Flygbok på SFF hemsida

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygbok på SFF hemsida

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 dec 2008, 20:06

Lars-Erik Larsson, Linköping skrev i samband med sin pensionsavgång från Celsius Aerotech AB (fd CVM, Centrala Flygverkstaden Malmslätt) år 1999 en bok om den verksamhet som han i olika funktioner ägnat större delen av sitt yrkesverksamma liv åt. Skrivandet resulterade i boken Flygisntrument på Malmen 1919-1999. Den utkom i november 1999 i samband med firandet av den åttioåriga instrumentverksamheten på Malmen.
Boken mottogs väl och recenserades i en rad tidningar, förutom den av Stig Kernell i SFT 2/2000, i Östgöta-Correspondenten 1999-12-28, Vi i FMV 10/1999, TIFF 4/1999, Flygbladet (Saab) nr 3531 19 nov 1999, Flygvapennytt-1/2000, Försvarstjänstemannen 2/2000, Renhetsteknik1/2000, ÖFS 1/2001 och Pennan & Svärdet 8/2001.

Boken trycktes endast i 1000 ex och är slutsåld, men Lars-Erik Larsson har haft vänligheten att låta oss lägga ut den på SFF hemsida, så att alla intresserade har möjlighet att ta del av den. Vi har ju ofta frågor om flyginstrument och här har vi kanske möjlighet att finna svar på vissa frågor. Boken som är på 227 sidor, ligger som ett pdf-dokument som är skapat direkt från det skrivna materialet och alltså inte inskannat. Det innebär att det är möjligt att göra vanilg datasökning i boken. Nätets sökmotorer har därför också möjlighet att söka i boken.

Gå in via rubriken Publikationer i vänstermarginalen på SFF hemsida och vidare till Digitala böcker.

Tack Lars-Erik!
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9858
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Inläggav Lars Sundin » 03 dec 2008, 21:19

Jo, det finns mycket på SFF hemsida. Jag råkade upptäcka boken för två timmar sedan på min väg till bildarkivet, och tyckte det var synd att det inte puffats för att boken fanns på webben. Men så fann jag att nu är det gjort!

Jag bläddrade litet. Bilder av hur det såg ut på Malmen. Mycket om tidigt flygfoto och så fastnade jag för vad som fanns att läsa kring det tragiska Glottern-haveriet (gyroinstruments tillkortakommanden förr i tiden; en bit in i Draken-tiden tydligen). Tänkte på hur finmekaniken ersatts och kompletterats av avionik (apropå en aktuell tråd).

Dock inga hastighetsmätare vad jag kunde se vid min bläddring; vi hade ju en tråd om en "antik" hastighetsmätare från Malmen för några månader sedan.

Så många arbetsplatsbilder. Hur folk såg ut, hur man klädde sig. Slipovers, vita rockar. Inga PC-skärmar men väl skrivmaskiner.

Förnämligt!

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2904
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst