Ett stort tack för årets FR "Svenska flygbaser"

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Ett stort tack för årets FR "Svenska flygbaser"

Inläggav Emil Lindberg » 15 dec 2008, 20:06

Jag önskar att tacka alla inblandade i årets flyghistoriska revy "Svenska flygbaser"! Jag har än så länge bara avverkat 59 sidor, men det är hittills ett mycket imponerande arbete! Och snyggt presenterat!
Av mig får ni fem kortbanor av fem möjliga! Och en stor applåd!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

TACK Emil!

Inläggav Hans E Fredbäck » 19 dec 2008, 13:58

Broder Emil!
Ett femtiotal personer har mer eller mindre aktivt bidragit till resultatet.
Du är en av dem.
Nu går vi vidare!
En hörnsten i FBH-grunden är lagd.
Efter årsskiftet kommer SFF Flygplatsgrupp att presentera ett samlat förslag till fortsatta FBH-aktiviterer, där SFF alla fjorton regioner kommer att aktiveras. Vidare kommer FV kamratföreningar , flygmuseerna och andra närstående organisationer att inbjudas ingå i FBH-nätverket.

Bästa hälsningar
Hans-Erik Fredbäck

PS. Om Du redan nu vill presentera FBH-gruppens nya logotype, som Du har tillverkat på uppdrag av SFF Flygplatsgrupp, så väcks kanske intresset ytterligare för många presumtiva FBH-entusiaster!.DS.
FBH-gruppen
Användarvisningsbild
Hans E Fredbäck
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:54
Ort: Eskilstuna

Inläggav Emil Lindberg » 20 dec 2008, 19:12

På uppdrag av den flygbashistoriska (FBH) gruppen, ingående i SFF Flygplatsgrupp, har jag utformat en logotyp för densamma.

# Förstoringsglaset symboliserar själva forskningen som bedrivs inom FBH-gruppen.

# Flygbasen som syns i förstoringsglaset är den norra banänden av fält 1 Sjöbo/Björka (av artistiska skäl ”hamnade” den dock någonstans i Svealand). Denna banände uppvisar inslag av flera olika utbyggnadsfaser och taktiska filosofier:

PUF-platta, vanliga vid främst attack-baser under sent 1950-tal.

"Bukett" med flygplanplaster och jordkulehangarer (ej utritade), vanliga vid främst jakt-baser under sent 1950-tal.

"Kringla", avsedd främst för jaktflygplan och vanlig på baser utbyggda enligt Bas 60 och Bas 90.

Törebodabågar (ej utritade) på både PUF-plattan och ”kringlan”, vanligt i norra banänden på baser utbyggda enligt Bas 60.

Kombinationen av PUF-platta och ”bukett” är unik!

# Flygplanssiluetten lades till för att utomstående ska ha en chans att härleda logotypen till något flygrelaterat.

# Siluetten av Sverige behöver förhoppningsvis ingen förklaring


Bild
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst