F5 Y ??

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

F5 Y ??

Inläggav XHL » 17 dec 2008, 00:34

Hej,

Hittade följande text på http://www.antus.orgsom för övrigt är en rolig och intressant sida:

""Vid Nybro/Köpingebro, öster om Ystad, låg förut ett krigsflygfält kallat F5Y.""

Kan någon klok bringa lite klarhet i vilket fält detta skulle vara ??
Och var exakt fanns detta ??
Har sökt, utan att finna.

Mvh
Martin
XHL
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 dec 2008, 00:53

Inläggav Lars Sundin » 17 dec 2008, 13:28

Ja, det var en intressant sajt! Kollar utgivaren och det slår mig att vi måste ha jobbat i samma byggnad här i Handen för bortåt 15 år sedan! Och minsann ser inte till och med ansiktet litet bekant ut...? I Nå, mitt minne är elastiskt och frekvensförvaltningen hölls bakom låsta dörrar; en myndighetsfunktion som man försökte hålla isär från affärsverket televerket. När vi klagade på deras långsamma arbetssätt och dåliga service mot "kollegerna i samma verk" var svaret "vi måste vara lika griniga mot alla". ;-) Har jag hört.

Nå, Johan Antus text om detta fält finns påhttp://www.antus.org/bunker/Kanon.htm.

Jag har i de böcker jag har om gamla fält (inklusive den nyutkomna) inte hittat något om detta fält. Kanske inte så konstigt egentligen, på den tiden flygplan kunde baseras på ett redigt gärde höll väl ingen reda på alla "fält".

Kan platsen möjligen ha med Kabusa skjutfält att göra? 4 april 1945 landade tre tyska Storch i Kabusa läser jag hos Widfeldt/Wegmann men Storchar kan ju landa var som helst.

Kanske inte mycket jag hade att komma med men jag skrev i Antus anda: Låt dig aldrig generas av din egen påhittighet och barnslighet. Att drömma är att leva.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Fredric Lagerquist » 17 dec 2008, 14:53

Längst ner på sidan 39 i årets FR står följande:

Ystad (F 5Y, SY)
Litet fält på 600 x 650 m sex km öster om Ystad. Ägt av Arméförvaltningen. Inga speciella anordningar.


Taget i användning 1940 enl. s. 216 i samma FR.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav XHL » 18 dec 2008, 23:53

Fredric Lagerquist skrev:Längst ner på sidan 39 i årets FR står följande:

Ystad (F 5Y, SY)
Litet fält på 600 x 650 m sex km öster om Ystad. Ägt av Arméförvaltningen. Inga speciella anordningar.


Taget i användning 1940 enl. s. 216 i samma FR.


Tack Fredrik, borde jag kanske tittat där, innan jag ställde frågan här ?? :oops:

Lars, jag tror inte detta sammanfalle med Kabusa, då det ligger mer nord-öst än detta fällt, men tack för förslaget.

Mvh
Martin
XHL
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 16 dec 2008, 00:53


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst