Apropå ett ovanligt Tunnan-kamouflage - modellflygnostalgi

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Apropå ett ovanligt Tunnan-kamouflage - modellflygnostalgi

Inläggav Lars Sundin » 14 dec 2008, 08:02

Apropå kamouflage för Kongo-29:orna som avhandlats i en annan tråd minns jag hur jag för flera år sedan såg hur en tjeckisk modellbyggare försökt återge det och jag tyckte det var "helt uppåt väggarna". När jag sedan kollade i Leif Hellströms och Leif Fredins bok "Kronmärkt" insåg jag att det inte var så befängt ändå... Kamouflaget som denne modellflygare uppfattade det kan ses här om man skrollar ned litet.

http://www.ffscale.co.uk/ är en helt underbar sajt för oss som var med på den tiden då modeller var något som skulle flygas med och inte var till för att samla damm på bokhyllan, och då "tekniken" gjorde att man sparade på vikt. Man kanske skall skilja på modellflyg och modellbygge förresten. Många andra Saab-plan än J 29 med Jetex/Rapier-motor kan ses på sajten.

Radiostyrning var det inte frågan om, nej friflykt måste det vara. Man fick göra avkall på troheten mot originalet av flygstabilitets- och viktsskäl. Lusten att lägga ned 100-tals timmar på något som riskerades att kvaddas vid varje flygning var begränsad. Här handlar det om användningen av en liten "jetmotor" (raketmotor) från England kallad Jetex som Sigurd Isacson introducerade i Sverige ungefär 1950. Se http://www.jetex.org/

Rapier är en senare efterföljare. Bilderna på http://isim.wz.cz/tunnan/ är helt underbara för oss som byggde på en byggbräda med balsaribbor och tillskurna spant och spryglar, "drog" huvar, löste celluloid i aceton för att göra lim, klädde med japanpapper, insöp zaponlacksdoften m m.

Sedan kan man vika sig modeller av kartong som till och med flyger. David Douglas var ett tag professor i Gävle i kartografi och behärskade konsten att såväl fästa en knölig terräng på ett plant papper som att av ett plant papper vika till en Draken eller en Avro Arrow. (Han är ju inte för inte från Kanada samt hade där förresten en del timmar i T-33 i ungdomen; tyvärr verkar hans "svenska sajt" borta). Arbetade i Gävle i en f d I 14-kasern och flög modeller utanför. Se http://www.jetex.org.uk/Paper_1.htm

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 14 dec 2008, 12:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

AAhh, Lasse! Vilken skönskrift om modellbyggandet!

Inläggav Robert Widmark » 14 dec 2008, 11:18

...flaskor med film och aceton, blödande fingertoppar efter rakbladsjobbet etc.

Jag fastnade dock för den billiga och enkla(?) lösningen (i sista meningen) att vika till sig en friflygande Draken ur några pappersark (eller liknande). Det vore något att gå ut i vårsolen med!
Men jag är nog för gammal o lat.
P.S. Varför blinkar klockorna på många inlägg - men inte på detta inlägg? Kolla får ni se!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Apropå Jetex

Inläggav curtll » 14 dec 2008, 12:42

Hej
Jetex-modeller var trevliga att flyga med sitt karakteristiska visslande ljud.
Jag gjorde vissa försök till vidareutveckling av den motorn med ibland oväntade resultat. Jag använde Bronzol-tuber (av plåt) som fanns då. En sån rymde tre kuber och jag hade tänkt mig att då få lite längre gångtid. Resultatet vid körning i provbänk var att jag höll på att sätta eld på köket där jag testkörde. En annan variant var att stoppa in en svärmare (raket utan pinne) i Bronzol-tuben som satt under en profilmodell. Idén var att den utbrända svärmaren skulle ramla ur tuben efteråt och planet skulle glidflyga snyggt och prydligt efteråt. Tredje varianten var en tomhylsa fylld med grönt bladkrut (raketmotor) monterad på en enkel ram med hjul (raketbil). Accelerationen var våldsam vid provkörning på en 20 meter lång veranda och den kraschade mot räcket i slutet av banan. Sedemera övergick jag till gummimotordrivna modeller samt profilmodeller av katapulttyp.
Men roligt var det!
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Jetex och annan modellflyghistoria - med poesi

Inläggav Lars Sundin » 15 dec 2008, 06:01

I Öppet arkiv visar SVT några scener från det årliga Modellsportens dag på hösten 1951. Bilder från dammen vid Stadsbiblioteket och från Östermalms IP. Mest båtar, bilar och fullskala-motorcyklar (d v s 98 cc och större) men en del flyg. Man ser sålunda Sigurd Isacsons Jetex-modell flyga in i publikläktaren på Östermalms IP samt skymtar Per Axel Eliasson (iförd amerikansk flottistmössa) assistera vid starten av en linstyrd stunt-modell.

Det svenska modellflygets historia har förtjänstfullt beskrivits fram till 1950 av Sven Olov Lindén i "Drömmen om att kunna flyga - modellflygets historia, Del 1" (ISBN 91-631-5557-5). Vad jag förstår blir det ingen del II men en tydligen litet annorlunda uppbyggd bok om åren därefter kan vi vänta oss, se http://www.airsport.se/modellflyg/t2.aspx?p=119779&x=1&a=1117722 Den verkar komma ut just nu i dagarna ser jag förresten, se här.

Lindéns bok inleds med en dikt ur Arne Uplings diktsamling "Hjältarna rökte Lucky Strike" (1982):

Vi byggde skönhet i lätta fackverk av balsaträ
slipade spryglarnas eleganta linjer
klädde allt i skimrande japonsiden
propellrarnas vackra stigning
skars tålmodigt
zaponlackens dofter berusade oss
några fredsår flög vi
sommaren var utan slut


------------------------

Lars S

P S. Ser att Arne Upling varit vägmästare, sådana kan tydligen inte bara sköta vägar (jfr Lars Molin). Han lägger ett Örebro-perspektiv på världen skrev någon, men det är ju inte det sämsta. Se här en annan Upling-dikt ur "Exit Gustavsvik":

I mitten flygfältet
pionjäraktigt
romantiskt, pojkårssoligt
med slokande vindstrut
gräs och betande får
modellplan, äventyr, flygning
Schulgleiter, Grunau Baby,
Olympia, Weihe,
Tiger Moth, Stieglitz,
Klemm trettiofem
åren fast i minnet
med glädje
drömmer jag tillbaka

I väster Gustavsvik
träbryggor
skitigt vatten
abborrar, rudor
grabbarna badar
tills läpparna blir blå
och knäna skakar
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: AAhh, Lasse! Vilken skönskrift om modellbyggandet!

Inläggav Lars Sundin » 18 dec 2008, 06:54

Robert Widmark skrev:...
...

P.S. Varför blinkar klockorna på många inlägg - men inte på detta inlägg? Kolla får ni se!


Att klockarna blinkar (klämtar?; fast jag tror nog symbolen skall föreställa ett papper med text på) beror på att tråden är "populär". Detta förklaras nedtill på "innehållsförteckningarna". Antagligen mäts populariteten med antalet inlägg eller visningar på ett sätt jag inte riktigt vet.

Man kan höja populariteten genom att göra nya inlägg som kanske inte tillför något nytt, men man kanske är uttråkad och vill ha något att göra. Sådant beteeende har förstås sina risker som vi kan lära här.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Ingvar L. Nilsson » 31 dec 2008, 14:13

Hej!

Att flyga små friflygande skalamodeller framdrivna av raketmotorer förekommer i Sverige. I Halmstad finns den otroligt duktiga modellbyggaren Sten Persson som har flera små läckerbitar. Jag har själv gjort ett trevande försök med en skalamodell av MiG I-270 med c:a 25 cm spännvidd. Dessa modeller är väldigt svåra att få att flyga bra och är känsliga för allt. Men det är en utmaning!
På den nämnda friflygsajten [url]http://www.ffscale.co.uk/index.htm
[/url] där Mike Stuart har samlat otroliga mängder material, kan man se Stens fina modeller på flera ställen.
Jag har själv sett Stens mycket detaljerade J-29 i full aktion och varje gång fick jag gåshud på hela kroppen - så vackert flyger den!

För den som vill se dessa små underverk i luften - kom till SMOS "Open Swedish Championships 2009" i Rinkaby 21-23 augusti där vi förutom friflygande oldtimer segel, gummimotor -och förbränningsmotor-modeller även tävlar i friflygande skalamodeller oavsett ålder o beskaffenhet.

För övrigt så finns det en sammanslutning som tar tillvara äldre modellflyg i dess alla former. SMOS - Svenska Modellflygares Oldtimer Sällskap

http://www.smos.info


GOTT NYTT ÅR // Ingvar
Ingvar L. Nilsson
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 19 apr 2008, 17:56
Ort: Borås


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst