Catalina-frågor

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Catalina-frågor

Inläggav Åke Karlsson » 09 mar 2008, 10:51

I tidningen Allt om Hobby pågår just nu en byggbeskivning av en Catalina-modell och det har väckt en del gamla frågor hos. Det tycks vara en flygplanstyp som även är känd hos den breda allmänheten, varför är det så? Kan det vara efterdyningar av Catalinaaffären? Annars, vad finns det för gott respektive dåligt att säga om flygplanstypen? Hur många flygande exemplar finns det kvar? Många frågor, hoppas på många svar också. :-)
Åke Karlsson
 
Inlägg: 67
Blev medlem: 25 feb 2008, 14:17
Ort: Göteborg

Inläggav Lars Sundin » 09 mar 2008, 12:12

Catalinan var känd från kriget för ubåtsjakt och spaning över Atlanten hos de allierade. Långsam men kunde väl hålla sig uppe i bortåt ett dygn. I Sverige användes planet även i ambulanstjänst i viss utsträckning samt räddningstjänst. Men det är nog "Catalina-affären" som gör att vi minns den.

Se http://www.avrosys.nu/aircraft/Transport/265Tp47.htm samt Försvarets Telehistoriska Samlingar, artikeln om spaningsradar PS-19a på http://www.fht.nu/index.php?p=4&fc=4&dID=26 som säger en del om hur Catalinan användes för en del udda uppdrag vill jag minnas. Spaningsradarna gav helt nya möjligheter att navigera i dålig sikt, t ex att sjunka sig genom en dal på Spetsbergen där bara bergstopparna syntes ovan molnen, så i rätt tillfälle svänga 30 grader och så komma ut under moln på 75 meter höjd med landningsplatsen föröver! Och man kunde med radarns hjälp undvika turbulent luft när man flög med ömtåliga patienter.

Det finns väl ett par flygande i världen; och ett av dem besökte Sverige för inte så värst många år sedan. Planet är väl omskrivet i SFT.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 09 mar 2008, 13:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav curtll » 09 mar 2008, 13:18

Kan inte låta bli att lägga ut ett par bilder på Catalinan skala 1:72 som hänger i mitt tak. Den är något dammig men det kanske ökar realismen.
Curt
Bild
Bild
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

47002

Inläggav Martin Hellberg » 09 mar 2008, 16:03

Hej!

Hur är det med den Tp 47 som sköts ned? Har den lokaliserats? På vilket djup ligger den? Jag har för mig att jag nånstans läst i samband med bärgningen av 79001 uppgifter om att 47002 skulle vara ganska välbevarad. Detta skulle ju i så fall tyda på att någon lokaliserat fpl och dykt där eller är det mer ett antagande baserat på de vattenförhållanden som råder på platsen? Om det är så att dykningar skett, finns det bilder?

Martin Hellberg, Backamo.
Martin Hellberg
 
Inlägg: 278
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
Ort: Backamo

Inläggav Lars Sundin » 09 mar 2008, 16:25

I SFF Kronologi står i en not: Jallais sökande efter DC-3:an ledde även till att vraket efter den 16 juni 1952 nedskjutna Catalinan kunde lokaliseras i en position betydligt längre österut än den tidigare officiellt publicerade.

Jag tror inte man kan finna några exakta lägeskoordinater angivna i öppna publikationer. Möjligen kan man läsa sig till om vraket avfotograferats av en undervattensfarkost, vilket jag tror.

Lars S, som inte läst så mycket om Jallais mångåriga sökverksamhet men dock efter författandet googlade och fann en DN-artikel från 2004 på http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=274337&previousRenderType=6
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Nicklas Lennartsson » 10 mar 2008, 23:45

SVT visade för några år sedan en dokumentär som hette "DC-3:ans sista resa" eller något likanade. Tror även att den finns att köpa som DVD hos bla FVM. Hur som haver så visas i den en filmsnutt från dykningar vid Catalinan. Den ska vara mycket välbervarad då den vattenfylldes och sjönk långsamt.

Hälsningar
Nicklas
Nicklas Lennartsson
 
Inlägg: 196
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:50
Ort: Norrköping

Inläggav Lars Sundin » 10 mar 2008, 23:52

Hej Nicklas!

Jo, i DN-artikeln jag hänvisade till står också Catalinaplanet hittades redan förra året på 100 meters djup utanför Estland med nosen i botten och kulhålen väl synliga,... något som ju stämmer med det du säger.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2902
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Catalina-frågor

Inläggav Fredric Lagerquist » 11 mar 2008, 11:51

Åke Karlsson skrev:I tidningen Allt om Hobby pågår just nu en byggbeskivning av en Catalina-modell och det har väckt en del gamla frågor hos. Det tycks vara en flygplanstyp som även är känd hos den breda allmänheten, varför är det så? Kan det vara efterdyningar av Catalinaaffären? Annars, vad finns det för gott respektive dåligt att säga om flygplanstypen? Hur många flygande exemplar finns det kvar? Många frågor, hoppas på många svar också. :-)


Det bästa stället på nätet vad det gäller PBY (Canso/Catalina) idag tycker jag nog är denna site: http://www.catalina.org.uk/

Det finns för närvarande ett 25-tal luftvärdiga av typen världen över. En bra och uppdaterad lista över överlevande exemplar finns här att laddas ner som pdf-fil: http://www.catalina.org.uk/downloads
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1711
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst