1.a Divisions chef i vapnet / ”vapnen” !

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

1.a Divisions chef i vapnet / ”vapnen” !

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 dec 2008, 17:50

Hej!

Jag har en undran som ni säkert kan hjälpa mig med.

Vem kan man kalla var 1:a div, chefen i Härens respektive Flottans flygvapen (intill 1926)
Osäker på När divisionstiteln infördes, men motsvarande befattning.

Sen blir det kanske lite svårare vad gällande Flygvapnets förste?.

F1 o Västerås utgår väl då de uppsattes något senare ?

Vad säger ni , några ideer?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 15 dec 2008, 12:23

Hej Bengt!

Jag kanske inte riktigt förstår din fråga och militära organisationer är nu inte min starka sida.

Men den som ledde arméns flygverksamhet sedan november 1920 var Gösta von Porat som var chef för det som i SFF Kronologi beskrivs så: 1916, 1 januari 1916 : Kungliga Fälttelegrafkårens flygavdelning på Malmen organiseras som 5.komp, Ing 3, Flygkompaniet. Kompaniet får permanent basering på Malmen.

von Porat var alltså så att säga kompanichef. Men ett stort kompani var det och han basade ju över oerhört mycket mer än en enda "division" som vi känner en sådan. Vilka hans underlydande chefer var kan vara svårare att få kläm på; man får kanske gå till de många "standardverken" och leta. FR 26, Söderbergs "Med spaken i näven", von Porats memoarer m fl.

Se även notisen för FV-bildandet 1926 i Kronologin på webben eller i pappersversion Hur många av planen som hörde till den marina sidan vet jag inte, ej heller hur den var organiserad. Möjligen var Thor Lübeck fortfarande chef för Marinens flygväsende 1926.

Ballongverksamheten blev kvar i armén.

Lars S, med stora reservationer
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 dec 2008, 12:28

Fint.
Får läsa in lite ikväll
hälsn. Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Lars Sundin » 15 dec 2008, 23:26

Här kan man läsa om var Flygkompaniet hörde hemma en gång om man skrollar ned mot slutet. Notera även ballongverksamheten i Frösunda nära Haga norr om Stockholm.

Innan man kommit så långt ned, har man sett en FV-officer i all sin prakt och fägring, trots att det handlar om S 1 (eller Ledningsregementet som man tydligen kallas.) På sätt och vis är Flygvapnet sprunget ur detta regementes tidigare skepnad, det vill man ge intryck av. Och man har ju nu en FV-officer som chef. Så kan det gå...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst