Ett inlägg som kanske inte har med tråden att göra utan mer hör hemma i kuriosaavdelningen.
I Sk16 //P Liander sid 27
säger bildtexten
16002 fotad i Rättvik vintern 1947 UR F20,men enligtfpl listan
var den på F5 ?
Bilden föreställer faktiskt 16002. Detta fpl levererades enligt tillgängliga uppgifter till F 16 (F 20) 1947-01-15.
Citat ur skrivelse från F 5 till Flygförvaltningen, daterad 1947-03-15:
”Vid F 5 har fpl typ Sk 25 och Sk 14A tilldelats fljnr som korrespondera med regnr. Så har t ex ett fpl Sk 14A med regnr 14008 fått fljnr 108 och ett fpl Sk 25 med regnr 25042 fått fljnr 242. Detta system har möjliggjort att man med kännedom om det ena numret direkt kan fastställa det andra utan att behöva slå i journaler och liggare. Sk 14 A upptager härigenom fljnr 101-190 och Sk 25 fljnr 232-320.
De båda Sk 16 som anlänt till F 5 från CVA ha regnr 16001 och 16004. Jag förmodar att mellanliggande nr ha tilldelats F 20.
Vid den dagliga programskrivningen vid aspirantskolan och ur stations- och verkstadssynpunkt är det önskvärt att fljnr komma i löpande följd.
Jag får därför vördsamt anhålla att, därest detta kan ske utan större olägenhet för CVA, F 5 tilldelas Sk 16 med regnr i löpande följd fr o m 16001.”
I en skrivelse från Flygförvaltningen daterad 1947-03-24 bestämdes att fpl tilldelade F 5 skulle ha nummer från 16001 och fpl till F 20 skulle ha registreringsnummer från
16076.
Numret 16002 ändrades alltså till
16076. Numret 16002 blev ledigt och användes till en Sk 16 som levererades till F 5 1947-05-17.
Leif Fredin