Var/när hände detta?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Var/när hände detta?

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 feb 2019, 22:14

Var/när hände detta?
flygspanare,jag hoppade och landade på stora vägen mellan Mjölby och Linköping ungefär kl. 01.00
Den värnpliktige fick en veckas permission


"",Här fortsätter serien från föregående nummer av Älvsborgarna, om Åke Dalåkers spännande liv som flygspanare.
Han har hunnit vara med om mycket, så fortsättning följer i kommande nummer av Älvsborgarna.
Mörkerflygning stod på programmet. Den kvällen var jag dagofficer. Befann mig för tillfället i flygledartornet,
då det kommer ett May Day-anrop från en Caproni, som befann sig strax söder om Linköping. ”Vi har brand ombord.
Vi måste hoppa”. Vi kunde se flammorna från nedslaget, då maskinen tog mark. Ut med ambulanser och brandbilar.
Maskinen var bara en askhög. Såväl förare som spanare hade hoppat. Hittades i mörkret oskadda. Men var fanns den
lille värnpliktige färdmekanikern. Hade han hört ordern: ”Hoppa”? Färdmekanikerna i denna flygplanstyp fanns bakom förar- och spanarsätena.
En plywoodvägg skilde dem åt. Vi sökte hela natten efter färdmekanikern. Tyvärr.
Klockan åtta på morgonen skulle jag som dagofficer övervaka vaktavlösningen vid Stora vaktgrinden.
Då uppenbarar sig en damcykel trampad av den efterlyste färdmekanikern.
På pakethållaren låg ett knyte i form av en fallskärm. Vad glad jag blev!
Berätta! ”Jo – jag hoppade och landade på stora vägen mellan Mjölby och Linköping ungefär kl. 01.00.
Då jag står där och samlar ihop fallskärmen, kommer en flicka cyklande i mörkret. Hon bodde i en gård i närheten.
Jag följde med henne. Var hos henne resten av natten. Fick låna hennes cykel – och nu är jag här!”
Jag tog med mig färdmekanikern till flygflottiljchefen – den buttre Bäckhammar. Han var givetvis orienterad om flygkraschen.
För en gångs skull sken han upp, då han konfronterades med den fallskärmshoppande flygmekanikern.
På den tiden – tidigt 40-tal – var det ganska vanligt med flyghaverier. Den värnpliktige fick en veckas permission – och var mycket nöjd med det.
Flygföraren och spanaren var ännu mer nöjda över denna utveckling av kraschen. Presstjänsten på F3 var inte särdeles utvecklad.
Det kom inte ens en notis i tidningarna om denna händelse. Nu är den tryckt och ärendet är sedan åtskilliga år preskriberat.
Åke Dalåker""


flygspanare Åke Dalåker...
vILKET tillbud/haveri berättar detta?
http://www.cccs.nu/Arkiv/Alvsborgarna%20dec%202008.pdf
Bengt Ekbladh
 

Re: Var/när hände detta?

Inläggav Lars Larsson » 17 feb 2019, 15:42

Hej,

Den enda S 16 som stämmer in på beskrivningen (haveri vid Linköping + hela besättningen räddade sig i fallskärm) är 3337.

Vådautlösning av fallskärmsljus i fpl. Fsig ltn T.A.R.Norlin, ff ltn Sune Stark, fsig/elev sgt T.J.Fried och fsk vpl Bengt Gunnar Wilhelm Pettersson hoppade.

viewtopic.php?f=63&t=11803

Det hände alltså 1942-05-12.

/Lars Larsson


Edit: Länk till historiken för 3337.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst