Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Stellan » 22 jun 2017, 12:12

Kan någon identifiera den vapensköld som sitter på motorkåpan på denna Tp 91, scrolla ned lite till bilden där pojken kikar in i cockpit viewtopic.php?f=10&t=4935&p=21647&sid=5ef0e95159fff2ad4e4695e6fcbbbabd#p21647

Safiren deltog i Antarktisexpeditionen 1951-52 därav pingvinen. Men när och var tillkom vapenskölden och vet någon de exakta färgerna? Vitt och rött på svart sköld är ett möjligt alternativ.

Lägg även märke till domen som sitter strax bakom cockpit och torde huserat navigationsutrustning som tillkom i samband med Antarktisexpeditionen.

Bilden är med största sannolikhet tagen på Jönköpings flyplats 17 maj 1953 då flydag begicks. Någon som vet mer om det?

002-1017774.jpg
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Lars Sundin » 23 jun 2017, 13:00

En sådan där fråga som får mig att leta, men jag fann inget svar.

Det finns i "Ett år i luften" 1953 en trevligt skriven artikel med illustrationer skriven av flygexpeditionens ledare, kapten Reinhold von Essen. Jag har skannat en del av ett uppslag där man ser de två planen som användes. Man kan se Safiren SE-BTY på skidor, och "nav-bubblan" kan anas. Saab-emblemet syns och fanns kvar även på fotot från Jönköping. På Beechcraften SE-BTX kan man se en pingvin påmålad. Jag är inte säker på att bilden är från Antarktis. En annan bild av -BTX på skidor på isen i Antarktis saknar pingvin.

Vapenskölden verkar avbilda någon typ av Malteser- eller Johanniter-kors. Det finns visst en brittisk Johanniterorden. Jag såg ingen koppling till släkten von Essens vapen.
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... arktis.jpg

Man var litet besviken på att skidorna satte ned farten på Safiren. Den mesta flygningen verkar ha skett med Beechcraften. Omöjligt flyga enligt VFR, på låg höjd upplagt för felbedömningar. "Omedelbart efter lättningen förlorade man emellertid varje känsla för flyghöjden, den kunde vara vad som helst mellan 5 och 500 meter. Genom de starka reflexerna från snön lyfts horisonten skenbart upp och vi fann oss liksom i en gryta med gnistrande vita väggar...gick över till att flyga helt på instrument." På 1000 meters höjd började dock horisonten komma på plats och detaljer i snötäcket började kunna urskiljas.

Det slår mig efteråt att Pembroke (syns på Jönköpingsbilden) verkar ha börjat levereras till Flygvapnet först i december 1954, varför den rätt gulliga bilden av grabben som kikar in (man minns ju...) nog är från 1955 eller senare. 1955 flög Flygkadettskolan till Malta, kan Safiren ha varit med då?
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Stellan » 23 jun 2017, 19:17

Tack för inlägget, Lars. Du är inte den enda som funderat på det där med när Pembroke kom till Sverige. 1955 är korrekt och den enda Tp 83 jag hittar i rullorna som ska haft den märkningen är 83005 som tydligen hade märkningen 1-35 när den var helt ny i landet om jag uppfattar saken rätt:

83005
Tp 83
Typ: Hunting Percival P66 Pembroke C.Mk 52
Tillverkad av Hunting Percival Aircraft,Luton,Storbritannien
c/n: P66/47
Tillverkningsår: 1955


1955-04-14 Till F1 märkning 1-35, 1-5
1955-05-20 Godkänd
? Till F8 märkning 8-82
1973-06-29 Kasserad,full gångtid.

Gångtid: 4485 timmar

Till brand- och räddningsövningar på F21.

http://www.fht.nu/fv_bilder_flygbas_fly ... apnet.html står att läsa:

"1955, september: Flygkadettskolans utlandsflygning går till Malta. Mellanlandningar görs i Holland, Frankrike och Italien. Flygningen genomförs med 24 st J 29 samt 4 transportplan. Den 9 september är man åter och landar
på Ljungbyhed.

Kan det vara 83005 och kan det vara efter september -55 alltså? Hittar ingen annan märkt 35 i vare sig listan eller i Kontakt nr 90.

Det står inget om att några Tp 91 följde med...

OM märkningen kan härröras till Maltaflygningen...blev några andra flygplan uppmärkta på dylikt sätt?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Stellan » 23 jun 2017, 19:31

[quote="
Det finns i "Ett år i luften" 1953 en trevligt skriven artikel med illustrationer skriven av flygexpeditionens ledare, kapten Reinhold von Essen. Jag har skannat en del av ett uppslag där man ser de två planen som användes. Man kan se Safiren SE-BTY på skidor, och "nav-bubblan" kan anas. Saab-emblemet syns och fanns kvar även på fotot från Jönköping. På Beechcraften SE-BTX kan man se en pingvin påmålad. Jag är inte säker på att bilden är från Antarktis. En annan bild av -BTX på skidor på isen i Antarktis saknar pingvin.
[/quote]

Av någon anledning har jag fått för mig att pingvinerna påmålades under hemresan och att bilden på Beech 18 är kanske vid hemkomsten till Sverige.

Enligt http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=10&t=4934 så:

"Eo 1951-11-01 Använt vid Antarktis-expedition, med båt från Göteborg, anl. Antarktis 1951-12-23, åter med båt 1952-02-24 till Kanarieöarna feb 1952, flög till Bromma 1953-03-01"

Så vid tidpunkten för hemkomsten är det väl fullt möjligt med snö i Sverige.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Stellan » 23 jun 2017, 23:22

Skulle tro att märket med korset på Tp 91 har något med Maltaresan att göra. Frågan är bara hur. RAF Luqa har detta kors i färgerna vitt/rött https://en.wikipedia.org/wiki/RAF_Luqa
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Lars Sundin » 24 jun 2017, 05:42

Stellan skrev:Tack för inlägget, Lars. På http://www.fht.nu/fv_bilder_flygbas_fly ... apnet.html står att läsa:

"1955, september: Flygkadettskolans utlandsflygning går till Malta. Mellanlandningar görs i Holland, Frankrike och Italien. Flygningen genomförs med 24 st J 29 samt 4 transportplan. Den 9 september är man åter och landar
på Ljungbyhed.

Kan det vara 83005 och kan det vara efter september -55 alltså? Hittar ingen annan märkt 35 i vare sig listan eller i Kontakt nr 90.

Det står inget om att några Tp 91 följde med... <L S markering>

OM märkningen kan härröras till Maltaflygningen...blev några andra flygplan uppmärkta på dylikt sätt?


Jag ser att i Ett år i luften 1956 nämns i löjtnant Percy Silfverbergs berättelse om Kadettskolans Malta-flygning på sid. 187 att vid ankomsten till Luqa "väntade bl a vår förbindelseofficer ur RAF, Squadron Leader C. G. Davies D.S.O. och Kapten R. Larsson, flygvapnet. Kapten Larsson hade flugit ned med en Saab Safir en vecka tidigare för att rekognosera och förbereda de svenska flygarnas vistelse på Malta".

Där ser man...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Stellan » 24 jun 2017, 08:12

Lars Sundin skrev:
Stellan skrev:Tack för inlägget, Lars. På http://www.fht.nu/fv_bilder_flygbas_fly ... apnet.html står att läsa:

"1955, september: Flygkadettskolans utlandsflygning går till Malta. Mellanlandningar görs i Holland, Frankrike och Italien. Flygningen genomförs med 24 st J 29 samt 4 transportplan. Den 9 september är man åter och landar
på Ljungbyhed.

Kan det vara 83005 och kan det vara efter september -55 alltså? Hittar ingen annan märkt 35 i vare sig listan eller i Kontakt nr 90.

Det står inget om att några Tp 91 följde med... <L S markering>

OM märkningen kan härröras till Maltaflygningen...blev några andra flygplan uppmärkta på dylikt sätt?


Jag ser att i Ett år i luften 1956 nämns i löjtnant Percy Silfverbergs berättelse om Kadettskolans Malta-flygning på sid. 187 att vid ankomsten till Luqa "väntade bl a vår förbindelseofficer ur RAF, Squadron Leader C. G. Davies D.S.O. och Kapten R. Larsson, flygvapnet. Kapten Larsson hade flugit ned med en Saab Safir en vecka tidigare för att rekognosera och förbereda de svenska flygarnas vistelse på Malta".

Där ser man...

Underbart, Lars, absolut underbart jobbat! Får väl komma förbi med kaka åt Hr Detektiven som tack för hjälpen so far.

När vi ändå har temat uppe, går det att ta reda på mer om pingvinen och vem som prydde flygplanen och när?

För sakens skull kan det ju vara kul att få reda på mer om flygdagen på fotot.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Mats Averkvist » 24 jun 2017, 09:39

Bild
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Stellan » 24 jun 2017, 19:47

Tack Mats, såg den där förut när jag letade på Luqa.

Hmm, nu när vi kommit fram till att 8-19 var ner till Malta för att reka i september 1955 så har ju tidsaxeln förskjutits något mot vad som antogs tidigare. Hittar i rullorna att det var en flygdag i Jönköping den 1 september 1957. Kan 83005 fortfarande varit märkt 1-35 då och 91119 var fortfarande märkt 8-19?

Förutsatt att ingen flygdagsdatumsinformation saknas i kalendern och att 1 september 1957 är rätt, kan informationen nedan leda oss vidare?

"1957-09-01 Jönköping Arr. KSAK & Jönköpings FK. Med bl.a. ”Sveriges enda rea-helikopter…Alouette II” och ”jättesensationen” fransmannen Christian Ladouët som hoppat 560 fallskärmshopp."

Sidospår: tycker att bild nummer 3 är tagen från samma plats som bild nummer 2, dvs Jönköping, och Vätternkusten i bakgrunden som en höjd. Kan detta stämma ?

viewtopic.php?f=10&t=4935
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Mystiskt märke på Tp 91, hjälp önskas

Inläggav Stellan » 24 jun 2017, 20:20

Hittade denna redogörelse
http://sffsmaland.se/Historia/hist/Flyg ... /text.html

Det sägs att det regnade och på bilden så tycks pojkarna och kvinnorna vara iförda regnrockar och i alla fall den nyfikne pojken har stövlar.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst