Moderator: Sven-Erik Jönsson
Emil Lindberg skrev:Då både du Bengt och Lennart A har angivit flygrakan vid Hårsbäck (nummer 1 på översiktsbilden) lutar det ju åt att det var denna sträcka som nyttjades som övningsbas.
I rapporten "Svenska reservvägbaser" står följande att läsa på sida 20:
"CFV hade i mars 1963 rekommenderat att Hebybasen i stället skulle byggas ut som en reservvägbas. Den skulle
ligga på väg 254 mellan Albäck och Heby och banan skulle ha måtten 12 x 2 000 m."
Detta stödjer ännu mer att det var "nr 1" som var det som kallades Heby-basen.
Emil Lindberg skrev:
Men om nu den reservvägbas som ligger söder om Heby (nr 1 på översiktsbilden) verkligen är Heby-basen som användes som övningsbas, vilken är då den andra (nr 2)?!?
Är det ens en reservvägbas? (Vissa andra "debatter" på internet hävdar detta). Finns det någon från trakterna närvarande på detta forum som kan bekräfta eller dementera denna flygrakas (nr 2) existens?
Enligt både "Svenska flygbaser"," Svenska militära flygbaser" och "Svenska reservvägbaser" så har det bara funnits en annan reservvägbas i västmanlands län
Bengt Ekbladh skrev:Hej!
På sid 173 i Sv. Flygbaser, finns en skiss på FK Mitt ,BAS 98.
Finns en bas ca.mellan Arlanda och F16.
Enligt texten :: Östuna ?
Frågetecknet av författaren.
Ser inte namnet någon annanstans.
Någon som vet mer?
Bengt
Bengt Ekbladh skrev:Hej Emil:
Och då andra baser verkar någorlunda ”rätt” utsatta verkar din teori ej stämma,
Men vi får höra vad andra kan säga.
Bengt
Emil Lindberg skrev:Enligt ”Svenska militära flygbaser”, ”Svenska reservvägbaser” och ”Svenska flygbaser” låg (ligger) det en reservvägbas i trakterna kring Falkenberg, vid något som heter Gamla Björkäng.
Något Gamla Björkäng hittar jag inte. Men ost-nordost om Falkenberg hittar jag en vägsträcka med något som liknar flygplanplatser. Kan detta vara reservvägbas S 21 Falkenberg?
Reservvägbas S 21 Falkenberg? Tryck på satellit för flygfoto.
Om det nu är en reservvägbas så har den ju två ovanligt stora flygplansfickor (nr 2 och 4 på bilden).
Jag tog hjälp av mätfunktionen som finns på Hitta.se, och mätte upp flygplanplats nr 4 till ca 60 x 24 m (24 m från den sydöstra vägkanten). Denna flygplanplats är dessutom rektangulär, vilket är ovanligt för reservvägbaser och vägbaser.
Nr 2 är något mindre, ca 50 x 25, och dessutom ”avsneddad” i den nordöstra delen.
Dessa mått bör jämföras med de flygplanplatser som brukar finnas vid reservvägbaser och kortbanor, vanligtvis ca 30 x 15 m. Se ”Svenska reservvägbaser” sida 16.
Var reservvägbasen (S 21 Falkenberg?) i länken ovan dimensionerad för mer än en rote i var ”banände”, därav de stora flygplanplatserna?
Eller var den dimensionerad främst för transportflygplan?
Nr 3 och 5 ser ju också ut som plattor avsedda för flygplan. Vad skulle det annars kunna vara ”mitt ute i ingenstans”?
Stig Kjellman skrev:Falkenberg var uppe här i våras.
Emil Lindberg skrev:
Hej Erik!
Är din angivelse en kvalificerad gissning? Eller vet du att den utpekade sträckan är en flygraka?
Kent Schram skrev:Hej Emil och god fortsättning.
Kul att äntligen S21 öster om Falkenberg kommit upp igen. Jag håller som bäst på med hjälp av den eminenta bok vi erhöll som medlemsgåva att göra research för en Geocache gömma som skall påminna om denna "Flygraka". Jag ser på din karta ett antal punkter som jag skall kolla. Jag skall upp och plåta lite för innehållet i min cache jag kan ta bilder på det du numrerat ut. Dock vet jag att punkt 2 Flygplans ficka. Denna ficka grävdes upp i somras. Plats nummer 5 tillkom då den stora naturgas ledningen ifrån Danmark drogs fram och det man ser på bilden är en inhägnad plats med stora rörkonstruktioner.Plats 4 är väl en av de platser som jag sedan ett antal år sammankopplat med denna "raka".Plats nr 3 har jag faktiskt inte höjt på ögonen för. Det kan vara så att den ligger dold ifrån vägen av vegetation, den är intressant den skall jag kolla upp.. Vad jag envist blir påmind om är en ev uppställnings plats liknande den på nr 4 som nu försvunnit. den skall ha legat ganska nära nuvarande motorvägen men försvunnit då vägen drogs fram. Som någon tidigare refererades att den skulle ha legat där järnvägen nu finns tror jag inte stämmer. Jag tror tom att den låg något öster om nuvarande motorvägen men kan ha försvunnit då motorvägen drogs fram, om man nu gjorde en ny ficka mittemot shellmacken(Den ficka som grävdes upp i somras). Det vore kul om någon på forumet satt på någon intressant pusselbit.
KS HAD
Lasse N skrev:Angående Mokorset så ligger flygrakan betydligt längre västerut, om jag inte är helt ute och cyklar.
Följ Rv 50 till byn Glössbo och rakt västerut därifrån ligger den.
Har åkt vägen några gånger och det är den enda raksträcka med denna längd som passar in på angivelsen 2600 m.
ekansm skrev:Lasse N skrev:Angående Mokorset så ligger flygrakan betydligt längre västerut, om jag inte är helt ute och cyklar.
Följ Rv 50 till byn Glössbo och rakt västerut därifrån ligger den.
Har åkt vägen några gånger och det är den enda raksträcka med denna längd som passar in på angivelsen 2600 m.
Kartan anger rätt plats för denna reservvägbas. Den har ju också de
typiska klargöringsplatserna i bägge ändarna. Längden är troligen
felaktigt angiven i sammanställningar av olika slag men detta är rätt plats.
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst