Info om haveri Uppland 1973.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Info om haveri Uppland 1973.

Inläggav Waldo » 15 jul 2008, 11:12

Hejsan.

Jag heter Mats Eriksson och bor i en by som heter Långhundra som grovt sett ligger mellan Norrtälje och Uppsala i Uppland.
Där skall enligt uppgift ett civilt flygplan av Cessna typ ha havererat i början av 1973 i ett skogsområde i närheten av sjön Trimsjön, närmare bestämt vid ett ställe som heter Valkebyfjäll. Jag har själv sett vraket av planet och är nu nyfiken på hur det hammnade där och varför, hur gick det med piloten? Fanns där några passagerare?

Har även hört talas om ett militärtplan av typen J29 "Flygande tunnan" som även det skall ha havererat i närheten. Vet dock inte år för händelsen utan endast att platsen skulle vara vid ett ställe som bär namnet "Baddet".

Hur gör jag för att på något sätt få uppgifter om dessa haverier? Kan ni hjälpa mig? Jag har varit i kontakt både med haverikommissionen och luftfartsstyrelsen. Fick från FHK tips om riksarkivet där sökandet ledde till LFV som jag mailat och väntar svar från. Luftfartsstyrelsen tipsade mig om detta forum. Annars får man väll ta sig till Carolina Rediviva i Uppsala och kika i gamla tidningar från tiden för händelsen.

Tacksam för svar.


Mvh//Mats Eriksson.
Waldo
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jul 2008, 10:47

Inläggav Per Björkqvist » 16 jul 2008, 18:01

Vad gäller militära haverier så är det Krigsarkivet i Sthlm du ska kontakta avseende haverirapporter.
Det underlättar om du vet årtal,plats osv fler detaljer så kan de kopiera haverirapporten och skicka.
Inte billigt(prisläge idag vet ej) men då får man så gott som all info runt haveriet.
Viss medicinsk info och bilder får man inte av naturliga skäl ta del av men
i övrigt en komplett utredning.
Rekommenderas.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Inläggav Lars Sundin » 16 jul 2008, 19:36

Hej Waldo/Mats (och alla som söker uppgifter om haverier "på bygden")!

Det finns som Per Björkqvist nämner arkiv att söka i.

Det har varit några liknande frågor uppe förut på forumet och ibland har det kommit ett svar varvid den som frågar ofta blivit väldigt glad för detta. En viktig funktion detta forum har - tycker jag.

Sedan visar det sig att minnen och "folkminnet" är vanskligt, man kan minnas ordentligt fel på både årtal, plats, flygplantyp och andra detaljer. Platsangivelser är ofta ett problem. De platsnamn du gav sade mig inget, men jag lyckades i alla fall hitta platserna på kartan. I haveriförteckningar har man ofta givit avstånd och riktning till närmaste samhälle eller kyrka.

Kanske hembygdsföreningen vet. Eller F 16:s kamratförening (haveriet skedde ju ganska nära denna flottilj och man ju gissa att planet kom därifrån (eller F 20, också på Ärna). Föreningarna listas på SFF hemsida, F 16-föreningen finns på http://www.f16kamratforening.org/.

Svårare haverier kan ju vara omnämnda i årskrönikor typ" När, Var Hur?" eller SvD:s "Anno" gissar jag - men jag har ingen erfarenhet härav. Vidare har sedan 40-talet utkommit "flygårsböcker" (olika titlar) med undantag av några år på 70 talet (tror jag). I många av dessa finns krönikor där haverier brukar omnämnas, men ca 1955 - ca 1983 är en svart fläck tror jag.

SFF:s Kronologi tar upp enstaka olyckor.

Sedan skriver flyghistoriker gärna monografier över flygplantyper och där brukar det finnas en listning vad som hänt de olika fpl-individerna. För J 29 är det "Flygande tunnan - en antologi" http://www.internetbokhandeln.se/flygande-tunnan-9185496790/bok/9789185496792/ som gäller. Hjälp kan man även ha av Air Historic Researchs bok "In memoriam" som förtecknar alla militära flygolyckor med dödlig utgång. Båda dessa böcker kan jag tänka mig finns på kommunala bibliotek.

Det finns även haverilistningar för ett par militära typer på webben, se http://hem.passagen.se/hankri/index.htm.

Sedan finns det säkert någon som har koll på Sveriges alla Cessnor genom åren. Kanske ett svar droppar in så småningom.

Men som sagt, vill du ha detaljer om militära haverier är det Krigsarkivet som gäller (annat än för vissa omskrivna haverier måhända.)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Waldo » 16 jul 2008, 22:31

Hej igen.

Tackar för utförliga svar. Ska kika igenom länkarna och kontakta närliggande flygflottiljer angåenda Tunnan haveriet och försöka få fatt i mer info om plats och tidpunkter för detta. Platsnamnen för civilplanets haveri är inom marginalerna för var planet ligger, tunnan är det luddigare med men ska försöka få bättre info.

Tackar ännu en gång. :)

Mvh//Matte.
Waldo
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jul 2008, 10:47

Inläggav Fredric Lagerquist » 16 jul 2008, 22:55

Var haveriet med Cessnan 1973 ett totalhaveri? sökt på Norrtälje och Långhundra och hittills inget napp...

Typ av Cessna vore också intressant att veta. Om den var en- eller tvåmotorig.
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Inläggav Lars Sundin » 17 jul 2008, 03:24

Lars Sundin skrev:
.... De platsnamn du gav sade mig inget, men jag lyckades i alla fall hitta platserna på kartan. I haveriförteckningar har man ofta givit avstånd och riktning till närmaste samhälle eller kyrka.
...



Efter en massa hattande mellan olika kartor (på Internet; mina papperskartor är för "grova") och med en PC som lätt tjuvstoppar åstadkom jag en karta (tack Yahoo men även Lantmäteriet) som finns på http://larssundin.ownit.nu/Karta_ost_Uppsala.jpg och där jag ritat in haveriplatserna som jag tolkat Waldos platsangivelser. Jag kan förstås ha ritat litet fel. Man får sedan fundera över hur platserna har referats till i haverirapporter, mediarapportering o d. För J 29-haveriet kanske man talade om Länna eller Almunge.

Det handlar tydligen om haveriplatser ca 2 mil ostsydost om Uppsala, ganska nära den kraftledning som går i syd-nordlig riktning och passerar väster om Husby-Långhundra som ligger under kartans kant.

Klart är väl att Norrtälje inte är aktuellt även om det finns ett Baddet i närheten. (Tänk vilka otroliga platsnamn det finns, hade aldrig hört namnet förut och så visar det sig att det finns på flera ställen i Uppland eller dess nära omgivning och man förstår att ortsnamnsforskning är - eller var - ett klassiskt akademiskt ämne.)

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Ett sidospår: "flyget på bygden"- Funbo-planet

Inläggav Lars Sundin » 17 jul 2008, 04:25

Kanske hajar några till när de ser platsnamnet Funbo mellan Uppsala och Almunge på kartan som jag hänvisade till i mitt inlägg. Funbo-planet har man ju hört talas om - vad det nu var. Se då http://arlandaflygsamlingar.se/showitem.asp?prod=13&item=200038 där planets historia beskrivs liksom restaureringen vid Arlandasamlingarna.

Funbo-planet är f n utlånat till Ållebergs-museet.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2906
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Fredric Lagerquist » 17 jul 2008, 06:47

Det enda som jag får upp när man söker på Almunge...

SE-EIA Piper PA-28-150 Cherokee B (28-1511)
Haveri 64-12-23 Almunge Ö Uppsala, nödlandning efter motorstopp
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1712
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: Info om haveri Uppland 1973.

Inläggav Rolf Larsson » 18 jul 2008, 12:54

Waldo skrev:
Där skall enligt uppgift ett civilt flygplan av Cessna typ ha havererat i början av 1973 i ett skogsområde i närheten av sjön Trimsjön, närmare bestämt vid ett ställe som heter Valkebyfjäll. Jag har själv sett vraket av planet och är nu nyfiken på hur det hammnade där och varför, hur gick det med piloten? Fanns där några passagerare?


Hej ! Du tror inte att årtalet är fel? Jag är ganska säker på att haveriet du tänker på inträffade i början på 1972 (inte 1973), närmare bestämt 19 januari. Haveriplatsen anges som Risberga mellan Uppsala och Knivsta och platsen ligger vad jag förstår och enligt en titt på kartan i närheten av Trimsjön och Valkebyfjäll som du nämner. Civilt flygplan var det mycket riktigt, närmare bestämt en Cessna 210B, registrering SE-CYZ. Den var på väg från Oslo till Arlanda med två personer ombord, båda omkom. Maskinen var ursprungligen luftvärdig fram till december 1972 och den är faktiskt ännu inte officiellt avregistrerad.
Vill du ha närmare och fler upplysningar om haveriet så försök att få tag i haveriutredningen på SE-CYZ.
Rolf Larsson
 
Inlägg: 1545
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
Ort: Solna

Re: Info om haveri Uppland 1973.

Inläggav Waldo » 02 mar 2010, 10:46

Hejsan.

Nu var det ju ett bra tag sen jag var in här och jag vill bara meddela om att jag åter har kontaktat LFV med förfrågningar om Cessnan och denna gång så har jag bifogat SE nummret man kan läsa om här i tråden. Väntar på svar.

Fick ett SMS i går av en kille som hade lite info om de bägge haverierna. Gällande det som jag trodde var ett tunnan haveri så visade det sig vara en kollision mellan en "J34 Hawker Hunter" från F18 och en "J32 Lansen" under mörkerflygning över Gottröra. Troligt årtal 1961. Lansen slog ner på Ullsbygden mellan Baddet och Vadet. En tidningreporter skall tydligen varit passagerare I lansen planet. Piloten och reportern sköt ut sig efter kollisionen. Vad som hände med "Hawkern" är oklart. Finns ju en bok som behandlar plantypen. (HAWKER HUNTER i Sverige (Bo Widfeldt/Åke Hall) ISBN 91-973892-0-X )

Gällande Cessnan så skall det varit 3 personer ombord, varav en passagerare vilken tydlign hade en fotostudio i Uppsala med namnet "Klivéns foto". Cessnan skall enligt uppgift ha transporterat blod alt. organ från Norge till UAS i Uppsala. Planet var på väg till Sundbro men dirigerades mot Arlanda av tullen. Maskinen kom ner på för låg höjd i ett rådande oväder och slog i trädtopparna med haveri som resultat. Alla 3 ombord omkom.

Vad som är rätt och fel här kan jag inte avgöra så fyll gärna på med mer om det dyker upp något.

Tackar er alla för svar och ber om ursäkt för att jag inte uppmärksammat alla svaren tidigare.


Mvh//Mats Eriksson.
Waldo
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jul 2008, 10:47

Re: Info om haveri Uppland 1961

Inläggav Henric » 02 mar 2010, 17:34

Hejsan Waldo!

Du talar om ett haveri som var en kollision mellan en J32 och en J34 år 1961.

Roy Fröjdh har berättat om ett sådant haveri den 10 mars 1961 i Stockholmsområdet. Det finns i hans bok "Guldvingen 2" och han kallar händelsen för "Cirkus Ramsten", eftersom passageraren var radioreportern Lars Ramsten. Fröjd flög själv som rote-etta och hade den andra 32:an med Ramsten som sin rote-tvåa. Det blev mycket rabalder efter haveriet, för man hade brutit mot en mängd bestämmelser när man tog med Ramsten under en nattövning på detta sätt.
Henric
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 okt 2009, 19:20
Ort: Röstånga

Re: Info om haveri Uppland 1973.

Inläggav Waldo » 03 mar 2010, 18:09

Hej.

Tackar för infon om kollisionen. :) Hoppas den boken går att få tag i, det är ju inte så lätt att hitta den som behandlar Hawker Hunter i Sverige då den är slut och det inte verkar finnas planer på nån nyutgåva. Får väll söka lite titt som tätt efter en beggad bok.

Angående Cessnan så har LFV hittat en utredning om kraschen. Där i står som tidigare inlägg säger att det endast var 2 personer i planet vid olyckstillfället och inte 3 som jag skrivit.

Mvh//Matte
Waldo
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 15 jul 2008, 10:47

Re: Info om haveri Uppland 1973.

Inläggav Henric » 03 mar 2010, 20:38

Jag har kollat i mitt exemplar av Widfeldts Hunter-bok. På sidan 121 finns en utförlig redogörelse av kollisionen under rubriken "1961-03-10 34098/32551 Lilltjärnan, 20 km NO Arlanda F 18-gB/F1-51".

Båda planen kraschade medan alla tre hoppade och klarade sig. Däremot fick tydligen Ramsten vissa skador, för att han var egentligen för storväxt för 32-stolen. Han kunde inte sätta fötterna i stolens fotstöd. Ramsten fick hoppa på eget initiativ, eftersom 32-piloten hoppade först utan att varsko Ramsten.
Henric
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 okt 2009, 19:20
Ort: Röstånga


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst