Jo, jag borde ha använt ett annat uttryck än "den ryska sammanslagningen" och hade faktiskt skrivit litet annorlunda först men "förenklade" sedan.
I Sovjetunionen fanns konstruktionskontor (OKB), ofta kända efter namnet av en en gång ledande konstruktör såsom Suchoj, Tupolev, MiG (Mikojan och Gurevich) m fl. Själva serietillverkningen skedde inom en enda statlig organisation av en mängd olika flygplanfabriker. Som det sägs på den allvisa webben:
An OKB (Russian: Опытное конструкторское бюро - Opytnoe Konstructorskoe Byuro - Experimental Design Bureau) was, during the Soviet era, an engineering design team. These were each assigned a number by the state, and often named after their head designer - for example, OKB-51 was headed by Pavel Sukhoi, and eventually became known as OKB Sukhoi. Successful and famous bureaux often retained this name even after the death or replacement of that designer.
These small state-run organisations were not intended for mass production of aircraft, rockets, or other vehicles or equipment that they designed. However they usually had the facilities and resources to construct prototypes. Those designs accepted by the state for mass production were then assigned to a state factory.
Hur sedan typval och anskaffnings- och produktionsplanering gick till; ja det måste ju ha varit samma problem där som i de stora västliga stora tillverkarländerna fast på sitt egna lilla vis.
Sedan har jag för mig att man för några år sedan "officiellt "började skriva Mig eller MIG, men det blev tydligen inget av detta.
Se även
http://www.aviation.ru/okb.php som väl är/var Alexandre Savins urgamla sajt. Här en bild från denna fylliga sajt av en
man som var känd för att alltid ha något på huvudet när han flög.
Lars S