Sverige anskaffar ev 8-10 st JAS 39E/F

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Sverige anskaffar ev 8-10 st JAS 39E/F

Inläggav Emil Lindberg » 02 okt 2008, 20:13

"Sverige kommer att skaffa mellan åtta och tio Jas Gripenplan av en ny och avancerad modell, om Norge senare i höst bestämmer sig för att köpa 48 Gripenplan. Det framgår av regeringens budget."

Länk till Ekots artikel
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 okt 2008, 20:37

OJ en HALV division!!
Det lär skrämma Ryssen!

Vi bör kanske sprida ut dessa EV. nya E/F på nuvarande JAS div.
Det blir väl 1, xx per division.

JAS 39E/F och JAS NG är alltså ”i stort sett samma plan” ?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Emil Lindberg » 02 okt 2008, 21:06

Dessa 8-10 st lär nog hamna vid ett och samma kompani - flygplanen "ägs" av flygunderhållskompanierna, divisionerna är våra "kunder" och "hyr" flygplanen.

Att ha flera olika versioner, editioner och seriestatusar (snälla be mig inte förklara dessa begrepp) av Gripen vid ett och samma kompani/division kan lätt blir komplext. T.ex får en viss datorburk eller ventil kanske bara sitta monterad i vissa editioner eller seriestatusar. En del editioner har restriktioner, "egenheter", förmågor eller annat som andra editioner kanske inte har.

Vid mitt kompani ägde vi för några år sedan JAS 39 av följande versioner eller editioner
JAS 39C edition 16
JAS 39C edition 17:1
JAS 39C edition 18:5
JAS 39D edition 88:5
JAS 39A edition 15:1
JAS 39C edition 18:9 (ev, minns ej riktigt)
Det var kämpigt för både oss tekniker och för piloterna att hålla isär dessa 5-6 olika utförande av JAS 39.

Således borde det vara olämpligt att sprida ut dessa JAS 39E/F, det lär "kosta" mer än vad det "smakar".
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 okt 2008, 21:13

Hej Emil.
Naturligtvis, ville bara tillspetsa det hela
för att peka på antalet, något enligt min mening.

För underhåll skall/bör ju samma typ hållas "samman"

Frågan: JAS E/F kontra JAS NG

Likhetstecken?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Karl Persson » 03 okt 2008, 19:25

Hur många och när det skall anskaffas E/F modell är en fråga för oss själva.

Det Sverige gör är att ge ett löfte till Norge utan att föregå framtida försvarsbeslut då vi i framtiden förväntas ha mer än 10 flygplan.

Alltså behöver man inte spekulera så värst mycket idag om vad man ska göra av 8-10 st flygplan någon gång i framtiden.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 okt 2008, 19:36

Ingen skillnad mellan JAS 39E/F och JAS 39 NG ???

Norge erbjuds JAS 39 NG ?

Sverige skall ev. köpa JAS 39 E/F ?

Samma grundplan ?

Vore bra med ett klargörande?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Karl Persson » 03 okt 2008, 20:07

Bengt Ekbladh skrev:Ingen skillnad mellan JAS 39E/F och JAS 39 NG ???

Norge erbjuds JAS 39 NG ?

Sverige skall ev. köpa JAS 39 E/F ?

Samma grundplan ?

Vore bra med ett klargörande?

Bengt


Gripen NG är ett arbetsnamn på nya gripenmodeller baserat på det nya flygplanskrovet och motor.

E/F är en tänkbar version för Norge, Danmark och Sverige. Köper inte Norge/Danmark Gripen så blir den Svenska E/F versionen kanske lite mindre avancerad. Kanske inte ens ett nytt NG skrov. Just därför lovar vi nu Norge att vi väljer samma variant som dom eventuellt väljer.

Indiens version är en annan NG version. Brasiliens en tredje...
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 okt 2008, 20:16

Karl skrev:
>Indiens version är en annan NG version. Brasiliens en tredje...>

Du får gärna utveckla...

Anpassning till ev "behov/krav"

Något i likhet med Mirage varianter:: anpassade efter förfrågan i oändlighet ?

>>Kanske inte ens ett nytt NG skrov. Just därför lovar vi nu Norge >>

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Karl Persson » 03 okt 2008, 20:30

Bengt Ekbladh skrev:Karl skrev:
>Indiens version är en annan NG version. Brasiliens en tredje...>

Du får gärna utveckla...

Anpassning till ev "behov/krav"



Just i Indiens fall så handlar det om en snävare leveranstid än till Norge så vissa saker hinner inte gå in i planet, tex den nya datortarkitekturen som fortfarande bygger på C/D. Ryktet säger att även radarantennen plockas från annat håll.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 okt 2008, 20:43

Fint Karl.
OM nu Indien köper/licenstillverkar JAS:en, är väl en affär med Pakistan utesluten eller ??

Hur är nuläget angående potentiella JAS kunder ?

JAS som Aggressors vore väl mumma?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Karl Persson » 03 okt 2008, 21:09

Pakistan är nog uteslutet oavsett dels på Svenska politiska skäl men främst för att Pakistan nu lutar sig på Kina mer och mer. Dom tillverkar JF-17 tillsammans som är en lågpris modell som ska byggas i stora nummer kanske mot 150-200 st. Tror dom har 7 st nu.

Till detta kommer Kinas J-10 eller snarare exportvarianten av denna (FC-20), som är något mellan Viggen och Gripen i prestanda kan man väl förmoda. Något kontrakt har inte skrivit men man har deklarerat en avsikt om 36 st.

Till detta så moderniseras deras F-16 och ett mindre antal nyanskaffas (fick dom köpa som tack för stödet till kriget mot terror).

Så Pakistan är nog rätt så nöjda.

I övrigt så är Gripen med i många upphandlingar nu men chanserna till affär är jättesvåra att tyda. Det närmaste året är viktigt...
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst