Färger på Kongo-Tunna?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Färger på Kongo-Tunna?

Inläggav Stellan » 08 dec 2008, 10:00

Är det någon som vet vilka färger som användes för att blanda till den camouflagemålning som F22s Tunnor använde i Kongo? Förmodar att utgångsmaterialet var lite annorlunda än det som sedan sprutades på. Kan man säga något om ungefär vilka nyanser det handlade om eller är grönt, brunt och orangebrunt det närmaste man kommer?

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Inläggav eralehm » 12 dec 2008, 02:21

Hej,

1 oktober 1962 begärde F 22 att få ner "Färg grön, brun och gul i lämpliga nyanser till 4 st 29:or."

16 oktober 1962 skickade F8 ner följande cellulosanitratlacker MF 40 till Kongo:

Olivgrön 325H
Brun 505H
Orange 226H
Blågrå 058H
Svart 095H
Vit 003H

Alltså halvblanka lacker. Det påpekades att lackerna var blandbara "så att önskad kulör kan erhållas." Det föreslogs att "mönster och kulör får bestämmas av flygande personal med hänsyn till hur vegetationen ser ut från luften i aktuellt område."

Och så blev det. Diverse prov utfördes, bland annat på en havererad J 29B, och sedan målade man upp planen med lokalt tillblandade kulörer. Av bilder att döma var troligen ingen av de tre använda kulörerna tagna direkt ur burken. Det kan till och med ha blivit en del skillnader mellan flygplanen, eftersom man gissningsvis blandade flera gånger, och kanske lite på en höft. Den oranga färgen sprejades på ganska tunt och färglagrets tjockhet påverkar kulören ganska påtagligt.

Det finns en hel del färgbilder, bl.a. i SFF:s arkiv, som visar kulörerna rätt väl, i alla fall tillräckligt bra för modellbygge.

Hälsningar,

/Leif Hellström
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Tack Leif

Inläggav Stellan » 12 dec 2008, 11:06

Stort tack för att den frågan en gång för alla är utredd. Vi modellbyggare är ett märkligt släkte som efterfråga tossigheter som exakta kulörer. Skickar din text vidare till berörda.

Vi får hoppas på att den Tunna som står på FVM återfår sina korrekta färger framöver.

/Stellan ENglund
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Inläggav Sten Johnson » 13 dec 2008, 14:14

Hej Stellan!

Skickar med en bild som är tagen i dec 62 (Kaminabasen). Kanske kan den vara till någon hjälp. Jag kan inte garantera färgerna, det är en gammal agfa diabild. Men jag tycker det ser någorlunda ut, om jag minns rätt.

Hälsningar Sten

Bild
Användarvisningsbild
Sten Johnson
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:36

Inläggav eralehm » 13 dec 2008, 15:22

Hej,

Jag erbjöd mig för några år sedan att ta fram ett underlag som hjälp för FV-museum att måla om FN-Tunnan i rätt färger och mönster men intresset var svalt, för att inte säga obefintligt.

I samma veva frågade jag även om museet var intresserat av att få en Beaver som tjänstgjort hos FN i Kongo som donation men inte heller den frågan fick något svar.

Dessutom frågade jag om museet var intresserat av kopior på de diabilder från Kongo som jag samlat på mig under arbetet med Fredsflygarna, till självkostnadspris (kopieringskostnad). Svaret var att man inte var intresserade: "vi får bilderna gratis från änkorna i stället."

Så sedan dess har jag slutat erbjuda museet några bidrag.

Hälsningar,

/Leif
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Bildtack och svarslös

Inläggav Stellan » 14 dec 2008, 01:33

Hej Sten och Leif,

färgbilden ser ju korrekt ut om man jämför färgerna inbördes lite. Tror inte att den är alltför missvisande. Alltid lika kul att se en sådan härlig kärra under slitiga förhållanden som Kongo var. Tack för den!

Makalöst förhållningssätt från museets sida. Man sitter på en skatt i gård och stuga och ändå så har man en sådan sipp inställning till aktiva flygintresserade. Vi får hoppas att de ändrar sig på den punkten medans det fortfarande finns något intresse från allmänheten att hjälpa till i verksamheten.

/Stellan
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Inläggav Jan Forsgren » 15 dec 2008, 10:36

Hej,

Jag erbjöd mig för några år sedan att ta fram ett underlag som hjälp för FV-museum att måla om FN-Tunnan i rätt färger och mönster men intresset var svalt, för att inte säga obefintligt.

I samma veva frågade jag även om museet var intresserat av att få en Beaver som tjänstgjort hos FN i Kongo som donation men inte heller den frågan fick något svar.

Dessutom frågade jag om museet var intresserat av kopior på de diabilder från Kongo som jag samlat på mig under arbetet med Fredsflygarna, till självkostnadspris (kopieringskostnad). Svaret var att man inte var intresserade: "vi får bilderna gratis från änkorna i stället."

Så sedan dess har jag slutat erbjuda museet några bidrag.

Hälsningar,

/Leif

Hej Leif,

Trist när sådant inträffar. Med tanke på Sveriges sedan 1945 mycket omfattande deltagande i FN-operationer, och den senare skiftningen i försvarsmaktens verksamhet till förmån för utländska krishärdar, vore det önskvärt om detta kunde dokumenteras vid något museum. Och visst hade en Beaver i FN:s färger passat på FvM!

M V H

Jan Forsgren
Jan Forsgren
 
Inlägg: 95
Blev medlem: 25 feb 2008, 09:59


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst