Gripen 20 år! Sista JAS 39C levererad!

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Gripen 20 år! Sista JAS 39C levererad!

Inläggav Emil Lindberg » 09 dec 2008, 20:05

Idag är det 20 år sedan Gripen flög för första gången! Grattis Gripen! Hurra, hurra, hurraaaaaaaa!

Och idag levererades den sista JAS 39C till Flygvapnet och F 17 i Kallinge. Trots påtryckningar skedde leveranser utan någon som helst "pompa och ståt", inte ens en endaste enhetschef eller flottiljchef syntes till. Mycket dålig stil, anser jag! Men hon mottogs ändå av ett nyfiket gäng av flygtekniker som hade hjärna och hjärta att förstå att detta var ett flyghistoriskt tillfälle som borde uppmärksammas.

Kom ihåg var ni läste om det först och såg första bilden på detta - ja just det, på SFF forum!

Bild

Sista och sista JAS 39C är ju en sanning med modifiering (vits, hi hi), eftersom att några JAS 39A kommer att byggas om till JAS 39C/D. Men att det rör sig om den sista nyleveransen borde ligga nära sanningen.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 09 dec 2008, 20:46

Hej!
Kommer ihåg när man började läsa om Gripen.
Tänk att den skulle levereras så … långt in på 2000-talet, det lät långt fram då.

Nu kan vi väl säga att detta är 1:a kapitlet om Gripen!

Vi får säga Lycka till med fortsättningen.


”utan någon som helst "pompa och ståt", inte ens ”
man ville kanske inte markera ett slut?
För det är det ju inte.

Ifråga om upp mod. av 31 plan , :: pga. haveri 2007 av 39259 talades om att 32 st. fpl. ev. skulle moddas.

Någon vetskap om detta nu?

Finns några nya nyheter om JAS39NG (39803) ??

Bengt

Vilken Div. tilldelades 39276?
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Emil Lindberg » 09 dec 2008, 21:16

Nej att inga "potentater" dök upp bero inte på det du angav.

Jag hade tänkt starta en egen tråd om de 39A som ska moddas upp, och eftersom att denna tråd redan börjar glida iväg åt det hållet startar jag en ny tråd nu.

39276 tilldelades 1:a flygunderhållskompaniet! F 17:s hittils enda 39C-kompani. Flygplanen tillhör kompanierna, men flygs av personal från divisionerna. Så har det varit enda sedan flygande personal och flygteknisk personal delades upp på division resp. kompani. Att 1:a kompaniets flygplan ofta flygs av flygförare hos just 1:a divisionen är en annan sak. Just nu flyger flygförare från både 1:a och 2:a divisionen våra JAS 39C/D.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 11 dec 2008, 22:04

Radioinslag om leveransen
http://www.sr.se/blekinge/nyheter/artik ... el=2501983

Dock är väl inte allt helt korrekt. Det tog ju faktiskt 20 år (inte 10) innan JAS 39 levererades till F 17.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 12 dec 2008, 10:25

Om leveransen i BLT
http://www.blt.se/nyheter/ronneby/20-ar ... ad(1029711).gm

Bilden är dock inte från leveranstillfället, så bli inte förvånade om ni hittar bilder med andra personer på bilderna.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 12 dec 2008, 16:34

Lite sent om sider har min artikel publicerats. Tyvärr har infoavdelningen kapat bort stora delar av kalenderbitarfaktan. Men men, det var ju inte vad denna jubileumsdag handlade om!

http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildni ... ileumsdag/

Med reservation för ev. fel.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 dec 2008, 16:55

Det är bara att gratta, mycket informativt.

<< infoavdelningen kapat bort stora delar av kalenderbitarfaktan<<
Du har säkert användning av den senare.

Om du vill får du gärna kommentera:

avsaknad av radarvarnare

Är dåligt insatt i detta, men trodde bakåtvarnare var gängse numera, men vi kanske pratar om olika saker?

Lycka till
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Emil Lindberg » 12 dec 2008, 17:23

Bengt Ekbladh skrev:Det är bara att gratta, mycket informativt.

<< infoavdelningen kapat bort stora delar av kalenderbitarfaktan<<
Du har säkert användning av den senare.

Om du vill får du gärna kommentera:

avsaknad av radarvarnare

Är dåligt insatt i detta, men trodde bakåtvarnare var gängse numera, men vi kanske pratar om olika saker?

Lycka till
Bengt


Meningen som du har tagit citatet ifrån gäller helt och hållet för edition 17, som totalt saknade varnarsystem. Inte ens det du avser med bakomvarnare fanns. Dummy för detta fanns dock monterad.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 12 dec 2008, 18:38

Nu gör du mig helt paff!
Säger du det så är det ju så men…

JA37D hade väl detta?
Man flyttade ju vissa instrument från dessa till JAS ? (bla färg-skärmar?)

Brist/försenad lev. av viss utrustning?
(mindre hotbild?)
(Draken –utvecklingen , tidigt 60-tal vara isf.en likhet ,i väntan på sin slutliga utrustning)

De olika editionernas numrering ?

Vore intressant med numreringen o uppdateringen av de tidiga.
Både 37:an o 39:an.
För den som vet.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav MagnusS » 16 dec 2008, 19:38

Emil Lindberg skrev:
Bengt Ekbladh skrev:Det är bara att gratta, mycket informativt.

<< infoavdelningen kapat bort stora delar av kalenderbitarfaktan<<
Du har säkert användning av den senare.

Om du vill får du gärna kommentera:

avsaknad av radarvarnare

Är dåligt insatt i detta, men trodde bakåtvarnare var gängse numera, men vi kanske pratar om olika saker?

Lycka till
Bengt


Meningen som du har tagit citatet ifrån gäller helt och hållet för edition 17, som totalt saknade varnarsystem. Inte ens det du avser med bakomvarnare fanns. Dummy för detta fanns dock monterad.


Stämmer detta verkligen?
Radarvarnare har ju använts iom VMS systemet. Detta med edition 17 måste menas det senare EWS. Eller har jag gått bort mig i editioner (igen).
MagnusS
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 feb 2008, 20:00

Inläggav Emil Lindberg » 16 dec 2008, 20:05

MagnusS skrev:
Emil Lindberg skrev:Meningen som du har tagit citatet ifrån gäller helt och hållet för edition 17, som totalt saknade varnarsystem. Inte ens det du avser med bakomvarnare fanns. Dummy för detta fanns dock monterad.


Stämmer detta verkligen?
Radarvarnare har ju använts inom VMS systemet. Detta med edition 17 måste menas det senare EWS. Eller har jag gått bort mig i editioner (igen).


Jag får nog förklara tydligare.

VMS (Varnings- och MotmedelsSystem) har funnits på JAS 39A/B sedan edition 14:1 eller 14:5, vill jag minnas (med reservation för ev. fel). Den senaste (sista?) editionen för JAS 39A/B i förbandstjänst blir förmodligen 15:5.

(Editionerna för JAS 39A/B slutar således vid 15, dito för JAS 39C/D börjar vid edition 16.)

EWS (Electronic Wafare System) är en vidareutveckling av VMS, och avsedd för JAS 39C/D (E?/F?). Men innan edition 18:9 var EWS inte redo att tas i bruk. Och VMS kunde inte nyttjas på JAS 39C/D.

Således saknade JAS 39C/D edition 16 (som ej flögs på förband) och 17
VMS/EWS, även bakomvarnare. Edition 16 och 17 var därmed underlägsna samtida JAS 39A/B i detta avseende.

Tillräckligt otydligt?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav MagnusS » 16 dec 2008, 20:15

Emil Lindberg skrev:
MagnusS skrev:
Emil Lindberg skrev:Meningen som du har tagit citatet ifrån gäller helt och hållet för edition 17, som totalt saknade varnarsystem. Inte ens det du avser med bakomvarnare fanns. Dummy för detta fanns dock monterad.


Stämmer detta verkligen?
Radarvarnare har ju använts inom VMS systemet. Detta med edition 17 måste menas det senare EWS. Eller har jag gått bort mig i editioner (igen).


Jag får nog förklara tydligare.

VMS (Varnings- och MotmedelsSystem) har funnits på JAS 39A/B sedan edition 14:1 eller 14:5, vill jag minnas (med reservation för ev. fel). Den senaste (sista?) editionen för JAS 39A/B i förbandstjänst blir förmodligen 15:5.

(Editionerna för JAS 39A/B slutar således vid 15, dito för JAS 39C/D börjar vid edition 16.)

EWS (Electronic Wafare System) är en vidareutveckling av VMS, och avsedd för JAS 39C/D (E?/F?). Men innan edition 18:9 var EWS inte redo att tas i bruk. Och VMS kunde inte nyttjas på JAS 39C/D.

Således saknade JAS 39C/D edition 16 (som ej flögs på förband) och 17
VMS/EWS, även bakomvarnare. Edition 16 och 17 var därmed underlägsna samtida JAS 39A/B i detta avseende.

Tillräckligt otydligt?


Glasklart. Bra sammanfattat. Men av tidigare inlägg fick man intrycket att Gripen saknade radarvarnare (och inte bara bakomvarnare) vilket inte varit fallet utom för tidiga C/D.

En stor skillnad mellan VMS och EWS är ju bla den inbyggda störaren.
MagnusS
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 29 feb 2008, 20:00

Inläggav Karl Persson » 16 dec 2008, 20:30

Ett dokument som kan vara intressant angående ämnet:

Gripen - Från Egenskydd till Elektronisk Attack.

http://www.militartekniska.se/Dokumenta ... n%20EW.pdf
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst