Bilder på baksitsen i Sk50C SAAB 91 C

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bilder på baksitsen i Sk50C SAAB 91 C

Inläggav Fredrik Astlid » 19 dec 2008, 09:22

Jag sitter och bygger cocpiten på en 4 sitsig i modell och undrar hur sätena i baksits ser ut.

M.v.h. Fredrik Astlid.
Senast redigerad av Fredrik Astlid 25 dec 2008, 23:31, redigerad totalt 1 gång.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Verkligen ingen som vet sig ha en bild eller kan detta?

Inläggav Fredrik Astlid » 24 dec 2008, 16:13

Verkar som detta forum inte har samma besokare och svarsvilja som det gamla forumet sasom Emil ocksa pavisat.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Inläggav Bengt Ekbladh » 24 dec 2008, 18:18

Lugn nu Fredrik
Kalle Anka måste först beses!!

<<hur sätena i baksits ser ut.<<

Verkar lite svårt:
Varken Kontakt 32 eller Saab Safir av Annerfalk/Sidelöv ger bara antydan.

Dock 50088 finns på F15 museet.
De kan säkert hjälpa dig.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

"Solus fortis est" F-n tro´t!

Inläggav Kenneth Johansson » 24 dec 2008, 18:58

Om nu devisen "Solus fortis est" gäller för dig, Fredrik, så kan man ju undra varför du frågar andra om saker du kanske lika gärna kunde ta reda på själv istället för att surna till om du inte får svar på stubinen, om nu Ensam är så stark som du förmodas anse. Bara en fundering så här på julafton :lol: :lol:

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Nja inget gnall fran mig bara en fraga

Inläggav Fredrik Astlid » 25 dec 2008, 00:24

Jag har sjalv bara suttit i baksits pa en SK50C en gang och kommer inte riktigt ihag men har ett svagt minna av hur det ser ut men aknske nagon har har anknutning till flygvapnet eller derad flygklubbar och sityter inne med svaret.

Vad har devisen fran F11 med min fraga att gora?

God Jul pa er allihop.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Inläggav Lars Sundin » 25 dec 2008, 01:18

Kan Robert Lundins bilder på http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/saabsafir/saabsafir.htm vara något, och då speciellt http://aircraftwalkaround.hobbyvista.com/saabsafir/safir_10.jpg ?

Jag tittade på de bilder jag fått från Lars Henriksson som han tog i från höger baksits i en fyrsitsig (vad jag fattat) Safir SE-KVY en gång när han följde med på en flygning från Backamo men bakre delen av kabinen fanns det just inget av. Däremot av "utsikten" därifrån, både av främre delen av kabinen och den bohuslänska omvärlden.

Ser nu att han visar några av dessa bilder på http://www.avrosys.nu/aircraft/Skol/420SK50-2.htm.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Verkligen ingen som vet sig ha en bild eller kan detta?

Inläggav Håkan Olsson » 25 dec 2008, 11:30

Fredrik Astlid skrev:Verkar som detta forum inte har samma besokare och svarsvilja som det gamla forumet sasom Emil ocksa pavisat.


Hmmm......
Jag lade ner ca en timmas jobb för att gå igenom mina bilder och se om jag hade någon bild som kunde hjälpa dig, men tyvärr......
Så viljan att hjälpa till från min sida var det inget fel på.
Eftersom jag inte hade något att komma med så svarade jag inte på inlägget vilket jag kanske skulle gjort för att visa mig "duktig" ? Men eftersom jag inte hade något att tillföra just för stunden så tyckte jag att jag inte hade något att tillägga.

Jag har inga som helst bekymmer med att plåta baksitsen på en Sk 50C
men det kostar både tid och pengar och jag såg ingen större vits med att åka iväg och fotografera bara för detta ärende utan jag lät saken bero och tänkte lösa det nu under långhelgen. Men efter ditt senaste inlägg så kan saken bero ett tag till.

Håkan
Håkan Olsson
 

Re: Bilder på baksitsen i...SAAB 90 C

Inläggav Fredric Lagerquist » 25 dec 2008, 13:50

Fredrik Astlid skrev:Verkar som detta forum inte har samma besokare och svarsvilja som det gamla forumet sasom Emil ocksa pavisat.


Håller inte alls med dig.

Och sedan är det lite så att som man frågar får man svar. Med tanke på vad som står i rubriken så undrar man kanske vilken stolsrad i Scandia du vill ha bilder på :roll:
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Tack alla for utmarkta svar!

Inläggav Fredrik Astlid » 25 dec 2008, 23:30

Tack Fredric for papekandet att jag skrivit otydligt, det skall vara SK50C SAAB 91C Safir och inget annat.

Jag har ocksa funnit dessa utmarkta bilder pa alla andra skrymslen och vrar i SK50C

Om man kikar pa nagra av bilderna sa ser man att det ser ut att vara luft under den vanstra sittsynan sa fragan aterstar hur det ser ut under och framforallt mellan satena.

Jag gissar att det ar en bank mellan platserna men 2st dynor for att fa till det med fastspanningsremmarna som jag for ovrigt inte har en aning hur de sitter fast eller ser ut.

Tack till alla som tagit sig tid for denna fraga och jag ber Hakan om ursakt for den daliga ton som han uppfattade i det jag skrev.

Och inte minst tack till Lars Sundin for en utmarkt sammanstallning av de bilder som finns pa natet.

Vanligen, Fredrik Astlid.
AkktuStakki
Solus Fortis Est
Användarvisningsbild
Fredrik Astlid
 
Inlägg: 154
Blev medlem: 24 feb 2008, 00:47
Ort: Västerås

Re: Tack alla for utmarkta svar!

Inläggav Erik » 26 dec 2008, 02:22

Fredrik Astlid skrev:...

Om man kikar pa nagra av bilderna sa ser man att det ser ut att vara luft under den vanstra sittsynan sa fragan aterstar hur det ser ut under och framforallt mellan satena.

Jag gissar att det ar en bank mellan platserna men 2st dynor for att fa till det med fastspanningsremmarna som jag for ovrigt inte har en aning hur de sitter fast eller ser ut.
...

När det gäller Safir föreslår jag att du börjar leta här. När jag sökte på Saab 91 Safir var det andra träffen, efter wikipedia. Google är bra fantastiskt ibland. Tittar man sedan i reservdelskatalogen (kapitel 1 och 9), där det finns skisser mm, så verkar baksätet bestå av två separata och identiska stolar.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Bilder för den Safir-intresserade

Inläggav Lars Sundin » 26 dec 2008, 08:35

Jo, som Erik påpekar är Google fantastiskt ibland. Men för att få full nytta av det bör man veta litet själv i förväg också så man rikta sin sökning bättre. Känner man exempelvis några registreringar på Safiren i "FV-flygklubbarna" finns ju mycket att se på webben, t ex videoklipp från en flygning med en Söderhamnsbaserad Safir.

Den sajt Erik tipsar om är http://fcfk.com/safir/ där det finns väldigt mycket om Saab Safir. Bland annat finns många bilder av många fpl-individer men interiörer var det ont om.

Simulations-rörelsen gör mycket för att "rekonstruera" gamla flygplan och två exempel på webbsidor är http://www.sibwings.com/get/manual.pdf och http://www.farmboyzimsflightsims.com/saab_safir.html. Här finns mycket skoj att se men baksäten är det väldigt ont om. Jag tror att det bara är i den senaste sajten man kan se litet av den bakre delen av kabinen och stolarna där, och jag vet inte hur representativ denna bild är för en FV-Safir, men stolarna liknar rätt väl vad man ser i kap. 9 i reservdelskatalogen.

Undras om det finns fallskärmsbaljor i stolarna (alla fyra?).

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Håkan Olsson » 26 dec 2008, 12:03

SAAB 90 Scandia, stol 4A, utan fallskärmsbaljor: ;-)

Sk 50 C:
Bild

Sk 50 B:
Bild

Tur att Sk 50 ej används i internationella sammanhang, tänk er en engelsktalande förare som sitter och stirrar på detta instrumentet:

Bild
Håkan Olsson
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst