Tp 82 Vickers Varsity

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Stig Jarlevik » 17 feb 2019, 19:15

Hej

Undrar om någon har bättre basfakta om Tp 82:an än vad jag har hittat?
1) Officiellt datum när den blev godkänd?
2) Vet man vilka som genomgick skolning i England och (utgår jag ifrån) även leveransflög den till Sverige?
3) Officiellt datum när den togs ur bruk?
4) Finns det något mer precist datum när den fick märkningen 80? Alldeles för många odaterade foton i omlopp, men det bör ha varit runt 1964-65, eller....?
5) Att hoppas få översynsdatum är väl att hoppas på för mycket? :D

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 feb 2019, 21:17

Tp 82 Vickers Varsity fråga
Kanske liten hjälp?

viewtopic.php?f=117&t=12675
Bengt Ekbladh
 

Re: Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Stig Jarlevik » 18 feb 2019, 13:35

Tack Bengt

Jag har redan kollat den sidan. Inte heller FM eller Kontakt har några officiella datum.
Vad jag är ute efter är lite "Leif Fredin" information. Han var bra på att gräva fram en massa fina uppgifter.
Alltid hjälpsam när man ibland var i Stockholm. Saknad av mig!

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 feb 2019, 22:18

Tack Stig...vi alla saknar Leifs uppgifter, Stor saknad.
...
Några notiser jag hittade.
Flygplanet provflögs på Vickers Armstrongs fabrik i Hurn vid Bournemouth den 11 december 1952.
Dess tillverkningsnummer var c/n 622. Det levererades till det svenska flygvapnet i januari 1953 och fick beteckningen 82001.
Flygplanet tjänstgjorde på F 8 fram till mars 1973, då det överfördes till de flyghistoriska samlingarna på Malmen.
Den totala flygtiden blev 3984 timmar.
...
Användning 1953-01-01 - 1973-01-01 i Arboga, Västmanland, Sverige av Svea flygflottilj, F 8.
http://www.kringla.nu/kringla/objekt?re ... /FVM100038

Flygradiopejl 4 (Frp-4) var installerad i bl.a. flygplan:
Tp 52 Canberra, Tp 79 DC 3, Tp 82 Vickers Varsity, Tp 83 Pembroke och Hkp 4 Boeing Vertol 107.
...
WJ900 Vickers Varsity T1
Divered off Contract to Swedish Air Force as 82001, pres. Malmsatt
...
During 1953 a standard Varsity from the production run of 163, WJ900, was selected for
conversion at Hurn to Sigint capability for Sweden
(and was replaced by an extra aircraft for the RAF, XD366).
Two Canberras were also obtained for similar purposes.
The arrival of two Caravelles in 1971 rendered these aircraft obsolete and the Varsity was fortunately set aside for preservation,along with one of the Canberras
..
Har någon koll på boken Vickers Aircraft since 1908 av C.F. Andrews (Putnam, 1969)
På forumet fann jag..
viewtopic.php?t=399

Hemligheten var ju stor i dåtid och tydligen även nu...
Utgår från att utrustningen urmonterades Före lev till museet...så
avställningen skedde troligen ett bra tag före mars -73, då det tydligen ankom F3..om nu det datum stämmer?

Man kan ju undra vilken kod 82001 hade FÖRE nr -80 kom,
och det var väl en bit in i -60-talet
,,,
Stigs frågor kvarstår::
1) Officiellt datum när den blev godkänd?
2) Vet man vilka som genomgick skolning i England och (utgår jag ifrån) även leveransflög den till Sverige?
3) Officiellt datum när den togs ur bruk?
4) Finns det något mer precist datum när den fick märkningen 80? Alldeles för många odaterade foton i omlopp, men det bör ha varit runt 1964-65, eller....?
5) Att hoppas få översynsdatum är väl att hoppas på för mycket?
Bengt Ekbladh
 

Re: Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Lars Sundin » 18 feb 2019, 23:49

Om Svenska Varsity kan man läsa artiklar i SFT nr 5/2001 och 3/2003, men inga av de efterfrågade "kalenderdata" verkar finnas där. Att SvD inte verkar ha någon notis om planets ankomst till Sverige är inte att förundra sig över.

Kanske Bertil Skogsberg skrivit något någonstans.

Har Arne Andersson publicera något?

Finns något matnyttigt i Kontakt nr 41?


Svensk Flygplanshistorik verkar inte behandla Varsityn. Sajten har f ö bytt adress till https://svfplhist.home.blog/ . Om allt material är med vet jag inte.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 feb 2019, 11:29

Beträffande frågan om koden.
enl.
"Flygplansritningar nr 5 //Transportflygplan 1926-1989 .
Bild av Tp 82 med enbart en 8:a och tom stjärt, samt endast ett fåtal antenner
Text säger, troligen rätt nylevererat.
80 tillkom väl en bit in på -60-talet.
Bengt Ekbladh
 

Re: Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 feb 2019, 16:26

Jag skrev::conversion at Hurn to Sigint capability for Sweden
...
Flygplanet provflögs på Vickers Armstrongs fabrik i Hurn vid Bournemouth den 11 december 1952. Dess tillverkningsnummer var c/n 622. Det levererades till det svenska flygvapnet i januari 1953 och fick beteckningen 82001.

Sysslade Vickers Armstrongs fabrik i Hurn mycket med modifieringar?
Låg/ligger utanför Southampton
Meruppgifter?
Bengt Ekbladh
 

Re: Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Stig Jarlevik » 19 feb 2019, 17:04

Bengt

Vickers huvudfabrik vid den här tiden låg i Weybridge.
Då man befarade stockningar vid tillverkningen av både Viscount och Valiant så byggdes en ny fabrik i Hurn (Bournemouth) som öppnade 1951
146 Varsities byggdes totalt där.
Vad gäller konverteringen så var ju Varsity framtagen specifikt för navigeringsskolning men också för bombfällning (gondolen).
Sverige skickade väldigt noggranna uppgifter vilka modifieringar som krävdes i kabinen, men allt detta var ju enbart basutrustning. All elektronisk utrustning installerades i Sverige.
Jag antar - men vet inte - att denna utrustning monterades ur varje gång Tp 82an flög över för service.

Hälsningar
Stig
Stig Jarlevik
 
Inlägg: 230
Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58

Re: Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 feb 2019, 17:29

Tack Stig.
du skriver:.
""Jag antar - men vet inte - att denna utrustning monterades ur varje gång Tp 82an flög över för service.""
Så borde det ju vara om servicen skulle göras i England, (Ingen specialist kunskap i Sverige på Kärran?)
Du kanske har några vistelser i England för översyn?
Beträffande avsaknad av bilder på Varsity är det väl ett bra ex.på sekretessen, Då....

Nu är det inte bra , men är övertygad att ""smygbilder"" Finns och kanske kan komma fram.
Toppen vore ju om någon ex. pilot kan träda fram och berätta ...något..
..
Ja Stig, du verkar inte få många svar..
Vi ger inte upp.
Hälsn. Bengt
.
Bengt Ekbladh
 

Re: Tp 82 Vickers Varsity

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 feb 2019, 23:58

Flygplan TP 82 Vickers Varsity märkt nummer 80 tillhörande F 8 Barkarby landar på F 3 Malmens flygfält, våren 1973
….
https://digitaltmuseum.se/021016967162/ ... 8-barkarby
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst