Utveckling av Gripen skjuts på framtiden

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Utveckling av Gripen skjuts på framtiden

Inläggav Emil Lindberg » 21 sep 2008, 20:45

Här är en nyhet som jag tycker att det har varit tyst om.

I nedanstående länk går att läsa
"...liksom en taktisk obemannad flygfarkost, samtidigt skjuts vissa delar av Jas Gripens utveckling på framtiden."

http://www.sr.se/ekot/sokresult.asp?fir ... %F6rsvaret

Vad är det för obemannad flygfarkost som avses?

Vilka utvecklingar av Gripen har man lagt på is? Hjälmsikte? RB 98 IRIS-T? JAS 39E/F?
Användarvisningsbild
Emil Lindberg
 
Inlägg: 1136
Blev medlem: 25 feb 2008, 20:35
Ort: Kallinge

Inläggav Karl Persson » 21 sep 2008, 21:43

RB98 och HMD är beställt och avbryts inte.

Om utveckling, så föreslår man att viss planering fördröjs ett tag tills Regeringen fastslagit hur litet Flygvapen vi ska ha och hur Norge och andra länder ställer sig till systemet.

Man vill tänka utan att spendera pengar samtidigt. Tex om Norge inte väljer Gripen så kanske vi satsar på utveckling av färre delar av Gripen NG för den version som ska heta E/F.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Utveckling av Gripen skjuts på framtiden

Inläggav curtll » 21 sep 2008, 21:56

Hej Emil
Jag antar att det är SAAB:s projekt Baby SHARC som avses med "obemannad farkost".
Naturligtvis en gissning!!
Curt
Användarvisningsbild
curtll
 
Inlägg: 102
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:07
Ort: Vidsel

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 sep 2008, 22:01

SAAB:s projekt Baby SHARC

berätta mer

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Inläggav Karl Persson » 21 sep 2008, 22:33

Nej den obemannade farkosten är den TUAV som planeras ersätta Ugglan TUAV-1 efter 2015. Hur den ska se ut är en öppen fråga och kan direktanskaffas om det finns behov...

Baby-Sharc är ingen kandidat utan en del av Saabs teknikforskning inom området smyganpassade autonomiska UAV:er. Saab har föreslagit andra lösningar för TUAV-2 till Försvarsmakten, en för VTOL och en för ramp som Ugglan.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inläggav Lars Sundin » 21 sep 2008, 23:39

Kan det vara statens (ganska lilla) stöd till Saabs medverkan i det paneuropeiska nEUROn UAV-projektet som Saab lyckades kämpa sig till härom året som avses upphöra? Jag har dock vid googling inte hittat några nyheter om s k besparingar där namnet nEUROn nämns.

"Namn" som Filur m fl "hör ihop" med nEUROn-projektet. En artikel från i somras http://www.ainonline.com/news/single-news-page/article/amid-calls-for-collaboration-ucav-efforts-split-in-three/ kan kanske vara upplysande.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Karl Persson » 22 sep 2008, 00:06

Lars Sundin skrev:Kan det vara statens (ganska lilla) stöd till Saabs medverkan i det paneuropeiska nEUROn UAV-projektet som Saab lyckades kämpa sig till härom året som avses upphöra?


NEJ.
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst