Lästips - IACE, "Flygpojkarna" m m

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lästips - IACE, "Flygpojkarna" m m

Inläggav Lars Sundin » 17 okt 2008, 06:40

Det visar sig att "flygpojkarna" var ett ganska fruktbart ord att googla på - man lär sig att detta var en aktivitet många kommer ihåg även om man inte kom att ägna sig åt FV eller flyg. Som exempelvis Cornelis Wreswijk kan jag läsa i en intervju med honom. Och många andra.

Jag fann även en ung amerikans upplevelser av ett IACE-utbyte sommaren 1970 som han gillade även om filmjölk med flingor var något mycket konstigt för en ung Steve Austen. Och även ordet "flygpojkarna" fanns kvar i hans minnen. Som han inleder så här:
In our three-week trip to Sweden there were nine trips by air and eleven by bus. We visited eight historical attractions, eight major Swedish companies, and another eight sightseeing excursions of various kinds. We stayed at seven RSAF bases, two private homes and were guests at fourteen formal banquets and receptions. Moreover, we had a chance to see another, very special, country and live a hectic daily schedule with guys from four other countries and from across the US.

Some thirty-two years later (June, 2003) I'm sitting at a word processor, thinking about those guys and of that special trip. The calendar says it happened a long time ago, but my notes and recollections bring back memories of crystal clarity.

For me, the International Air Cadet Exchange was twenty-one days that lasted a lifetime.


Det kan man förstå. Vilka arrangemang!

Man kan hitta Steves berättelse om man går in på http://www.cadetstuff.org/archives.html och så söker på "Austen". Början finns på http://www.cadetstuff.org/archives/000290.html

En bild från IACE-utbytet fast 10 år tidigare visar Flygvapenmuseet här. Här beskrivs kort även FV:s övriga ungdomsverksamhet när det begav sig.

Lars S
Senast redigerad av Lars Sundin 17 okt 2008, 12:33, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik Johansson » 17 okt 2008, 10:03

Lars, you got me going there!

I joined Flygpojkarna when Flygvapnet started this organisation some time in the 50s. I can not remember what year it was. The boss of the organisation at that time was a Kapten Dahlgren, I think I remember his name was. He was very much liked by everybody. So, every Wednesday evening I travelled from Bromma, where I lived at that time, to Flygvapnets offices then situated to Gaerdet where the various courses were being held. We did aerodynamics, model aircraft building, aircraft identification, and other air force related subjects. The odd Wednesday we were taken by buss to F2 when they had exercises operating at night with their wonderful Catalinas. That was exciting.

One summer I took part in one of their summer camps at F7 in Karlsborg. They operated the J21 in those days and we were allowed to do some simple tasks on these wonderful machines. We felt like fully fledged aircraft mechanics after having been allowed to clean the oil off the tail booms and even pump water into the air intakes when the engine overheated during ground runs. This was a never ending job and I think the regulars were happy to pass on that job to us boys.

I was a member of Flygpojkarna for several years but they failed to make me a pilot. Looking back now I think that was probably my luck. Instead they got me back as Flygtekniker for a fair few years until the day I felt that I could progress faster in the civil aviation industry.

I have, by the way, still the badge we were supposed to pin onto our jackets when we visited air bases. This was a 5.5 X 6.5 cm badge with the Flygvapnet emblem and under that the text FLYG-POJKARNA. And be sure we were all very proud to be allowed to ware this badge.

Those were the days!

Erik Johansson
FLYGPOJKE (retirede).
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.

Inläggav Lars Sundin » 18 okt 2008, 16:08

Hej Erik!

Kul att mitt inlägg väckte minnen hos dig.

Dessutom verkar det som vi då rört oss i ungefär samma banor! Sommaren 1951 deltog jag i ett sommarläger på F 6 i Karlsborg där det fanns A 21. Jag var egentligen för ung men min salig farbror tjänstgjorde på flottiljen ifall det skulle bli problem. Här en bild: Ragnar Ignell (då Nilsson) i flygoverall i mitten.

Man fick putsa 21:ans huv - det tror jag att jag minns. Bygga modellplan medan de äldre deltagarna i "sommarkursen" fick rutscha med SG 38. Åka med i Moth. Lyssna på Daimler-Benz-motorns vrål när man stod vid sidan av planet.

En deltagare i lägret var Krister Karling (senare aerodynamiker vid Saab) som sen på hösten tog mig till "flygpojkarna" i Tegelhögen på Gärdet. Sten Dalborg var ledare. Han hade väl varit över i USA med en grupp större grabbar; jag minns hur han med sin vältalighet och sitt kroppspråk och gester beskrev hur en slimmad amerikansk skjorta såg ut.

Kapten S G A Dalborg har i Ett år i luften 1952 skrivit om "ungdomen och flygvapnet" där han bl a skriver att FV "i några år" haft 3-veckors kurser för grabbar 16-20 år. Nu hade sommarläger för yngre grabbar tillkommit och vidare en "flygpojksverksamhet" under vinterhalvåret på flottiljerna med start hösten 1950 ser jag.

Sommaren 1951 startade även det internationella utbytet.

Här en annons i Looping 1954 om vad FV hade för sommarnöje att bjuda på.

Senare ledare var Gunnar Unell, vars teckning av Super Sabre och verbala beskrivning jag tänker på varje gång jag ser en bild av detta plan som då såg väldigt besynnerligt ut. I synnerhet på Unells teckning.

Erik Goliath var en senare ledare.

Både Unell och Goliath har jag träffat på senare år. Några år innan Goliath avled åkte jag en skridskotur i grupp med honom. Det blev en del snack om flyg med exempel på att världen var liten (han hade läst franska på gymnasiet i Gävle med min farbror som bänkkamrat!) samt saker som tydligen tagit honom litet hårdare. Skridskoturen hade sina komplikationer om än av en litet annan art än i detta fall.

Jo, det var nog onsdagskvällar i Tegelhögen. Filmvisning minns jag; om hur flygbensin framställdes samt andra instruktionsfilmer, kanske mest engelska. Man fick köpa Ett år i luften billigt, 10 eller 15 kr. Visas kvällar färd till Barkarby där en något sirligt omständlig förvaltare berättade om flygmotorer. Man kom in i en hangar med riktiga plan också minns jag. Modellplan byggde jag på egen hand hemma. Det fanns nog olika aktiviteter att välja på.

Jag bodde i Västertorp på den tiden. Minns (?) hur det var snöstorm en kväll och jag gick hela vägen till Fridhemsplan eftersom 4:an inte gick men lyckligtvis min linje 14 hem till Västertorp. Sta'n var hur fin och tyst som helst med nysnön som dämpade alla ljud. Det var ju inte många ute heller.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2903
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Erik Johansson » 19 okt 2008, 14:10

Thanks again, Lars, for bringing further wonderful memories to the surface of my brain. Looking in one of my first photo albums I found that I was at the sommarläger at F6 in 1952. The leader of our group was a Fanrik Norell. We did just about the same as you did but I am not sure what you guys did to the SG 38 the year before because we were never offered anything as exciting as being towed down the field in one of those wondrous flying machines. We were, however, promised on arriveal to F6 that we were going to be allowed a test jump from faeljaegarna’s practice tower. We all looked forward to that but were later told that someone higher up had decided that this was nothing for us. Instead we were reduced to watch faeltjaegarna slide down the wires from the top of the tower to the ground.

I have in my album a photo very much similar to yours with us boys posing in front of an A 21 with Fanrik Norell in the centre. I wish I knew how to add photos to this forum.

And, thanks for correcting me. The leader of the gang was, of course, the much admired Captain Sten Dalborg. As far as I remember he joined the older boys on the first exchange to the USA. They were flown there and back in the comfort of a USAF Fairchild C-119.

Wednesdays was the days I looking forward to. Ahh, the meetings at Tegelhögen på Gärdet, yes, that is what it was called, and after the meeting I and a group of older boys used to go down to a café for THE latest refreshment, a Coca Cola before returning home. It sure was a wonderful world we lived in then.

Thanks again Lars for refreshing my memory.
Erik Johansson
 
Inlägg: 155
Blev medlem: 19 apr 2008, 14:27
Ort: Sobral, Portugal.


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst