J22 engagerad i strid?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J22 engagerad i strid?

Inläggav Christer Engdahl » 10 dec 2008, 20:12

Hej alla!

Air Warfare Forum diskuteras J22 i ämnet which is the best? J22/CA-13/P.50. En bit ner ställer James K frågan:

While we are on the topic, does anyone know if the J22 either scored kills or forced down any aircraft while in service? Likewise, were any lost in combat or to enemy action?


Jag är säker på att det finns medlemmar här som kan besvara frågorna så att jag kan vidarebefordra ett välunderbyggt svar istället för att spekulera.

Tack på förhand!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 dec 2008, 21:43

J22:ans:
“Slogan”
Världens snabbaste flygplan

(I förhållande till motorstyrkan)
som ofta “Glömdes” bort i sammanhanget

Liknar en nutida kvällstidnings-tablå.

Jure Miljevic skrev ju :
<<Sorry guys, big mistake. I should check my sources first. It was J 20 and not J 22 that was shot down by Do 24. Regards<<

Nedskjutningen av J20 2331, 1945-04-03 av Tysk Do-24 med förlust av E Nordlund

J22 var en viktig länk i upprustningen av Sv FV.
Väldigt snyggt plan , men tyvärr?! Ingen större Krigsmerit.

Av 198 +2 prototyper byggda havererade ca 70st.
Som mest hade ”vi” ca 178st. J22:or i april 1946.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Fredric Lagerquist » 10 dec 2008, 21:59

....sen har vi ju historien där Fred Lambert-Meuller i en J 22 tog sig an ett par Bf 109 över Malmö (?), kom i skjutläge....men "åtnjöt" eldavbrott...

Om det nu är sant så är väl det tillfället det närmaste som J 22 var i luftstrid (?).

Sedan ska vi nog enkom vara tacksamma att det inte hände oftare (om det nu hände d v s). Flygplanet är snyggt...men beväpningen var för tiden rätt klen
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 11 dec 2008, 06:51

Kanske de jämförelsediagram om 22:ans prestanda i förhållande till andra VK2-jaktplan som Håkan Langebro gjort kan vara av intresse i sammanhanget och i prestandadiskussionen på forumet.

Se http://www.hobbybokhandeln.se/j22/index.htm

Den var väl sisådär 4-5 år för sen... Jämfört med de typer som nämns på forumet däremot så var nog J 22 överlägsen.

Jag tog fram Sten Gripenlöfs "Flyg för hela slanten" och möjligen flög det några (varnings)skott genom luften över Tornedalen vintern 44/45 men J 22 var inte inblandad (utan J 9 och S 17). Däremot gjorde han senare med J 22 en jämförelseflygning mot en Mustang som slutade som man kunde tänka sig. J 22-föraren kunde klara sig tills han var tvungen att ge sig i väg.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Christer Engdahl » 11 dec 2008, 15:57

Det är möjligt att några av er följer tråden på Air Warfare Forum men James bad mig framföra ett tack för hjälpen och en följdfråga:

I've had a look - the website cited is great technically, but has nothing on the service history. Any other info there? Can you summarise, perhaps for me? (and thank people for their input!)

Jag ska försöka komma över ett exemplar av "Flyghistorisk revy #35 - FFVS J22" då jag bedömer denna publikation vara den som möjligen innehåller information om tjänstgöringen i Flygvapnet. Kan någon bekräfta att jag är på rätt spår?
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 dec 2008, 16:04

<<<FFVS J22" då jag bedömer denna publikation vara den som möjligen innehåller information om tjänstgöringen i Flygvapnet.<<<

På svenska, med tabeller o dylikt.
Ja
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Bengt Ekbladh » 11 dec 2008, 18:43

HEJ!
På:nedanstående fanns ett ex: för 120:kr

http://se.gojaba.com/book/1838045/FFVS- ... eldt-B-SFF

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Informationsblad på engelska om J 22, utgiven 1995.

Inläggav Kenneth Johansson » 11 dec 2008, 18:59

FFV Aerotech har gett ut en fyrsidig broschyr på engelska om J 22. Jag har ett ex. och skulle ju kunna skanna in den och skicka den till "James" om jag bara kände hans epostadress...

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Christer Engdahl » 11 dec 2008, 19:18

Hej Bengt,
tack för informationen och tipset om köpläget!

Kenneth,
tack för erbjudandet, kolla dina PM!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Inläggav Lars Sundin » 12 dec 2008, 05:45

Jag tror inte J 22 var involverad i direkt strid någon gång, men jag bläddrade litet i mina böcker ändå. FR om 22:an säger inte mycket om tjänstgöringen under beredskapen och i Skåne där det ju kunde bli skottväxling. Det finns en bild av en J 22 från F 13 bredvid en Fw 190 på Bulltofta. F 10 fick sina J 22 sista krigsmånaden, men 22:or från andra förband kunde ju vara stationerade i Skåne.

Jag har för mig att jag läst att man undvek att sätta in J 22 i Skåne eftersom den var så lik Fw 190. Eller inbillar jag mig bara?

Öppnar så utan större hopp Ulf Dahlquists "Jaktpilot 1942" som trots det tunna formatet innehåller väldigt mycket. Och si, han avlossade faktiskt några varningsskott mot en tysk Ju 52 på nordlig kurs alltför nära kusten utanför Göteborg en vårdag 1944. Han var orolig att ryggskytten skulle öppna eld. När jag närmade mig flygplanet för att flyga upp vid sidan om det märktes det plötsligt att det stod en skytt i en öppning på flygkroppens översida, ett stycke framför fenan....Lusten att vänligt flyga upp intill Ju 52:an och börja vifta med händerna för att få den hakkorsdekorerade maskinen att svänga ut ur Sverige försvann genast."

Efter något skenanfall och andra demonstrationmer utan verkan avlossade Dahlquist en kort salva ovanför Junkers högervinge; han såg nedslagen i vattnet. Då äntligen svängde det tyska planet ut från kusten.

Dahlquist tror att den tyske föraren valt att flyga nära kusten eftersom det låg en kraftig åskfront en bit ut. Och han såg de skräckslagna passagerarna bakom kabinfönstren. Han tackar sin lyckliga stjärna att den tyske skytten inte öppnade eld.

Inte strid alltså men varningsskott.

I övrigt var Dahlquist rätt positiv inför J 22; ett påtaglig förbättring från J 11. Men beväpningen var svag, även om den förstärktes. Andra svagheter som begränsade planets stridsvärde var dålig radio, instrumentering (tydligen bara kula och spade?) samt den dåliga väderlekstjänsten.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Christer Engdahl » 12 dec 2008, 12:10

Hej Lasse!

Tack för informationen. Det var ju inte dirket "combat" och ingen "scored kill" men åtminstone "enemy engagement". Man kan ju spekulera att fler liknande händelser inträffat. Ganska sannolikt, skulle jag tro.

Jag har skrivit en summering på engelska till James. Han tackar er alla för hjälpen!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Inläggav Martin Hellberg » 12 dec 2008, 13:45

Jag har för mig att jag läst att man undvek att sätta in J 22 i Skåne eftersom den var så lik Fw 190. Eller inbillar jag mig bara?


Det var väl så att man valde att inte låta F10 få J26 av orsaken att risken var stor att man skulle komma att möta flygplan från de stridande parterna över södra Sverige.

Martin
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

J 26 till F 16 och inte F 10

Inläggav Fredric Lagerquist » 12 dec 2008, 15:42

Martin Hellberg skrev:
Jag har för mig att jag läst att man undvek att sätta in J 22 i Skåne eftersom den var så lik Fw 190. Eller inbillar jag mig bara?


Det var väl så att man valde att inte låta F10 få J26 av orsaken att risken var stor att man skulle komma att möta flygplan från de stridande parterna över södra Sverige.

Martin



Nja, jag gissar på andra faktorer som väger tyngre. Snarare var det väl att Mustangerna skulle kunna användas ifall Operation Rädda Danmark drogs igång. Det var nog helt enkelt säkrare att utbilda en flottilj utanför "operationsområdet" än en som låg "mitt i smeten".

I månadskiftet maj/juni 1945 baserade "skoldivisionen" 3/F 16 under "Klerren" Nilsson på Sövde - något som kunde skett några veckor tidigare med de någon av (eller bägge) andra F 16-divisionerna. Det kanske ingick något i en "gammal" planering som föranledde 3/F 16 "sommarferie" i Skåne?

Det är vad jag tror i alla fall ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Lurad?

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 dec 2008, 20:34

Hej Christer Engdahl

Jag kanske Lurade dig på 70 piks?

FFVS J 22, ett svenskt jaktplan. Med färgprofiler, ritning och tabeller.
Inb. A4, 110 sidor. Pris: 50,- SEK
Titta under medlemsservice på huvudsidan.
Sorry
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Christer Engdahl » 15 dec 2008, 21:52

Hej Bengt!

Jag diskuterade med en kompis som visade sig ha publikationen och jag fick låna den. Tyvärr finns inga detaljer, om flygplanindivider och uppdrag som kan har inneburit fiendekontakt, som James är ute efter.

Christer
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Inläggav Fredric Lagerquist » 17 dec 2008, 20:12

Fredric Lagerquist skrev:....sen har vi ju historien där Fred Lambert-Meuller i en J 22 tog sig an ett par Bf 109 över Malmö (?), kom i skjutläge....men "åtnjöt" eldavbrott...

Om det nu är sant så är väl det tillfället det närmaste som J 22 var i luftstrid (?).

Sedan ska vi nog enkom vara tacksamma att det inte hände oftare (om det nu hände d v s). Flygplanet är snyggt...men beväpningen var för tiden rätt klen



Jag måste revidera mitt påstånde och byta dubbelnamn (och del av Skåne för händelsen). Så här står det i MACH 6, sidan 19:

Till historien om J 22 hör också berättelsen om en "riktig" luftstrid. Två Me 109 kom in över svenskt territorium utanför Helsingborg och en ensam svensk 22:a - föraren hette Müller-Hansen - blev beskjuten när han skulle avvisa inkräktarna. Uppretad och förbannad tog sig svensken in i skjutläge på den ena av de tyska maskinerna, fullt inställd på att skjuta ner den. Då klickade vapnet...

Bild

Ove Müller-Hansen alltså - a.k.a Skrammel. Han var chef för 2/F 10 och divisionen hade fått sina första J 22 den 5 april 1945. Det kan kanske vara en tidsmässig fingervisning...
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 17 dec 2008, 22:27

Jo men Malmö och eldöppning mot tyskt flyg där av Ove Müller-Hansen har nog ändå förekommit enligt hans berättelse på http://www.hobbybokhandeln.se/j22/pilot.htm, som jag upptäckte/friskade upp alldeles nyss. (Jag har tidigare tipsat om denna sajt av Håkan Langebro som innehöll beredskapsminnen ändå tydligen.)

Det är väl möjligen här jag läst att det kunde vara problem att skilja på J 22 och Fw 190. Även för Ove Müller-Hansen alltså...

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst