Svenska vägbaser och reservvägbaser

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Inläggav Fredric Lagerquist » 28 dec 2008, 00:25

Vet inte om det var 1966 eller -67 som Tubas landade med en J 28B på Heby. Det finns lite bilder och notiser i dåtidens flygpress (vill jag minnas).
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Emil Lindberg » 28 dec 2008, 01:30

Emil Lindberg skrev:Då både du Bengt och Lennart A har angivit flygrakan vid Hårsbäck (nummer 1 på översiktsbilden) lutar det ju åt att det var denna sträcka som nyttjades som övningsbas.

I rapporten "Svenska reservvägbaser" står följande att läsa på sida 20:
"CFV hade i mars 1963 rekommenderat att Hebybasen i stället skulle byggas ut som en reservvägbas. Den skulle
ligga på väg 254 mellan Albäck och Heby och banan skulle ha måtten 12 x 2 000 m.
"

Detta stödjer ännu mer att det var "nr 1" som var det som kallades Heby-basen.



Men om nu den reservvägbas som ligger söder om Heby (nr 1 på översiktsbilden) verkligen är Heby-basen som användes som övningsbas, vilken är då den andra (nr 2)?!?

Översikt reservvägbaser vid Heby

Är det ens en reservvägbas? (Vissa andra "debatter" på internet hävdar detta). Finns det någon från trakterna närvarande på detta forum som kan bekräfta eller dementera denna flygrakas (nr 2) existens?

Enligt både "Svenska flygbaser"," Svenska militära flygbaser" och "Svenska reservvägbaser" så har det bara funnits en annan reservvägbas i västmanlands län, och den ligger på E18 vid Grävlinge, några mil öster om Västerås
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Järlåsa

Inläggav Otto » 28 dec 2008, 13:07

Järlåsabanan finns absolut. Har för mig att den byggdes islutet på 80 talet eller i början på 90 talet. Har själv haft funderingar på om den banan har varit reserv till F16. det är ju inte så långt mellan ställena.

Otto
Otto
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2008, 23:20
Ort: Strängnäs

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2008, 16:03

Otto skrev;;
>>Järlåsabanan finns absolut. Har för mig att den byggdes islutet på 80 talet eller i början på 90 talet. Har själv haft funderingar på om den banan har varit reserv till F16. det är ju inte så långt mellan ställena.<<<

På sid 173 i Sv. Flygbaser, finns en skiss på FK Mitt ,BAS 98.

Till höger om Heby (HEB) är ÅLA (ev. ALA?) utsatt och enligt texten uttytt Åland .

Verkar vara ca där Järlåsa ligger.

Sid 217 står Järlåsa/ Åland

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Emil Lindberg » 28 dec 2008, 16:13

Emil Lindberg skrev:
Men om nu den reservvägbas som ligger söder om Heby (nr 1 på översiktsbilden) verkligen är Heby-basen som användes som övningsbas, vilken är då den andra (nr 2)?!?

Är det ens en reservvägbas? (Vissa andra "debatter" på internet hävdar detta). Finns det någon från trakterna närvarande på detta forum som kan bekräfta eller dementera denna flygrakas (nr 2) existens?

Enligt både "Svenska flygbaser"," Svenska militära flygbaser" och "Svenska reservvägbaser" så har det bara funnits en annan reservvägbas i västmanlands län


Jag har nu kollat lite mer ang. reservvägbas "nr 2" utanför Heby. Och det finns/fanns ju en bas som benämns just Järlåsa/Åland, beteckning S 97! Se "Svenska militära flygbaser" sida 22 eller "Svenska flygbaser" sida 217. Enligt båda dessa publikationer stod den klar 1964, d.v.s cirka ett år efter att reservvägbas Heby nr 1 på översiktsbilden) var klar.

Enligt Hitta.se finns det bara ett Järlåsa i Sverige, beläget öster om Heby. Men tre stycken Åland, varav inget i närheten av Heby.

Enligt Eniro.se finns det också bara ett Järlåsa, men Eniro lyckas också hitta ett Åland öster om Heby.

Så med stor sannolikhet är "nr 2" på översiktsbilden reservvägbas S 97 Järlåsa/Åland.
Att jag inte hittade detta alternativ tidigare beror på att jag i diverse listor letade efter fler reservvägbaser som låg i västmanlands län (U). Men reservvägbas Järlåsa/Åland ligger ju i Upsala län (C).
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Östuna?

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2008, 16:34

Hej!
På sid 173 i Sv. Flygbaser, finns en skiss på FK Mitt ,BAS 98.

Finns en bas ca.mellan Arlanda och F16.
Enligt texten :: Östuna ?
Frågetecknet av författaren.

Ser inte namnet någon annanstans.

Någon som vet mer?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Östuna?

Inläggav Emil Lindberg » 28 dec 2008, 17:38

Bengt Ekbladh skrev:Hej!
På sid 173 i Sv. Flygbaser, finns en skiss på FK Mitt ,BAS 98.
Finns en bas ca.mellan Arlanda och F16.
Enligt texten :: Östuna ?
Frågetecknet av författaren.
Ser inte namnet någon annanstans.
Någon som vet mer?
Bengt


Det borde röra sig om en mindre flygplats eller reservvägbas som ligger vid en ort som har bokstaven Ö först i ortsnamnet, och som även innehåller bokstäverna S och T.

Följande är en ren chansning, men kan det vara flygplatsen sydväst om det lilla samhället Östhamra, söder om Norrtälje? Se länk nedan. Enligt sida 218 i "Svenska flygbaser" ska en flygplats utanför Norrtälje ha haft FV-nr C 23. Finns det fler civila flygplatser invid Norrtälje?

Reservbas förkortad ÖST?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2008, 17:54

Hej Emil:
Jag skrev:
<<På sid 173 i Sv. Flygbaser, finns en skiss

Finns en bas ca.mellan Arlanda och F16.
Enligt texten :: Östuna ?<<

Norrtälje blir lite åt nö.(från Arlanda)
Och då andra baser verkar någorlunda ”rätt” utsatta verkar din teori ej stämma,
Men vi får höra vad andra kan säga.

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Emil Lindberg » 28 dec 2008, 19:10

Bengt Ekbladh skrev:Hej Emil:
Och då andra baser verkar någorlunda ”rätt” utsatta verkar din teori ej stämma,
Men vi får höra vad andra kan säga.
Bengt


Stämmer det inte är det bara att på Hitta.se börja "svepa av" alla misstänkta raksträckor i trakterna och hoppas på att denna reservbas (inte nödvändigtvis på allmän väg) har flygplanplatser i banändarna - det blir så mycket enklare att upptäcka "flygrakan" då.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Försvunna reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 28 dec 2008, 19:13

På sida 27 i ”Svenska reservvägbaser” finns ett avsnitt/kapitel som heter ”Bilaga, Reservvägbaser byggda 1963-1966”. I denna lista 27 st anlagda reservvägbaser, och 10 st dito som förmodligen aldrig byggdes. Om man jämför denna lista mot motsvarande i ”Svenska flygbaser” och ”Svenska militära flygbaser” saknas, såvitt jag kan se, tre stycken anlagda reservvägbaser i de två sistnämnda publikationerna. Nämligen reservvägbaserna i Mokorset, Skärplinge och Lammhult. ”Flygrakorna” i Lammhult och Skärplinge går fortfarande att finna rätt så lätt på Hitta.se.

Reservvägbas Lammhult

Reservvägbas Skärplinge

Reservvägbasen R 8 i Mokorset är dock värre att identifiera (den som vet var denna reservvägbas låg får gärna bidra med info!)
Mokorset

Var har dessa tre reservvägbaser blivit av i ”Svenska flygbaser” och ”Svenska militära flygbaser”? Har de bytt namn/beteckning? Eller är det en ren miss?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Re: Försvunna reservvägbaser

Inläggav Erik » 28 dec 2008, 20:05

Emil Lindberg skrev:Reservvägbasen R 8 i Mokorset är dock värre att identifiera (den som vet var denna reservvägbas låg får gärna bidra med info!)
Mokorset


Här kanske?
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Mikke.B » 28 dec 2008, 20:38

Hej. Har också funderat över att Östuna finns med i flygbasgruppen men inte i någon tabell. Passerar platsen ibland. Det är en väldigt tydlig "raka" men några andra spår syns inte. http://kartor.eniro.se/query?&mop=aq&ma ... apcomp=;;;Östuna;;;74193;KNIVSTA;;;;;17.846740060335588;59.76178623128113;0;0;;KNIVSTA;maps_place.89229.21;0&what=map_adr&searchInMap=1&geo_area=Östuna, KNIVSTA&stq=0&pis=0
Den länken funkar nog inte men följ 77:an från Knivsta österut ca 4km så kommer ni rätt.

mvh Mikke Bäsén
Mikke.B
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2008, 10:36

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2008, 21:56

Hej Mikke

<< följ 77:an från Knivsta österut ca 4km så kommer ni rätt<<

Tyvärr ser jag inget av värde,kan du sikta in oss lite mera till Östuna

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Försvunna reservvägbaser

Inläggav Emil Lindberg » 29 dec 2008, 10:58

Erik skrev:
Emil Lindberg skrev:Reservvägbasen R 8 i Mokorset är dock värre att identifiera (den som vet var denna reservvägbas låg får gärna bidra med info!)
Mokorset


Här kanske?


Hej Erik!

Är din angivelse en kvalificerad gissning? Eller vet du att den utpekade sträckan är en flygraka?

R 8 Mokorset var en ovanligt lång reservvägbas. På sida 20 i Svenska reservvägbaser står att läsa:

"I januari 1966 var tretton stycken reservvägbaser färdiga: Norrala, R8 Mokorset, S 41 Gysinge, S97 Åland,
Heby, B32 Tillinge, Klockrike, Alingsås, S56 Kungälv, S21 Falkenberg, S61 Rinkaby, S32 Åhus och Sjöbo.
Några av dessa var i själva verket kortare än de stipulerade 2 000 m, Rinkaby exempelvis bara 1 700 m, medan
basen Mokorset var 2 600 m lång.
"

Avståndet mellan "dina" utpekade flygplanplatser är blott ca 1500 m.

Någon som har någon annan angivelse för reservvägbas R 8 Mokorset?
Senast redigerad av Emil Lindberg 29 dec 2008, 12:44, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Lasse N » 29 dec 2008, 12:21

Angående Mokorset så ligger flygrakan betydligt längre västerut, om jag inte är helt ute och cyklar.
Följ Rv 50 till byn Glössbo och rakt västerut därifrån ligger den.
Har åkt vägen några gånger och det är den enda raksträcka med denna längd som passar in på angivelsen 2600 m.
MVH, Lasse Nygren i Gävle
Användarvisningsbild
Lasse N
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:23

Inläggav Emil Lindberg » 29 dec 2008, 12:52

Enligt ”Svenska militära flygbaser”, ”Svenska reservvägbaser” och ”Svenska flygbaser” låg (ligger) det en reservvägbas i trakterna kring Falkenberg, vid något som heter Gamla Björkäng.

Något Gamla Björkäng hittar jag inte. Men ost-nordost om Falkenberg hittar jag en vägsträcka med något som liknar flygplanplatser. Kan detta vara reservvägbas S 21 Falkenberg?

Reservvägbas S 21 Falkenberg? Tryck på satellit för flygfoto.

Om det nu är en reservvägbas så har den ju två ovanligt stora flygplansfickor (nr 2 och 4 på bilden).
Jag tog hjälp av mätfunktionen som finns på Hitta.se, och mätte upp flygplanplats nr 4 till ca 60 x 24 m (24 m från den sydöstra vägkanten). Denna flygplanplats är dessutom rektangulär, vilket är ovanligt för reservvägbaser och vägbaser.
Nr 2 är något mindre, ca 50 x 25, och dessutom ”avsneddad” i den nordöstra delen.
Dessa mått bör jämföras med de flygplanplatser som brukar finnas vid reservvägbaser och kortbanor, vanligtvis ca 30 x 15 m (33 x 13m). Se ”Svenska reservvägbaser” sida 16.

Var reservvägbasen (S 21 Falkenberg?) i länken ovan dimensionerad för mer än en rote i var ”banände”, därav de stora flygplanplatserna?
Eller var den dimensionerad främst för transportflygplan?

Nr 3 och 5 ser ju också ut som plattor avsedda för flygplan. Vad skulle det annars kunna vara ”mitt ute i ingenstans”?
Senast redigerad av Emil Lindberg 08 jan 2009, 19:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Mikke.B » 29 dec 2008, 14:53

Hej Bengt!
Som jag skrev så finns det inget att se vid "Östuna" men när man åker där så är karraktären på vägen väldigt mycket startbana. Om du finner Spakbacken (har nog inget med basen att göra :-) ) så kan man nog gissa att banan börjar på gärdet vid vägkorset strax öster om.

Mikke
Mikke.B
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 feb 2008, 10:36

Inläggav Stig Kjellman » 29 dec 2008, 16:05

Emil Lindberg skrev:Enligt ”Svenska militära flygbaser”, ”Svenska reservvägbaser” och ”Svenska flygbaser” låg (ligger) det en reservvägbas i trakterna kring Falkenberg, vid något som heter Gamla Björkäng.

Något Gamla Björkäng hittar jag inte. Men ost-nordost om Falkenberg hittar jag en vägsträcka med något som liknar flygplanplatser. Kan detta vara reservvägbas S 21 Falkenberg?


Reservvägbas S 21 Falkenberg? Tryck på satellit för flygfoto.

Om det nu är en reservvägbas så har den ju två ovanligt stora flygplansfickor (nr 2 och 4 på bilden).
Jag tog hjälp av mätfunktionen som finns på Hitta.se, och mätte upp flygplanplats nr 4 till ca 60 x 24 m (24 m från den sydöstra vägkanten). Denna flygplanplats är dessutom rektangulär, vilket är ovanligt för reservvägbaser och vägbaser.
Nr 2 är något mindre, ca 50 x 25, och dessutom ”avsneddad” i den nordöstra delen.
Dessa mått bör jämföras med de flygplanplatser som brukar finnas vid reservvägbaser och kortbanor, vanligtvis ca 30 x 15 m. Se ”Svenska reservvägbaser” sida 16.

Var reservvägbasen (S 21 Falkenberg?) i länken ovan dimensionerad för mer än en rote i var ”banände”, därav de stora flygplanplatserna?
Eller var den dimensionerad främst för transportflygplan?

Nr 3 och 5 ser ju också ut som plattor avsedda för flygplan. Vad skulle det annars kunna vara ”mitt ute i ingenstans”?


Falkenberg var uppe här i våras. Gjorde då en skiss som visade Västkustloppets bansträckning. Tävlingen slutade 1964 då en svår olycka skedde. Loppet återuppstod senare och körs än i dag på den nya banan vid Heberg.
Vägbasen måste vara byggd senare än -64 (den gamla vägen kunde knappt ta 2 Saab 96 i bredd) men tidigare än motorvägsbygget (1990?)
Bild
Björkäng finns på gamla E6 mellan Falkenberg och Varberg. Namnet "Gamla Björkäng" kommer av att motellet, ett av vägens populäraste, tog med sig namnet ut till den nya E6-an, där det såsmåningom försvann.

Det finns rakor söder om Björkäng, men har inte ansett dessa som flygrakor, bredd bara 9 meter.
Användarvisningsbild
Stig Kjellman
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
Ort: Landskrona

Inläggav Emil Lindberg » 29 dec 2008, 20:22

Stig Kjellman skrev:Falkenberg var uppe här i våras.


Jag infogar denna tidigare tråd
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?p=3 ... 2a348aef30


Jag har fått lite mer info om flygrakan utanför Falkenberg, från en man som har kommit i kontakt med denna reservvägbas inom sitt arbetet i Flygvapnet.

Vår utpekning är korrekt.

Även han talar om att det har funnits en flygplanplats sydväst om nuvarande E6, ungefär där järnväger går idag. Det ligger nära till hands att tro att denna flygplansplats "försvann" om/när sträckningen av järnvägen ändrades.

I samband med bygget av nya E6 ska flygplanplatserna som jag har utpekat med nr 1 och 3 ha byggts.
Enligt Wikepedia byggdes detta avsnitt av E6 på tidigt 1990-tal
"Sträckan Morup-Heberg invigdes kort före, 1993...."
http://sv.wikipedia.org/wiki/E6_(Sverige)
Man kan ju undra varför de byggdes så ovanligt stora! Fler flygplan per banände? Reservvägbas för transportflyg? Eller gott om asfalt och pengar?

Under sent 1990-tal hörde S 21 Falkenberg till flygbasgrupp Byholma. I denna ingick även sidobaserna Ängelholm, Eneryda/Lidhult, Halmstad, Uråsa, Växjö samt reservbaserna Hallabro (reservvägbas) (och Falkenberg (reservvägbas))
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Emil Lindberg » 29 dec 2008, 21:46

Infogar denna tråd om reservvägbas Tokebo, då den kom att reda ut ett och annat
http://forum.sff.n.se/viewtopic.php?t=1079
Senast redigerad av Emil Lindberg 08 jan 2009, 19:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Kent Schram » 29 dec 2008, 21:52

Hej Emil och god fortsättning.
Kul att äntligen S21 öster om Falkenberg kommit upp igen. Jag håller som bäst på med hjälp av den eminenta bok vi erhöll som medlemsgåva att göra research för en Geocache gömma som skall påminna om denna "Flygraka". Jag ser på din karta ett antal punkter som jag skall kolla. Jag skall upp och plåta lite för innehållet i min cache jag kan ta bilder på det du numrerat ut. Dock vet jag att punkt 2 Flygplans ficka. Denna ficka grävdes upp i somras. Plats nummer 5 tillkom då den stora naturgas ledningen ifrån Danmark drogs fram och det man ser på bilden är en inhägnad plats med stora rörkonstruktioner.Plats 4 är väl en av de platser som jag sedan ett antal år sammankopplat med denna "raka".Plats nr 3 har jag faktiskt inte höjt på ögonen för. Det kan vara så att den ligger dold ifrån vägen av vegetation, den är intressant den skall jag kolla upp.. Vad jag envist blir påmind om är en ev uppställnings plats liknande den på nr 4 som nu försvunnit. den skall ha legat ganska nära nuvarande motorvägen men försvunnit då vägen drogs fram. Som någon tidigare refererades att den skulle ha legat där järnvägen nu finns tror jag inte stämmer. Jag tror tom att den låg något öster om nuvarande motorvägen men kan ha försvunnit då motorvägen drogs fram, om man nu gjorde en ny ficka mittemot shellmacken(Den ficka som grävdes upp i somras). Det vore kul om någon på forumet satt på någon intressant pusselbit.

KS HAD
Kent Schram
 

Re: Försvunna reservvägbaser

Inläggav Erik » 29 dec 2008, 22:03

Emil Lindberg skrev:
Erik skrev:
Emil Lindberg skrev:Reservvägbasen R 8 i Mokorset är dock värre att identifiera (den som vet var denna reservvägbas låg får gärna bidra med info!)
Mokorset


Här kanske?


Hej Erik!

Är din angivelse en kvalificerad gissning? Eller vet du att den utpekade sträckan är en flygraka?

Hej.
Jag skulle nog kalla det en okvalificerad gissning.
Erik
 
Inlägg: 255
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:02

Inläggav Emil Lindberg » 30 dec 2008, 19:35

Kent Schram skrev:Hej Emil och god fortsättning.
Kul att äntligen S21 öster om Falkenberg kommit upp igen. Jag håller som bäst på med hjälp av den eminenta bok vi erhöll som medlemsgåva att göra research för en Geocache gömma som skall påminna om denna "Flygraka". Jag ser på din karta ett antal punkter som jag skall kolla. Jag skall upp och plåta lite för innehållet i min cache jag kan ta bilder på det du numrerat ut. Dock vet jag att punkt 2 Flygplans ficka. Denna ficka grävdes upp i somras. Plats nummer 5 tillkom då den stora naturgas ledningen ifrån Danmark drogs fram och det man ser på bilden är en inhägnad plats med stora rörkonstruktioner.Plats 4 är väl en av de platser som jag sedan ett antal år sammankopplat med denna "raka".Plats nr 3 har jag faktiskt inte höjt på ögonen för. Det kan vara så att den ligger dold ifrån vägen av vegetation, den är intressant den skall jag kolla upp.. Vad jag envist blir påmind om är en ev uppställnings plats liknande den på nr 4 som nu försvunnit. den skall ha legat ganska nära nuvarande motorvägen men försvunnit då vägen drogs fram. Som någon tidigare refererades att den skulle ha legat där järnvägen nu finns tror jag inte stämmer. Jag tror tom att den låg något öster om nuvarande motorvägen men kan ha försvunnit då motorvägen drogs fram, om man nu gjorde en ny ficka mittemot shellmacken(Den ficka som grävdes upp i somras). Det vore kul om någon på forumet satt på någon intressant pusselbit.

KS HAD


Ja, ut och plåta innan allt har försvunnit!!!

Den som hävdade att det hade legat en flygplanplats (ficka) ungefär där järnvägen nu går jobbade, som sagt, i Flygvapnet och hade vissa kopplingar till denna reservvägbas. Dock vet jag inte om han kom i kontakt med basen innan järnvägen anlades/drogs om.
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav ekansm » 31 dec 2008, 16:42

Lasse N skrev:Angående Mokorset så ligger flygrakan betydligt längre västerut, om jag inte är helt ute och cyklar.
Följ Rv 50 till byn Glössbo och rakt västerut därifrån ligger den.
Har åkt vägen några gånger och det är den enda raksträcka med denna längd som passar in på angivelsen 2600 m.


Kartan anger rätt plats för denna reservvägbas. Den har ju också de
typiska klargöringsplatserna i bägge ändarna. Längden är troligen
felaktigt angiven i sammanställningar av olika slag men detta är rätt plats.
Platsen väster om Glössbo är alldeles för kuperad för att användas.
ekansm
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 27 dec 2008, 19:15
Ort: Marmaverken

Inläggav Emil Lindberg » 31 dec 2008, 17:38

ekansm skrev:
Lasse N skrev:Angående Mokorset så ligger flygrakan betydligt längre västerut, om jag inte är helt ute och cyklar.
Följ Rv 50 till byn Glössbo och rakt västerut därifrån ligger den.
Har åkt vägen några gånger och det är den enda raksträcka med denna längd som passar in på angivelsen 2600 m.


Kartan anger rätt plats för denna reservvägbas. Den har ju också de
typiska klargöringsplatserna i bägge ändarna. Längden är troligen
felaktigt angiven i sammanställningar av olika slag men detta är rätt plats.


Du har så rätt "ekansm"!
Och Erik, jag ber så hemskt mycket om ursäkt!
Här är Hitta.se lurig som attan! Om man beskådar sträckan i zoom-nivå 8(som du länkade till) syns inte flygplan-platserna! Och zoom-nivå 8 är en lagom nivå när man ska svepa över ett landskap och leta efter flygrakor med dessa karateristiska flygplan-platser i banändarna.
Men flygplan-platserna syns tydligt i både nivå 7 och 9 (som jag nu provade och insåg mitt misstag). Jag har letat efter denna flygraka säkert 4-5 gånger, men samtliga gånger har jag nyttjat nivå 8....
Samma fenomen upptäckte jag när jag letade efter reservvägbas S 81 Älvkarleby.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst