säger Åke Svensson, Saabs vd.

Grundavtalet är värderat till cirka 900 miljoner kronor och sträcker sig fram till och med halvårsskiftet 2017, men omfattar även ett antal optioner, bland annat förlängt åtagande och ytterligare flygtimmar.

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Saabs presscenter, +46 (0)734 180 018

För streamad film i TV-kvalitet är du välkommen att besöka www.thenewsmarket.com/saab. Är det första gången du besöker webbplatsen behöver du registrera dig, vilket bara tar en kort stund. Vänligen kontakta journalisthelp@thenewsmarket.com om du har några frågor.

http://www.saabgroup.com

Informationen är sådan som Saab AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 december kl. 13.40.
Med vänlig hälsning
Kenneth


aeronavium
Användarvisningsbild
Kenneth Göransson
Moderator
 
Inlägg: 441
Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
Ort: Jämshög

Re: Saab får totalansvar för Försvarsmaktens skolflygplan

Inläggav MagnusS » 19 dec 2008, 16:10

Kenneth Göransson skrev:Detta meddelande gick ut idag. Hur många SK 60 finns kvar i aktiv tjänst?

Saab får totalansvar för Försvarsmaktens skolflygplan

I dag tecknade Saab ett långsiktigt avtal med FMV gällande ett helhetsåtagande för flygsystemet SK 60. Kontraktet är värderat till cirka 900 miljoner kronor.

Kontraktet innebär att Saab som huvudleverantör ska ansvara för drift, underhåll och vidmakthållande av samtliga SK 60-flygplan. Saab säkerställer därmed att systemet är luftvärdigt och finns tillgängligt i enlighet med Försvarsmaktens behov på de svenska flygflottiljerna.

– Detta lägger grunden för ett långt och nära samarbete med Försvarsmakten vad gäller deras flygutbildning, och vi stärker och utvecklar i och med avtalet vår redan goda relation. En ökad offentlig-privat samverkan är positivt för båda parter och leder till en ökad effektivitet och flexibilitet för Försvarsmakten och Saab, säger Åke Svensson, Saabs vd.

Grundavtalet är värderat till cirka 900 miljoner kronor och sträcker sig fram till och med halvårsskiftet 2017, men omfattar även ett antal optioner, bland annat förlängt åtagande och ytterligare flygtimmar.

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar som sträcker sig från militärt försvar till civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter och utvecklar, anpassar och förbättrar ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Saabs presscenter, +46 (0)734 180 018

För streamad film i TV-kvalitet är du välkommen att besöka www.thenewsmarket.com/saab. Är det första gången du besöker webbplatsen behöver du registrera dig, vilket bara tar en kort stund. Vänligen kontakta journalisthelp@thenewsmarket.com om du har några frågor.

http://www.saabgroup.com

Informationen är sådan som Saab AB ska offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och/eller lagen om handel med finansiella instrument. Informationen lämnades för offentliggörande den 19 december kl. 13.40.


I den engelska versionen, http://www.saabgroup.com/en/MediaRelati ... rcraft.htm , talas det om ca 80st.
MagnusS
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 feb 2008, 20:00

Inläggav Emil Lindberg » 19 dec 2008, 17:34

"Äntligen" eller vad man ska säga. SAAB har varit sugen på att ta över SK 60 ett bra tag. Och ett tag var det ju snack om att utveckla en måldragar-version av SK 60, SK 60M.

080430 fanns det exakt 80 st SK 60 kvar i tjänst.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Mikael Olrog » 19 dec 2008, 20:02

INtressant att notera att vihar nästan lika många (80 st) skolflygplan som planerade krigsflygplan (100 st) JAS 39 C/D. Hur många Sk 60 är det planerat att man ska ha aktiva? Det borde väl räcka med typ 5-10 st egentligen, för att täcka utbildningsbehovet?
Användarvisningsbild
Mikael Olrog
 
Inlägg: 123
Blev medlem: 23 feb 2008, 20:12

Inläggav Karl Persson » 20 dec 2008, 04:35

SK60 används för betydligt mycket mer än flygförarutbildning så 5-10 st skulle inte räcka långt dessutom behöver man ju underhålla dom hela tiden. Norge har 57 st F-16 men flyger bara 20 st om man ska jämföra lite hur det kan se ut med gamla prylar.

http://www.fmv.se/WmTemplates/page.aspx?id=4539

Den totala SK 60-flottan består av cirka 80 flygplan, av dessa hålls idag 65 flygklara. Då Saab tar över beräknas det finnas mellan 30-35 flygklara plan. Det är där pengarna kommer att sparas men det kräver en noggrannare planering. Även för Försvarsmakten kommer det innebära detaljerad planering och bättre framförhållning. Besparingen uppskattas till 30 procent på årsbasis.

Principen är att flygplanet ska stå flygklart på avtalad tid med 95 procents sannolikhet. Det är Saabs sak hur det går till. Driftstörningar, reservdelar, modifieringar, allt blir en sak för leverantören, säger Tomas Eriksson.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inläggav Emil Lindberg » 20 dec 2008, 09:47

Karl Persson skrev:SK60 används för betydligt mycket mer än flygförarutbildning så 5-10 st skulle inte räcka långt dessutom behöver man ju underhålla dom hela tiden. Norge har 57 st F-16 men flyger bara 20 st om man ska jämföra lite hur det kan se ut med gamla prylar.


Även för moderna system gäller att man har tillgång 3-4 gånger fler flygplan än vad man flyger med. Se t.ex JA 37 eller JAS 39. Ett normalt stations- eller flygunderhållskompani förfogade över ungefär 16 st flygplan (det är vad som rymdes i 37-anpassade hangarer), och man flög med ungefär fyra stycken, kanske momentant med sex eller åtta stycken, flygplan varje pass. Samma sak gäller ungefär för JAS 39.

SK 60 finns ju vid FlygS, F 7, F 17, F21, VoVc och SAAB. De används till en mängd uppgifter såsom skolflyg, målflyg, följeflyg, transportflyg, allmän flygträning, m.m.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst