Fält 84 KnislingeJag har länge varit nyfiken på den spridda flygplanplats som ligger på vägen norrut ut från basen samt den på Knislingevägen. Jag har liksom inte riktigt fått in dem i sammanhanget eftersom de bara var två. Eftersom att jag känner en f.d bastroppchef vid basen mailade jag honom om dessa platser. Han hade stenkoll på detta eftersom att det skedde under hans tid vid basen. Nedan följer ett utdrag ur svarsmailet, med tillägg av länk till satellitbild.
””Vissa jaktbaser hade inte några flygplanplatser för den ny beredskapsgraden "Högsta spridda".
Därför byggdes det två platser på lämplig plats. De fick nummer 21 och 22.
Platserna vid Knislinge är byggda ca 1988-1989, rekade och planerade av Stf C Basbat B104 Bertil Stål tillsammans med oss på bastroppen. Byggledare var Tommy Falk vid FortV Kristianstad.
Redan från början anpassade för rörlig klargörning.
Byggda på Nils-Olof Malmbergs mark (gården bakom plats 22) som vi hade bra kontakt med.
Varför de inte finns med i miljödokumenten är nog för att de helt enkelt har glömts bort!
Fpl-plats 21 och 22 vid Knislinge-basenPlatserna är använda vid flertalet tillfällen både då maskinerna kört ut och in för egen maskin,
samt vid reparation. Bl.a användes de vid KFÖ 1989.
Har ett minne när flygförare Jonte Larsson startade på plats 22 och taxade in mot basen. Jag var ute för att hålla reda på grannens drivhus i kurvan när Jonte svängde upp mot basen. Samtidigt kom 6 st PBV på vägen och blev stoppade av vägposten. Vagnchefen öppnade luckan och gjorde honnör när Jonte passerade, som besvarade honnören!
Vid ett annat tillfälle kolliderade två 35:or över Hanöbukten och landade därefter på Knislinge. Plats 21 nyttjades då av Avd 6 för att byta vinge på den ena kärran.
Två utbyggda platser finns också i BAKOM Everöd, de byggdes samtidigt som Knislinges.
Dessa har också använts då F 10 använde BAKOM för sin första del av utbildningen i gruppering och rörlig klargöring. Kostade inget att landa där, FV hade basräddning. Bastroppen kunde ta rotetvåan till dess att troppen blev van och kunde ta ”dubbelskott”.
Tänk om ni kunde få fram ritningarna på Knislinges projekterade utbyggd med tre kortbanor, taxivägar m.m. Jag har sett dom vid ett tillfälle. Kommer ihåg var två av banorna skulle ligga, men ej den tredje.””
Beredskapsgraden ”Högsta spridda” hade jag helt glömt bort! Ett bevis för att även rena jaktflygplan (ovan är det J 35 Draken som avses) kunde grupperas på spridda flygplanplatser. Och därför är det inte så konstigt att vissa jaktbaser, även efter att Flygvapnet hade trätt in i Bas 90-eran, hade BAKOM eller mini-BAKOM.