Apropå kamouflage för Kongo-29:orna som avhandlats i en annan tråd minns jag hur jag för flera år sedan såg hur en tjeckisk modellbyggare försökt återge det och jag tyckte det var "helt uppåt väggarna". När jag sedan kollade i Leif Hellströms och Leif Fredins bok "Kronmärkt" insåg jag att det inte var så befängt ändå... Kamouflaget som denne modellflygare uppfattade det kan ses här om man skrollar ned litet.
http://www.ffscale.co.uk/ är en helt underbar sajt för oss som var med på den tiden då modeller var något som skulle flygas med och inte var till för att samla damm på bokhyllan, och då "tekniken" gjorde att man sparade på vikt. Man kanske skall skilja på modellflyg och modellbygge förresten. Många andra Saab-plan än J 29 med Jetex/Rapier-motor kan ses på sajten.
Radiostyrning var det inte frågan om, nej friflykt måste det vara. Man fick göra avkall på troheten mot originalet av flygstabilitets- och viktsskäl. Lusten att lägga ned 100-tals timmar på något som riskerades att kvaddas vid varje flygning var begränsad. Här handlar det om användningen av en liten "jetmotor" (raketmotor) från England kallad Jetex som Sigurd Isacson introducerade i Sverige ungefär 1950. Se http://www.jetex.org/
Rapier är en senare efterföljare. Bilderna på http://isim.wz.cz/tunnan/ är helt underbara för oss som byggde på en byggbräda med balsaribbor och tillskurna spant och spryglar, "drog" huvar, löste celluloid i aceton för att göra lim, klädde med japanpapper, insöp zaponlacksdoften m m.
Sedan kan man vika sig modeller av kartong som till och med flyger. David Douglas var ett tag professor i Gävle i kartografi och behärskade konsten att såväl fästa en knölig terräng på ett plant papper som att av ett plant papper vika till en Draken eller en Avro Arrow. (Han är ju inte för inte från Kanada samt hade där förresten en del timmar i T-33 i ungdomen; tyvärr verkar hans "svenska sajt" borta). Arbetade i Gävle i en f d I 14-kasern och flög modeller utanför. Se http://www.jetex.org.uk/Paper_1.htm
Lars S